Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
SOS357 |
FELSEFE TARİHİ I |
5 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. KAMİL KAYA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu dersin amacı öğrencilerin batı felsefesinin Antik Yunan döneminden Rönesans’a kadarki dönemini ana hatlarıyla tanıması, felsefi kavram ve problemleri tarihsel bağlamda analiz edip değerlendirmesidir. |
İçerik: |
Bu dersin içeriğini; felsefenin doğuşuna dair tartışma, antikçağda felsefe – presokratikler, Sokrates, Platon, Aristoteles, Aristoteles sonrası (perioatetikler) septisizm, Ortaçağda felsefe, İslam dünyasında felsefe, Descartes, Leibniz konuları oluşturmaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Batı felsefesinin Antik Yunan’da doğuşundan Rönesans’a kadarki tarihsel gelişimini tanır. |
Tarihsel gelişim içerisinde en önemli filozofların fikir ve pozisyonlarını açıklar. |
Batı felsefesinin Antik Yunan’da doğuşundan Rönesans’a kadarki farklı felsefi dönemleri sınıflandırır. |
Tarihsel bağlam içerisinde felsefi kavramların nasıl ortaya çıkıp geliştiğini analiz eder. |
Batı felsefesinin en önemli problemlerini tarihsel bağlam içinde değerlendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Derse giriş – felsefenin doğuşuna dair tartışma – |
Anlatım, soru-cevap- tartışma |
2 |
Kitap Okuma |
Mitos’tan logos’a geçiş
Presokratikler (Sokrates Öncesi Felsefe) |
Anlatım, soru-cevap- tartışma |
3 |
Kitap Okuma |
Sokrates |
Anlatım, soru-cevap- tartışma |
4 |
Kitap Okuma |
Platon |
Anlatım, soru-cevap- tartışma |
5 |
Kitap Okuma |
Aristoteles |
Anlatım, soru-cevap- tartışma |
6 |
Kitap Okuma |
Aristoteles sonrası - peripatetikler |
Anlatım, soru-cevap- tartışma |
7 |
Kitap Okuma |
Antikçağ kuşkucuları – Sextus Empiricus |
Anlatım, soru-cevap- tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kitap Okuma |
Ortaçağda Felsefe – Tümeller Tartışması |
Anlatım, soru-cevap- tartışma |
10 |
Kitap Okuma |
Ortaçağ felsefesi – Augustinus |
Anlatım, soru-cevap- tartışma |
11 |
Kitap Okuma |
İslam Dünyasında Felsefe – Farabi |
Anlatım, soru-cevap- tartışma |
12 |
Kitap Okuma |
17. Yüzyılda Felsefe – Descartes ve Rasyonalizm |
Anlatım, soru-cevap- tartışma |
13 |
Kitap Okuma |
17. Yüzyılda Felsefe – Leibniz |
Anlatım, soru-cevap- tartışma |
14 |
Kitap Okuma |
Tekrar |
Anlatım, soru-cevap- tartışma |
15 |
- |
Finaş |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Kranz, Walter. (2009). Antik Felsefe. (çev. Suad Y. Baydur). İstanbul: Sosyal Yayınları. |
Platon. (2016). Sokrates’in Savunması. (çev. Ari Çokona). İstanbul: Yapı Kredi Kazım Taşkent Yayınları. |
Platon. (2018). Devlet. (çev. M. Ali Cimcoz, Sabahattin Eyüboğlu). İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. |
Aristoteles. (2007). Nikomakhos’a Etik. (çev. Saffet Babür). Ankara: Bilgesu Yayıncılık. |
Sharples, W. Robert. (2010). Peripatetic Philosophy 200 BC to AD 200. Cambridge: Cambridge University Press |
Sextus Empiricus. (1990). Outlines of Pyrrhonism. (trans. By. R. G. Bury). Newyork: Prometheus Books. |
Babür, Saffet ve Çotuksöken, Betül. (2007). Ortaçağda Metinlerle Felsefe. Ankara: Bilgesu Yayıncılık. |
Descartes, R. (2015). Meditasyonlar. (çev. Çiğdem Dürüşken). İstanbul: Alfa Yayıncılık. |
Leibninz. G. W. (2014). Monadoloji – Metot Üzerine Konuşma. (çev. Atakan Altınörs). İstanbul: Bilge Kültür Sanat. |
Warburton. N. (2015). Felsefenin Kısa Tarihi. (çev. Güçlü Ateşoğlu). İstanbul: Alfa Yayımcılık. |
Cevizci. Ahmet. (2020). Felsefe Tarihi. İstanbul: Say Yayıncılık. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
Students compare sociological theories with reference to social problems.
|
|
1 |
|
|
|
|
4 |
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
|
0 |
|
|
|
|
|
5 |
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
|
0 |
|
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Students act ethically impartial in their research studies.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.
|
|
|
2 |
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
2 |
26 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
12 |
4 |
48 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
6 |
6 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
43 |
0 |
128 |
|
Genel Toplam |
128 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|