TR EN

YENİ EDEBİYATTA EDEBİ AKIMLAR DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE318 YENİ EDEBİYATTA EDEBİ AKIMLAR 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KAMİL KAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; Batı menşeli edebi akımların Türk edebiyatındaki tezahürleri, edebi akımların oluşum şartları ve görünümleri, Yeni Türk Edebiyatının muhtelif devirleri ve akımları, edebiyat akımı, edebiyat topluluğu, edebiyat ekolü, edebi akımların oluşum süreçlerini etkileyen sosyokültürel, siyasi ve iktisadi şartları konularını öğrenciye kavratmaktır.
İçerik: Ders; Batı menşeli edebi akımların Türk edebiyatındaki tezahürleri, edebi akımların oluşum şartları ve görünümleri, Yeni Türk Edebiyatının muhtelif devirleri ve akımları, edebiyat akımı, edebiyat topluluğu, edebiyat ekolü, edebi akımların oluşum süreçlerini etkileyen sosyokültürel, siyasi ve iktisadi şartları konularını kapsar.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Öğrenciler bu dersin sonunda batı menşeli edebi akımları sıralar
Öğrenciler bu dersin sonunda edebiyat akımlarının oluşum süreçlerini etkileyen sosyokültürel, siyasal ve ekonomik şartların tarihsel gelişim süreçlerini değerlendirir
Öğrenciler bu dersin sonunda edebi akımların sanat anlayışını karşılaştırmalı olarak tartışır
Öğrenciler bu dersin sonunda edebi metinleri sanat akımlarıyla ilişkilendirebilir
Öğrenciler, bu dersin sonunda metinlerden hareketle yeni Türk edebiyatının muhtelif devirlerinde hangi akımların etkili olduğunu yorumlar.
Öğrenciler bu dersin sonunda edebiyat akımı, edebiyat topluluğu, edebiyat ekolü gibi kavramların birbirlerine benzeyen ve birbirinden ayrılan yönlerini ayıt eder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Temel Kavramlar: Edebiyat akımı, ekol, edebiyat topluluğu Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Antik Çağ’dan Rönesans’a kadar Batı edebiyatı Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Klasisizm: Ortaya çıkışı, özellikleri, örnek metin çözümlemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Romantizm: Ortaya çıkışı, özellikleri, örnek metin çözümlemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Realizm: Ortaya çıkışı, özellikleri, örnek metin çözümlemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Natüralizm: Ortaya çıkışı, özellikleri, örnek metin çözümlemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Parnasizm: Ortaya çıkışı, özellikleri, örnek metin çözümlemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Sembolizm: Ortaya çıkışı, özellikleri, örnek metin çözümlemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Empresyonizm: Ortaya çıkışı, özellikleri, örnek metin çözümlemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Ekspresyonizm: Ortaya çıkışı, özellikleri, örnek metin çözümlemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Kübizm, Fütürizm, Dadaizm: Ortaya çıkışı, özellikleri, örnek metin çözümlemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Sürrealizm: Ortaya çıkışı, özellikleri, örnek metin çözümlemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Egzistansiyalizm (Varoluşçuluk): Ortaya Ortaya çıkışı, özellikleri, örnek metin çözümlemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Literatür Tarama, Kaynak Okuma Post-modernizm: Ortaya çıkışı, özellikleri, örnek metin çözümlemeleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Çetişli, İ. (2011), Batı Edebiyatında Edebi Akımlar, İstanbul: Akçağ Yay.
Safa, P. (2007), Edebi Akımlar ve Fikir Cereyanları, İstanbul: Boğaziçi Yay.
Galen, D. (2002), Literary Movements for Students, Gale Research Inc.
Kantarcıoğlu, S. (2009), Edebiyat Akımları - Platon’dan Derrida’ya, İstanbul: Paradigma Yay.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrendiği kavramları tanımlar ve sosyal dünyadaki olgusal karşılıklarıyla eşleştirir.
2
Kavramları ve teorileri, tarihsel-kültürel bağlamı dikkate alarak yorumlar.
3
Toplumsal problemler karşısında sosyolojik teorileri birbirleriyle karşılaştırır.
4
Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirliğin dünyanın geleceği için önemini ayırt eder.
5
Sürdürülebilirlik konusundaki bilgilerini bilgi ve iletişim teknolojilerini kullanarak geliştirir.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sosyoloji alanında yapılmış olan araştırmaların nicel ve nitel verilerini değerlendirir.
2
Küresel dünyada sosyal, kültürel, siyasal, ekonomik ve demografik olgular arasındaki kompleks etkileşimleri analiz eder.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sahip olduğu bilgi ve deneyimi kullanarak bir araştırma tasarlar.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri gözeterek saha araştırması yapar.
2
Bilgi ve iletişim teknolojilerinin en uygun olanlarını seçerek alana özgü araştırmalarda etkin kullanır.
3
Ekolojik, toplumsal ve ekonomik sürdürülebilirlik konusundaki bilgileri yaşamının her alanında kullanır.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Hızlı ve yoğun değişimlerin yaşandığı küresel dünyada, kendi alanına yansıyan sorunlara ilişkin araştırma yapar.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla sorgular.
2
Yaşam boyu öğrenim ilkesini benimseyerek; bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeler ışığında mevcut bilgi ve becerilerini geliştirir.
3
Alanında yaptığı araştırmalarda etik olarak nesnel davranır.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Edindiği bilgileri, geliştirdiği düşünce ve çözüm önerilerini diğer kişilerle yapıcı ilişkiler kurarak yazılı ve sözlü olarak tartışır.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sürdürülebilirliği temel alarak kültürel görelilik ilkesini, bilimsel ve etik değerleri meslek yaşamındaki çalışmalara uygular.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0