TR EN

KAMU EKONOMİSİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
UTI313 KAMU EKONOMİSİ 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KAMİL KAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersle öğrencilere devletin gelir ve gider kalemlerinin içeriği ve tanımının, bütçe fazlası ve bütçe açığı kavramlarının ve maliye politikası pratiklerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır
İçerik: Dersin içeriği, kamu ekonomisine genel bakış, kamu ekonomisi disiplininin tarihsel ve analitik süreci, kamu kesiminin yapısı, bileşimi ve büyüklüğü, kamu giderleri, kamu gelirleri, piyasa ekonomisinin işleyiş modeli, ekonomide etkinlik ve adalet kavramları, kaynak ayrımında etkinlik, toplumsal fayda ve maliyetlerin ölçülmesi, piyasa aksaklıkları ve devletin rolü, devletin piyasa ekonomisine karışması, dışsallıklar, kamu malları teorisi, kamusal malları fiyatlama teorisi, doğal tekeller, regülasyon ve özelleştirme, ekonomide gelir dağılımı ve gelirin yeniden dağılımı politikaları, makro ekonomik istikrar, fayda-maliyet analizi, kamusal seçiş teorisi, ve vergilemede adalet ve etkinlik konularını kapsar.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Piyasa ekonomisinde devletin rolünü farklı iktisadi okulların perspektifleriyle açıklar
Devletin gelir ve gider kalemlerini önemlilik düzeylerine göre sıralar
Dolaylı ve dolaysız vergi uygulamalarını farklı ülke ekonomileri üzerinden kıyaslar
Bütçe fazlası ve bütçe açığı hesaplamalarını verilen sayısal örnekler üzerinden inceler
Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerin temel ekonomik göstergelere göre uyguladıkları kamu politikalarını analiz eder

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Kitap okuma Kamu Ekonomisine Genel Bakış Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Kitap okuma Kamu Ekonomisi Disiplininin Tarihsel ve Analitik Süreci Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma Kamu Kesiminin Yapısı, Bileşimi ve Büyüklüğü; Kamu Giderleri; Kamu Gelirleri Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitap okum Piyasa Ekonomisinin İşleyiş Modeli, Ekonomide Etkinlik ve Adalet Kavramları; Kaynak Ayrımında Etkinlik Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Kitap okuma Toplumsal Fayda ve Maliyetlerin Ölçülmesi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Kitap okuma Piyasa Aksaklıkları ve Devletin Rolü, Devletin Piyasa Ekonomisine Karışması Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Kitap okuma Dışsallıklar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma Kamu Malları Teorisi; Kamusal Malları Fiyatlama Teorisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Kitap okuma Doğal Tekeller, Regülasyon ve Özelleştirme Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Kitap okuma Ekonomide Gelir Dağılımı ve Gelirin Yeniden Dağılımı Politikaları; Makro Ekonomik İstikrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Kitap okuma Fayda-Maliyet Analizi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Kitap okuma Kamusal Seçiş Teorisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Kitap okuma Vergilemede Adalet ve Etkinlik Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Kitap okuma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Şener, O. (2016). Kamu Ekonomisi. 13. Baskı, İstanbul: Beta Yayıncılık.
Eğilmez, M. (2016). Kamu Maliyesi. 2. Baskı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
Kirmanoğlu, H. (2014). Kamu Ekonomisi Analizi. 5. Baskı, İstanbul: Beta Yayıncılık.
Ünsal, E. (2012). Mikro İktisat. 9. Baskı, Ankara: İmaj Yayıncılık.
Kaplow, L. (2010). The Theory of Taxation and Public Economics. New Jersey, United States: Princeton University Press.
Kargı, V. Ve Yüksel, C. (2010). Çevresel Dışsallıklarda Kamu Ekonomisi Çözümleri. Maliye Dergisi, s. 159.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 4 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 125
Genel Toplam 125
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0