TR EN

TÜRKİYE TÜRKÇESİ IV DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
TDE430 TÜRKİYE TÜRKÇESİ IV 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. KAMİL KAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; Türkçede söz diziminin mantığı, cümlelerin bağlanma şekilleri, yüklemin türüne göre cümleler, yüklemin yerine göre cümleler, cümlelerin anlam özellikleri konularını öğrenciye kavratmaktır.
İçerik: Ders; Türkçede söz diziminin mantığı, cümlelerin bağlanma şekilleri, yüklemin türüne göre cümleler, yüklemin yerine göre cümleler, cümlelerin anlam özellikleri konularını kapsar.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Cümlelerin bağlanma şekillerini sıralar.
Cümlelerin yüklemlerine ve anlamlarına göre kaç şekilde tasnif edilebileceğine karar verir.
Cümlelerin bağlanma şekillerini örnek metinler üzerinde inceler.
Cümlelerin yüklem ve anlama göre tasnif biçimlerini metinler üzerinde uygular.
Örnek metinler üzerinde cümleleri; cümlenin ögeleri, cümle dışı ögeler, kelime grupları, cümlelerin bağlanma şekilleri, cümlelerin anlam ve yüklemine göre tasnifini dikkate alarak analiz eder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Türkçenin Sözdizimine Giriş Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Literatür Tarama Cümlelerin Bağlanma Şekilleri: Bağlanma Edatlarıyla Bağlanan Cümleler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Literatür Tarama Cümlelerin Bağlanma Şekilleri: Ortak Cümle Ögeleriyle Bağlanan Cümleler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Literatür Tarama Cümlelerin Bağlanma Şekilleri: Ortak Kip/Şahıs Ekleriyle Bağlanan Cümleler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Literatür Tarama Cümlelerin Bağlanma Şekilleri: Anlam İlişkisiyle Bağlanan Cümleler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Literatür Tarama Yüklemin Türüne Göre Cümleler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Literatür Tarama İsim Cümleleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Fiil Cümleleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Literatür Tarama Yüklemin Yerine Göre Cümleler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Literatür Tarama Kurallı Cümleler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Literatür Tarama Devrik Cümleler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Literatür Tarama Cümlelerin Anlam Özellikleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Literatür Tarama Olumlu ve Olumsuz Cümleler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Literatür Tarama Soru Cümleleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Boz, E. (Editör) (2020). Türkiye Türkçesi IV, Sözdizimi. Ankara: Gazi Kitabevi.
Bozkurt, F. (2017), Türkiye Türkçesi, Ankara: Eğitim Kitabevi.
Eker, S. (2010). Çağdaş Türk Dili. Ankara: Grafiker Yayınları.
Ergin, M. (2000). Türk Dil Bilgisi. İstanbul: Bayrak Basım Yayım Tanıtım.
Karahan, L. (2012). Türkçede Söz Dizimi. İstanbul: Akçağ Yayınları.
Özkan, M. vd. (2012). Türkçe Cümle Bilgisi. Eskişehir: AÖF.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students define the concepts they learned and match them with their corresponding phenomena in the social world.
2
Students interpret concepts and theories taking into account their historical-cultural contexts.
3
Students compare sociological theories with reference to social problems.
4
Students distinguish the significance of ecological, social and economical sustainability for world’s future.
5
Students develop their knowledge on sustainability by the use of information and communication technologies.
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students evaluate qualitative and quantitative data of sociological research studies.
2
Students analyse the complicated interactions between the social, cultural, political, economical and demographical phenomena of the global world.
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students design a research by their acquired knowledge and experience.
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research field study considering the principle of cultural relativity, scientific and ethical values.
2
Students efficiently apply the most suitable information and communication technologies in their studies.
3
Students use their knowledge on ecological, social and economical sustainability in all aspects of their lives.
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students research on problems which reflect on their fields in the global world undergoing rapid and profound change.
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
2
Students develop their knowledge and skills within the frame of scientific, technological and current developments via adopting the principle of lifelong learning.
3
Students act ethically impartial in their research studies.
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students criticize their advanced knowledge and skills in an analytical manner.
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students apply the principle of cultural relativity, scientific and ethical values with reference to sustainability throughout their studies in their careers.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 10 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 6 18
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 34 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0