TR EN

KÜLTÜR SOSYOLOJİSİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOS349 KÜLTÜR SOSYOLOJİSİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KAMİL KAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi RAHEB MOHAMMADI GHANBARLOU
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; toplumsal yapı ile kültür arasındaki ilişkiyi temel sosyolojik yaklaşımlar içerisinde ele almak ve kültürün toplumsal yapının devamlılığındaki işlevsel rolünü açıklamaktır. Bunun yanında kültür kavramının küreselleşme ile birlikte değişen görünümleri üzerine öğrencinin değerlendirme yapma kabiliyetini kazanmasıdır.
İçerik: Bu dersin içeriğini; kültür kavramının tanımlanması, klasik ve çağdaş sosyolojik tartışmalarda kavramın ele alınışı, kültürün diğer toplumsal kurumlarla olan ilişkisi, kültürün kullanımı, küreselleşme ve kültür kavramı ile Türkiye’de kültür tartışmaları oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Kültür kavramını toplumsal yapı ile olan ilişkisi çerçevesinde tanımlar.
Kültür kavramına ilişkin geliştirilen klasik yaklaşımları özetler.
Kültür kavramına ilişkin geliştirilen çağdaş yaklaşımları özetler.
Bir toplumda kültürün gelişimini ve değişimini hem yerel hem de küresel gelişmeleri hesaba katarak yorumlar.
Kültürün toplumsal işlevini ayırt eder.
Türkiye’de kültür üzerine yapılan araştırmaların nitel ve nicel verilerini değerlendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin tanıtımı. Kültür nedir? Kültürün özellikleri nelerdir? Anlatım Soru Cevap Tartışma
2 Kaynak okuma Kültür sosyolojisinin temel problemleri Anlatım Soru Cevap Tartışma
3 Kaynak okuma Klasik kuramlarda kültür kavramı Anlatım Soru Cevap Tartışma
4 Kaynak okuma Eylem olarak kültür: Sembolik Etkileşim ve Dramaturji kuramı Anlatım Soru Cevap Tartışma
5 Kaynak okuma Eylem olarak kültür: Fenomenoloji, Etnometodoloji Anlatım Soru Cevap Tartışma
6 Kaynak okuma Batı Marksizm, Frankfurt okulu ve kültür endüstrisi Anlatım Soru Cevap Tartışma
7 Kaynak okuma Batı Marksizm, Frankfurt okulu ve kültür endüstrisi Anlatım Soru Cevap Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak okuma Kültür, yapı ve aktör Anlatım Soru Cevap Tartışma
10 Kaynak okuma Küreselleşme: Küresel ve yerel kültür Anlatım Soru Cevap Tartışma
11 Kaynak okuma Popüler kültür ve kitle kültürü Anlatım Soru Cevap Tartışma
12 Kaynak okuma Alt kültür ve yüksek kültür Anlatım Soru Cevap Tartışma
13 Kaynak okuma Türkiye’de kültürel tartışmalar Anlatım Soru Cevap Tartışma
14 Kaynak okuma Türkiye’de kültürel tartışmalar Anlatım Soru Cevap Tartışma
15 Kaynak okuma Türkiye’de kültürel tartışmalar Anlatım Soru Cevap Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Smith, Philip. (2005). Kültürel kuram. İstanbul: Babil Yayıncılık
Bottomore, Tom. (2016). Frankfurt okulu ve eleştirisi. İstanbul: Say Yayınları
Tomlinson, John. (2013). Küreselleşme ve kültür. İstanbul: Ayrıntı Yayınları
Turner, Bryan S. (1956). Essays on the sociology of culture; collected works of Karl Mannheim. USA: Routledge

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
5
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
5
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
1
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
1
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
1
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
3
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
1
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
1
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
1
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
5
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
2
3
Students act ethically impartial in their research studies.
1
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
4
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Genel Toplam 128
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0