Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
UCK346 |
DİJİTAL TASARIM |
5 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. AHMET CİHAT BAYTAŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Hava Uzay sistemlerinde kullanılan borda bilgisayarı olarak atanmış bilgisayarların donanımların ve çalışma prensiplerini anlayabilmek ve dizge tümleştirilmesini gerçekleştirebilmek için mikrodenetçi yapılarının ve kullanımının anlaşılması. |
İçerik: |
Mantık kapıları. Seçiciler, çoğullayıcılar, kodlayıcılar, kod çözücüler, sayaçlar. Bellek kavramı ve mimarisi. Mikrodenetçi yapısı. Simgesel dil. Komut seti, adresleme kipleri, kesme. Çevre birimleri ve arabağ elemanları. Göreve yönelik sistem mimarisi tasarımı. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
1. Mantık kapıları ve sayısal devre elemanlarını tanımak; Dersin Öğrenme
2. Bellek mimarisini çözümleyebilmek;
3. Mikroişlemci yapıtaşlarını ve görevlerini anlamak; Çıktıları 4. Yüksek seviyeli-simgesel dillerin kullanım gereklilik ve farklılıklarını anlamak;
5. Muhtelif adresleme tiplerini anlamak;
6. Altprogram ve kesme kavramlarını anlamak;
7. Çevre birimleri ile etkileşen arabağları tanımak;
8. Hava-uzay araçlarında /otomasyon sistemlerinde göreve yönelik mikroişlemcili sistem mimarisi öngörebilmek; |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Sayıların gösterilişi ve mantık kapıları |
- |
2 |
- |
Çoktan bir seçiciler, çoğullayıcılar, kodlayıcılar, kod çözücüler, sayaçlar |
- |
3 |
- |
Veri ve adres kavramı, bellek kavramı; Bellek mimarisi_1 |
- |
4 |
- |
Bellek mimarisi_2 |
- |
5 |
- |
Mikroişlemcinin yapısı |
- |
6 |
- |
Adresleme yöntemleri ve komut kümesi |
- |
7 |
- |
Adresleme yöntemleri |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Altprogram ve kesme kavramları |
- |
10 |
- |
Çevre birimleri kavramı; Analog ve sayısal giriş/çıkış kapıları; paralel iletişim |
- |
11 |
- |
Seri iletişim |
- |
12 |
- |
Mikrodenetçinin yapısı |
- |
13 |
- |
Atanmış mikrodenetçi ile hava uzay yapılarında göreve yönelik sistem mimarisi tasarımı_1 |
- |
14 |
- |
Atanmış mikrodenetçi ile hava uzay yapılarında göreve yönelik sistem mimarisi tasarımı_2 |
- |
15 |
- |
Atanmış mikrodenetçi ile hava uzay yapılarında göreve yönelik sistem mimarisi tasarımı_3 |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
1-ANALOG AND DIGITAL CIRCUITS FOR ELECTRONIC CONTROL SYSTEM APPLICATIONS.
LUECKE, GERALD. ELSEVIER-NEWNES. 2005.
2-MICROPROCESSOR THEORY AND APPLICATIONS. M. RAFIQUZZAMAN. JOHN WILEY AND
SONS, INC. 2008. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama
becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi, ürünü veya süreci ekonomik, çevre, sosyal, politik, etik, sağlık ve güvenlik,
yapılabilirlik ve surdürebilirlik gibi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli
gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Farklı disiplinli takımlarda çalışabilme becerisi
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik problemini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluklara sahip olma bilinci.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini kavramak için geniş
kapsamlı bir eğitime sahip olma özelliği.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu yapabilme becerisi.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma özelliği.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, çağdaş mühendislik ve hesaplama
donanımlarını kullanabilme becerisi.
|
0 |
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
2 |
5 |
10 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
4 |
4 |
16 |
Proje Hazırlama |
1 |
6 |
6 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
2 |
4 |
8 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
1 |
1 |
1 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
40 |
0 |
128 |
|
Genel Toplam |
128 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|