TR EN

TOPLUMSAL HAREKETLER DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOS351 TOPLUMSAL HAREKETLER 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Turkish
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli Yüz-Yüze Eğitim
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KAMİL KAYA
Dersin Veren Hoca/Hocalar

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencinin toplumsal hareketlerin tarihsel bir perspektif içerisinde değerlendirmesini yapabilmesini, toplumsal sorunlar ile toplumsal hareketler arasındaki ilişkiyi ortaya koyabilmesini ve toplumsal hareketlerin tarihten örneklerle hem yerel hem de küresel düzeydeki etkilerini tartışabilmesini sağlamaktır.
İçerik: Dersin içeriğini; toplumsal hareket tanımlaması, tarihten örnekler; işçi hareketleri, feminizm, iki savaş arası dönemde faşizm ve sömürge karşıtı hareketler, 1968 dönüşümü, yeni toplumsal hareketler ve yeni sorunların yorumlanması oluşturmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Toplumsal hareketlerin hem ulusal hem de uluslararası düzeydeki sonuçlarını karşılıklı ilişki çerçevesinde yorumlar.
Yeni toplumsal hareketler ile eski toplumsal hareketleri güncel olaylardan yola çıkarak karşılaştırır.
Toplumsal hareketlere karşı geliştirdiği çok yönlü bakış açısıyla toplumsal dinamikler ile hareketler arasında ilişki kurar.
Toplumsal hareketlere neden olan etkenleri, hareketlerin çıkış noktasını ve amaçlarını sosyolojik bir perspektif ile sorgular.
Günümüz sorunlarıyla bu hareketler arasında bir neden sonuç ilişkisi kurar.
Toplumsal hareketlere ilişkin gündelik hayatında gözlemlediği örnekleri eski toplumsal hareketlerle fark ve benzerliklerinin farkında olarak değerlendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Toplumsal hareketlere giriş Anlatım Soru Cevap Tartışma
2 Kaynak okuma Toplumsal hareketler ve sosyoloji; sosyolojinin bilim kimliği ve devrimler arasındaki ilişkinin sorgulanması Anlatım Soru Cevap Tartışma
3 Kaynak okuma Erken kapitalizm ve toplumsal hareketler Anlatım Soru Cevap Tartışma
4 Kaynak okuma İşçi hareketleri Anlatım Soru Cevap Tartışma
5 Kaynak okuma Kadın hareketleri ve Feminizm 1 Anlatım Soru Cevap Tartışma
6 Kaynak okuma Kadın hareketleri ve Feminizm 2 Anlatım Soru Cevap Tartışma
7 Kaynak okuma İki dünya savaşı arası dönem; faşizm karşıtlığı Anlatım Soru Cevap Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak okuma İki dünya savaşı arası dönem; faşizm karşıtlığı Anlatım Soru Cevap Tartışma
10 Kaynak okuma 1968; yeni toplumsal hareketlerin kökenleri Anlatım Soru Cevap Tartışma
11 Kaynak okuma Kimlik ve toplumsal hareketler Anlatım Soru Cevap Tartışma
12 Kaynak okuma Irkçılık ve toplumsal hareketler Anlatım Soru Cevap Tartışma
13 Kaynak okuma Cinsiyet ve toplumsal hareketler Anlatım Soru Cevap Tartışma
14 Kaynak okuma Son yıllarda toplumsal hareketler; LGBT bireyler Anlatım Soru Cevap Tartışma
15 Kaynak okuma Genel değerlendirme Anlatım Soru Cevap Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Çetinkaya, Y.Doğan. (2018). Toplumsal hareketler; tarih, teori ve deneyim. İstanbul: İletişim Yayınları
Touranie, A. (1999). Toplumdan toplumsal harekete, yeni sosyal hareketler/teorik açılımlar. İstanbul: Kaknüs Yayınları
Wallerstein, I; Arrighi, G.; Hopkins, T. K.. (1995). Sistem karşıtı hareketler. (C. Kanat & B. Somay, Çev.)., İstanbul: Metis Yayınları

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrendiği kavramları tanımlar ve sosyal dünyadaki olgusal karşılıklarıyla eşleştirir.
5
2
Kavramları ve teorileri, tarihsel-kültürel bağlamı dikkate alarak yorumlar.
5
3
Toplumsal problemler karşısında sosyolojik teorileri birbirleriyle karşılaştırır.
5
4
Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirliğin dünyanın geleceği için önemini ayırt eder.
1
5
Sürdürülebilirlik konusundaki bilgilerini bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak geliştirir.
1
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyoloji alanında yapılmış olan araştırmaların nicel ve nitel verilerini değerlendirir.
3
2
Küresel dünyada sosyal, kültürel, siyasal, ekonomik ve demografik olgular arasındaki kompleks etkileşimleri analiz eder.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sahip olduğu bilgi ve deneyimi kullanarak bir araştırma tasarlar.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri gözeterek saha araştırması yapar.
1
2
Bilgi ve iletişim teknolojilerinin en uygun olanlarını seçerek alana özgü araştırmalarda etkin kullanır.
2
3
Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirlik konusundaki bilgileri yaşamının her alanında kullanır.
1
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Hızlı ve yoğun değişimlerin yaşandığı küresel dünyada, kendi alanına yansıyan sorunlara ilişkin araştırma yapar.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla sorgular.
3
2
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini geliştirir.
1
3
Alanında yaptığı araştırmalarda etik olarak nesnel davranır.
1
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Edindiği bilgileri, geliştirdiği düşünce ve çözüm önerilerini diğer kişilerle yapıcı ilişkiler kurarak yazılı ve sözlü olarak tartışır.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sürdürülebilirliği temel alarak kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri meslek yaşamındaki çalışmalara uygular.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuar 0 0 0
Okuma 12 4 48
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 128
Genel Toplam 128
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0