TR EN

GENEL DİLBİLİM DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE325 GENEL DİLBİLİM 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KAMİL KAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; dilbilim temel kavram ve kuramları, dilbilimin temel kavram ve kuramlarının metinler üzerinde incelenmesi, dilbilimin diğer sosyal bilimler açısından önemi, dilbilime katkıda bulunmuş önemli şahsiyetler ve eserleri konularını öğrenciye kavratmaktır.
İçerik: Ders; dilbilim temel kavram ve kuramları, dilbilimin temel kavram ve kuramlarının metinler üzerinde incelenmesi, dilbilimin diğer sosyal bilimler açısından önemi, dilbilime katkıda bulunmuş önemli şahsiyetler ve eserleri konularını kapsar.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Tarihî gelişimi içerisinde dilbilime katkıda bulunmuş mühim araştırmacıları listeler.
Dilbilimin temel kavramlarını kendi cümleleriyle ifade eder.
Dilbilimin temel kavramlarını metinler üzerinde uygular.
Dilbimin diğer sosyal bilimler açısından kullanım sahalarını değerlendirir.
Dilbilimin temel kavramlarıyla metin incelemenin faydalarını tartışır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dilbilimin Mahiyeti Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramları: Rol Kuramı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramları: Aşamalı-X Kuramı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramları: Aşamalı-X Kuramı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramları: Yönetim Kuramı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramları: Durum Kuramı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramları: Bağlama Kuramı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramları: Denetleme Kuramı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramlarının Metinler Üzerinde İncelenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramlarının Metinler Üzerinde İncelenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Literatür Tarama Dilbilimin Temel Kavram ve Kuramlarının Metinler Üzerinde İncelenmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Literatür Tarama Dilbilimin Diğer Sosyal Bilimler (Özellikle Türk Dili ve Edebiyatı Alanında) Açısından Önemi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Literatür Tarama Dilbilimin Diğer Sosyal Bilimler (Özellikle Türk Dili ve Edebiyatı Alanında) Açısından Önemi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Literatür Tarama Dilbilime Katkıda Bulunmuş Önemli Şahsiyetler ve Eserleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Uzun, N. E. (2000), Anaçizgileriyle Evrensel Dilbilgisi ve Türkçe, İstanbul: Multilüngual Yay.
Aksan, D. (2004), Dilbilim ve Türkçe Yazıları, İstanbul: Multilingual Yay.
Aksan, D. (2000), Her Yönüyle Dil, Ankara: TDK.
Vardar, B. (2002), Dilbilim Yazıları, İstanbul: Multilingual Yay.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0