TR EN

UZAKTAN ALGILAMA DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
EEM479 UZAKTAN ALGILAMA 7 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ERCAN AYKUT
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders ile öğrencilerin, Uzaktan Algılamada temel olan enerji kaynağı ve elektromanyetik enerjinin yeryüzü özelliklerini belirlemedeki rolü hakkında derinlemesine bilgi sahibi olmaları amaçlanmaktadır. Bunun yanı sıra öğrencilerin uydu görüntü verileri üzerinden, gerek istatistiki gerekse de görsel yorumlama ile, değişik nesne türlerine ilişkin çok yönlü bilgi çıkarabilmek için yeterli donanım ve temel bilgi ve beceri edinmelerini sağlamak amaçlanmaktadır.
İçerik: Uzaktan algılamanın her aşamasında gerekli olan fiziksel temellerinin kavranmasını (elektromanyetik enerji, enerjinin atmosfer ve yeryüzü cisimleri ile etkileşimi) ve uydu algılama sistemleri, dijital görüntü, görsel algı ve görüntü yorumlama teknikleri gibi temel konuları ele alan bir derstir. Bu derste ayrıca uzaktan algılamanın uygulama alanları ile uzaktan algılama uydu verilerinin çözünürlük gibi temel özellikleri işlenmektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

1Uzaktan algılamanın temel kavramlarını ve geomatik mühendisliği için önemini detaylı olarak açıklar. 2 Uzaktan algılamanın fiziksel temellerini (ışınım kanunları, elektromanyetik enerji vb.) açıklar. 3 Elektromanyetik ışınımın atmosfer ve cisimlerle etkileşimini açıklar. 4 Optik görüntü verilerinin temel özelliklerini, sınırlamalarını, avantajlarını ve uygulama alanlarını açıklar. 5 Isıl görüntü verilerinin temel özelliklerini, sınırlamalarını, avantajlarını ve uygulama alanlarını açıklar. 6 Uydu görüntülerinin temel özelliklerini (çözünürlük, görüntü istatistiği, bant sayısı, kapsama alanı vb.) analiz eder 7 Uzaktan algılama verilerindeki farklı çoklu veri/görüş konseptini (çok-platformlu, çok-bantlı, çok-zamanlı, çok algılayıcılı) açıklar. 8 Görsel algılama elemanlarını ve görsel analizde kullanılan yorumlama tekniklerini açıklar, gösterir ve analiz eder .

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - GİRİŞ VE TARİHÇE -
2 - UYDULAR -
3 - UÇAKLAR, DRONE’LAR, PASİF ALGILAYICILAR -
4 - AKTİF ALGILAYICILAR – ELEKTROMAGNETİK SPEKTRUM -
5 - AKTİF ALGILAYICILAR – ELEKTROMAGNETİK SPEKTRUM -
6 - AKTİF ALGILAYICILAR – ELEKTROMAGNETİK SPEKTRUM -
7 - AKTİF ALGILAYICILAR – ELEKTROMAGNETİK SPEKTRUM -
8 - ARA SINAV -
9 - EĞİTİM VERİSİ OLUŞTURMA -
10 - EĞİTİM VERİSİ OLUŞTURMA -
11 - EĞİTİM VERİSİ OLUŞTURMA -
12 - EĞİTİM VERİSİ OLUŞTURMA -
13 - EĞİTİM VERİSİ OLUŞTURMA -
14 - EĞİTİM VERİSİ OLUŞTURMA -
15 - EĞİTİM VERİSİ OLUŞTURMA -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Burrough, P.A. & McDonnell, R.A. 1998. Principles of Geographical Information Systems. Oxford University Press, Oxford. Johnston, K., Ver Hoef, J.M., Krivoruchko, K. & Lucas, N. 2001. Using ArcGIS Geostatistical Analyst. ESRI Press, Redlands, CA, USA.
DeMers, M.N. 2008. Fundamentals of Geographic Information Systems 4th Edition. Wiley, 464 pp

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bilimi ile ilgili temel mühendislik kavramlarını açıklar ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği Biliminin teorik altyapısı ile ilişkilendirir.
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili konularında sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili belirli bir kavramsal modeli modern yöntemlerle tasarlar.
3
2
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili bir sistemin bileşenlerini ya da sistemdeki süreçleri analiz eder ve gereksinimler doğrultusunda gerçekçi kısıtlar altında modelini tasarlar.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
3
2
Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında yer alan konulara uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
3
3
Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve bu teknolojilerini etkin olarak kullanır.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve değerlendirme bilincine ve sorumluluğuna sahiptir.
4
2
Bireysel olarak etkin çalışmalar yürütebilir.
4
3
Bir ekip içerisinde etkin çalışabilme becerisi gösterir ve sorumluluk alır.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektrik-Elektronik Mühendisliği teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibidir ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri kitap, internet ve dergi aracılığı ile takip edebilir ve kendini sürekli yenileyebilir.
3
2
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir problemi sözlü ya da yazılı ifade edebilir ve etkin iletişim kurabilir ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
3
2
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine ve toplumda bu sorumluluğu yayma bilincine sahiptir.
3
2
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili çözümlerin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir, girişimcilik ve yenilikçilik konularının öneminin farkındadır.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 8 112
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 0 0 0
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 29 0 155
Genel Toplam 155
Toplam İş Yükü / 25.5 6,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0