TR EN

ENERJİ SİSTEMLERİNDE KARARLILIK DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
EEM441 ENERJİ SİSTEMLERİNDE KARARLILIK 7 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ERCAN AYKUT
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Enerji sistemlerinde kararlılık kavramının, kararlılık analizi çeşitlerinin ve benzetim yöntemlerinin öğrenilmesi
İçerik: Enerji Sistemlerinde Kararlılık; Tanımlar, Benzetim Yöntemleri. Senkron makinenin matematiksel modeli; Faz Büyüklüklerine dayanan modeller, (d-q-0) Modeli, Durum Uzayı Modelleri. Uyarma ve Hız Kontrol Sistemi Modelleri; Matematiksel Modeller, Bilgisayar Modelleri. Geçici Hal Kararlılığı; Bir Makineli Sistem Kararlılığı, Salınım denklemi, Eşit Alan Kriteri, Çok Makineli Sistem Kararlılığı; Sistem Modeli, Simülasyon Yöntemleri, Geçici Hal Kararlılığını İyileştirme Yöntemleri. Dinamik ve Sürekli Hal Kararlılığı; Bir Makineli ve Çok Makineli Sistem Modelleri, Senkron Makinenin Sürekli Hal Denklemleri ve Fazör Diyagramları.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Enerji sistemlerinde kararlılık sorunu ve kararlılık analizi çeşitleri hakkında bilgi edinmek
Uyarma ve hız kontrol sistemleri ile birlikte senkron makine için bilgisayar modellerini elde edebilmek
Geçici hal kararlılık analizi yapabilmek
Dinamik ve sürekli hal kararlılık analizi yapabilmek
Fazör diyagram yardımıyla senkron makinenin sürekli hal çalışma koşullarını belirleyebilmek

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Enerji sistemlerinde kararlılık sorunu, tanımlar, benzetim yöntemleri -
2 - Senkron makinenin modellenmesi: Birime indirgenmiş değerlerin kullanılması -
3 - Senkron makinenin modellenmesi: Senkron makinenin klasik modelleri -
4 - Senkron makinenin durum uzayı modelleri -
5 - Senkron makinenin lineer durum uzayı modelleri -
6 - Senkron makinenin lineer durum uzayı modelleri (devam) -
7 - Uyarma ve hız kontrol sistemlerinin modellenmesi -
8 - ARA SINAV -
9 - Geçici hal kararlılığı: Salınım denklemi, bir makineli sistem modeli -
10 - Eşit alan kararlılık kriteri -
11 - Salınım denkleminin çözüm yöntemleri -
12 - Çok makinalı sistem modeli, geçici hal kararlılığını iyileştirme yöntemleri -
13 - Dinamik ve sürekli hal kararlılığı: Bir makineli sistem modeli -
14 - Çok makineli sistem modeli -
15 - Senkrom makinenin sürekli hal denklemleri ve fazör diyagramları -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

1. P. W. Sauer, M. P. Pai, Power System Dynamics and Stability, Prentice Hall Comp., 1998 2. M. E. Tacer, Enerji Sistemlerinde Kararlılık, İTÜ Elektrik-Elektronik Fakültesi, 1990 3. K. R. Padiyar, Power System Dynamics: Stability and Control, John Wiley & Sons Comp., (e-book) 2008 4. J. Machowski, Power System Dynamics: Stability and Control, John Wiley & Sons Comp., 2008 5. J. Arrillaga, Computer Modelling of Electrical Power Systems, John Wiley & Sons Comp., 2001

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektrik-Elektronik Mühendisliği Bilimi ile ilgili temel mühendislik kavramlarını açıklar ve Elektrik-Elektronik Mühendisliği Biliminin teorik altyapısı ile ilişkilendirir.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili konularında sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik çözümleri için kullanır.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili belirli bir kavramsal modeli modern yöntemlerle tasarlar.
3
2
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili bir sistemin bileşenlerini ya da sistemdeki süreçleri analiz eder ve gereksinimler doğrultusunda gerçekçi kısıtlar altında modelini tasarlar.
3
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
3
2
Elektrik-Elektronik Mühendisliği alanında yer alan konulara uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçer ve uygular.
4
3
Elektrik-Elektronik Mühendisliği uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları seçer ve bu teknolojilerini etkin olarak kullanır.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve değerlendirme bilincine ve sorumluluğuna sahiptir.
3
2
Bireysel olarak etkin çalışmalar yürütebilir.
4
3
Bir ekip içerisinde etkin çalışabilme becerisi gösterir ve sorumluluk alır.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Elektrik-Elektronik Mühendisliği teknolojilerinin yönetim, denetim, gelişim ve güvenliği/güvenilirliği hakkında bilgi sahibidir ve bilim ve teknolojideki gelişmeleri kitap, internet ve dergi aracılığı ile takip edebilir ve kendini sürekli yenileyebilir.
3
2
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahiptir.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir problemi sözlü ya da yazılı ifade edebilir ve etkin iletişim kurabilir ve en az bir yabancı dil bilgisine sahiptir.
3
2
Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çalışanların sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında bilinçlidir.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine ve toplumda bu sorumluluğu yayma bilincine sahiptir.
3
2
Elektrik-Elektronik Mühendisliği ile ilgili çözümlerin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincindedir, girişimcilik ve yenilikçilik konularının öneminin farkındadır.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 3 5 15
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 3 4 12
Ödev 4 5 20
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 4 5 20
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 44 0 153
Genel Toplam 153
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0