TR EN

AŞIK EDEBİYATI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE320 AŞIK EDEBİYATI 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KAMİL KAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı; öğrenciyi âşık, ozan, âşıklık geleneği hakkında bilgi sahibi etmek, öğrencinin âşık edebiyatının kültürel zeminini ana hatlarıyla kavramasını sağlamaktır. Âşık edebiyatı ürünlerinin özelliklerinin kavratılması ve büyük şairlerin tanıtılması hedeflenmektedir.
İçerik: Âşık edebiyatıyla ilgili temel kavramlar, âşıklık geleneği, icra ortamları ve icra vasıtaları, âşık fasılları ve de toplantıları, XV.-XX. yüzyıl âşık edebiyatı temsilcileri ve örnek metinler hakkında bilgi verilmektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Âşık edebiyatının genel özelliklerin, önemini ve kaynaklarını hatırlar.
Âşık edebiyatının tarihi gelişimini metinler üzerinde analiz eder.
Âşık edebiyatı tarihindeki önemli isimleri listeler.
Âşık edebiyatı yaratımlarında kullanılacak araştırma yöntemlerini tartışır.
Âşık edebiyatı ile âşıklık geleneği, ozan, baksı, musiki arasındakı bağlantıları ilişkilendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Âşık tarzı edebiyatın oluşumu gelişimi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Literatür tarama Âşık edebiyatının özellikleri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Literatür tarama Âşık edebiyatının yüzyıllar içindeki gelişimi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Literatür tarama Âşık kavramı, ozan, baksı, şaman, oyun vb. kavramların değerlendirilmesi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Literatür tarama Âşıklık geleneği, çırak yetiştirme, mahlas alma Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Literatür tarama Âşıklık geleneği, musiki, bade içme ve rüya motifi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Literatür tarama Âşık tarzı gelenekte icra ortamları ve icra vasıtaları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Âşık fasılları, toplantıları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Literatür tarama XV-XVI yüzyıl âşık edebiyatı temsilcilerinin tanıtılması ve örnekler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 Literatür tarama XV-XVI yüzyıl âşık edebiyatı temsilcilerinin tanıtılması ve örnekler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Literatür tarama XVII-XVIII yüzyıl âşık edebiyatı temsilcilerinin tanıtılması ve örnekler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Literatür tarama XVII-XVIII yüzyıl âşık edebiyatı temsilcilerinin tanıtılması ve örnekler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Literatür tarama XIX-XX yüzyıl âşık edebiyatı temsilcilerinin tanıtılması ve örnekler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Literatür tarama XIX-XX yüzyıl âşık edebiyatı temsilcilerinin tanıtılması ve örnekler Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Çobanoğlu, Ö. (2000) Âşık Tarzı Kültür Geleneği ve Destan Türü, Ankara.
Dizdaroğlu, H. (1969) Halk Şiirinde Türler, Ankara: TDK Yay.
Günay, U. (1993 ) Türkiye’de Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi,, Ankara: Akçağ Yay.
Kaya, D. (2000) Âşık Edebiyatı Araştırmaları, İstanbul.
Kocatürk, V. M. (1968) Tekke Şiiri Antolojisi, Ankara: Edebiyat Yayınevi
Köprülü, F. (1940) Türk Saz Şairleri Antolojisi, C. II, III, İstanbul: Kanaat Kitabevi

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0