TR EN

ESKİ ANADOLU TÜRKÇESİ II DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE324 ESKİ ANADOLU TÜRKÇESİ II 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KAMİL KAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı, Eski Anadolu Türkçesi devrinde kaleme alınmış metinler ve yazarları, Eski Anadolu Türkçesinin sentaksı, Eski Anadolu Türkçesinin tarihî Türk şiveleri arasındaki yeri, Batı Türkçesi ile Doğu Türkçesinin ayrıldıkları ve ortaklaştıkları noktalar konularını öğrenciye kavratmaktır.
İçerik: Ders; Eski Anadolu Türkçesi devrinde kaleme alınmış metinler ve yazarları, Eski Anadolu Türkçesinin sentaksı, Eski Anadolu Türkçesinin tarihî Türk şiveleri arasındaki yeri, Batı Türkçesi ile Doğu Türkçesinin ayrıldıkları ve ortaklaştıkları noktalar konularını kapsar.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Eski Anadolu Türkçesi devrinde kaleme alınmış metinleri tanır.
Eski Anadolu Türkçesinin cümle bilgisi bazındaki temel özelliklerini tanır.
Eski Anadolu Türkçesinin cümle bilgisi bazındaki temel özelliklerini metinler üzerinde inceler.
Batı Türkçesi ile Doğu Türkçesi arasındaki temel farklılıkları metinler üzerinde ayırt eder.
Eski Anadolu Türkçesinin tarihî Türk şiveleri içindeki yerini değerlendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Eski Anadolu Türkçesinin Mahiyeti Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
2 Literatür Tarama Eski Anadolu Türkçesinin Sentaksı Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
3 Literatür Tarama Eski Anadolu Türkçesinin Sentaksı Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
4 Literatür Tarama Eski Anadolu Türkçesinin Sentaksı Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Literatür Tarama Eski Anadolu Türkçesinin Sentaksı Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
6 Literatür Tarama Eski Anadolu Türkçesinin Sentaksı Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
7 Literatür Tarama Eski Anadolu Türkçesinin Sentaksı Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Eski Anadolu Türkçesinin Sentaksının Fonetik ve Morfolojiyle İlişkisi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Literatür Tarama Eski Anadolu Türkçesi Metinleri: Âşıkpaşazâde Tarihi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
11 Literatür Tarama Eski Anadolu Türkçesi Metinleri: Mercimek Ahmed - Kâbûsnâme Tercümesi Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Literatür Tarama Eski Anadolu Türkçesi Metinleri: Şeyhî - Harnâme Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
13 Literatür Tarama Eski Anadolu Türkçesi Metinleri: Dede Korkut Kitabı Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
14 Literatür Tarama Eski Anadolu Türkçesinin Tarihî Türk Şiveleri Arasındaki Yeri Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
15 Literatür Tarama Batı Türkçesi ile Doğu Türkçesinin Ortaklık ve Ayrılıkları Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Akar, A. (2018). Oğuzların Dili Eski Anadolu Türkçesine Giriş. İstanbul: Ötüken Yayınları.
Gülsevin, G. & Boz, E. (2022). Eski Anadolu Türkçesi. Ankara: Gazi Kitabevi.
Özkan, M. (2017). Türk Dilinin Gelişme Alanları ve Eski Anadolu Türkçesi. İstanbul: Filiz Kitabevi.
Öztürk, E. (2017). Eski Anadolu Türkçesi El Kitabı. Ankara: Akçağ Yayınları.
Şahin, H. (2018). Eski Anadolu Türkçesi. Ankara: Akçağ Yayınları.
Tiken, K. (2004). Eski Türkiye Türkçesinde Edatlar, Bağlaçlar, Ünlemler ve Zarf Fiiller. Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları.
Timurtaş, F. K. (2012), Eski Türkiye Türkçesi, İstanbul: Kapı Yay.
Türk, V. & Doğan, Ş. & Şerifoğlu, Y. (2018). Eski Anadolu Türkçesi Dersleri. İstanbul: Kesit Yayınları.
Yıldız, O. & Yalkın, A. O. (2021). Tarihî Türk Lehçeleriyle Karşılaştırmalı Eski Anadolu Türkçesi. Ankara: Akçağ Yayınları.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0