Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
SOS351 |
TOPLUMSAL HAREKETLER |
5 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. KAMİL KAYA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Prof.Dr. ÖMER SAY |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Dersin amacı; öğrencinin toplumsal hareketlerin tarihsel bir perspektif içerisinde değerlendirmesini yapabilmesini, toplumsal sorunlar ile toplumsal hareketler arasındaki ilişkiyi ortaya koyabilmesini ve toplumsal hareketlerin tarihten örneklerle hem yerel hem de küresel düzeydeki etkilerini tartışabilmesini sağlamaktır. |
İçerik: |
Dersin içeriğini; toplumsal hareket tanımlaması, tarihten örnekler; işçi hareketleri, feminizm, iki savaş arası dönemde faşizm ve sömürge karşıtı hareketler, 1968 dönüşümü, yeni toplumsal hareketler ve yeni sorunların yorumlanması oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Toplumsal hareketlerin hem ulusal hem de uluslararası düzeydeki sonuçlarını karşılıklı ilişki çerçevesinde yorumlar. |
Yeni toplumsal hareketler ile eski toplumsal hareketleri güncel olaylardan yola çıkarak karşılaştırır. |
Toplumsal hareketlere karşı geliştirdiği çok yönlü bakış açısıyla toplumsal dinamikler ile hareketler arasında ilişki kurar. |
Toplumsal hareketlere neden olan etkenleri, hareketlerin çıkış noktasını ve amaçlarını sosyolojik bir perspektif ile sorgular. |
Günümüz sorunlarıyla bu hareketler arasında bir neden sonuç ilişkisi kurar. |
Toplumsal hareketlere ilişkin gündelik hayatında gözlemlediği örnekleri eski toplumsal hareketlerle fark ve benzerliklerinin farkında olarak değerlendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Toplumsal hareketlere giriş |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
2 |
Kaynak okuma |
Toplumsal hareketler ve sosyoloji; sosyolojinin bilim kimliği ve devrimler arasındaki ilişkinin sorgulanması |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
3 |
Kaynak okuma |
Erken kapitalizm ve toplumsal hareketler |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
4 |
Kaynak okuma |
İşçi hareketleri |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
5 |
Kaynak okuma |
Kadın hareketleri ve Feminizm 1 |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
6 |
Kaynak okuma |
Kadın hareketleri ve Feminizm 2 |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
7 |
Kaynak okuma |
İki dünya savaşı arası dönem; faşizm karşıtlığı |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kaynak okuma |
İki dünya savaşı arası dönem; faşizm karşıtlığı |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
10 |
Kaynak okuma |
1968; yeni toplumsal hareketlerin kökenleri |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
11 |
Kaynak okuma |
Kimlik ve toplumsal hareketler |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
12 |
Kaynak okuma |
Irkçılık ve toplumsal hareketler |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
13 |
Kaynak okuma |
Cinsiyet ve toplumsal hareketler |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
14 |
Kaynak okuma |
Son yıllarda toplumsal hareketler; LGBT bireyler |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
15 |
Kaynak okuma |
Genel değerlendirme |
Anlatım Soru Cevap Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Çetinkaya, Y.Doğan. (2018). Toplumsal hareketler; tarih, teori ve deneyim. İstanbul: İletişim Yayınları |
Touranie, A. (1999). Toplumdan toplumsal harekete, yeni sosyal hareketler/teorik açılımlar. İstanbul: Kaknüs Yayınları |
Wallerstein, I; Arrighi, G.; Hopkins, T. K.. (1995). Sistem karşıtı hareketler. (C. Kanat & B. Somay, Çev.)., İstanbul: Metis Yayınları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
|
|
|
|
|
5 |
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
|
1 |
|
|
|
|
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
|
1 |
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
2 |
26 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
12 |
4 |
48 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
6 |
6 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
43 |
0 |
128 |
|
Genel Toplam |
128 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|