Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
UCK447 |
OPTİMAL KONTROLE GİRİŞ |
5 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. AHMET CİHAT BAYTAŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
1.Öğrencileri optimization ve optimal control kavramlarını anlamak üzere eğitmek.
2.Öğrencileri kısıtlamalı ve kısıtlamasız optimizasyon problemlerini çözebilmek üzere eğitmek
3.Öğrencileri optimal kontrol problemlerinde davranış ölçütleri ve kısıtlamaların önemini anlamak üzere eğitmek
4. Öğrencileri bazı optimal kontrol problemlerini çözebilmek üzere eğitmek.
5 . Eleştirel düşünme becerilerini geliştirmek |
İçerik: |
Optimizasyon ve Optimal Kontrol Problemlerinin Tanıtılması, Temel Matematik Kavramlar, Kısıtlamasız Optimizasyon, Lagrange Çarpanları Yöntemi, Kuhn Tucker Koşulları, Davranış Ölçütleri, Optimal Kontrol Problemlerinde Parametre Optimizasyonu, Nümerik Optimizasyon Yöntemlerinin Optimal Kontrol Problemlerinde Kullanılması, Varyasyonlar Hesabı, Optimal Kontrol Problemlerinde Varyasyonlar Hesabı, Lineer Regulatör Problemi |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Optimizasyon ve Optimal Kontrol Problemlerinin Tanıtılması ve Sınıflandırılması |
- |
2 |
- |
Temel Matematik Tanımlar |
- |
3 |
- |
Temel Matematik Tanımlar, Kısıtlamasız Optimizasyon |
- |
4 |
- |
Kısıtlamasız Optimizasyon |
- |
5 |
- |
Eşitlik Kısıtlamaları ile Optimizasyon, Lagrange Çarpanları Yöntemi |
- |
6 |
- |
Eşitlik Kısıtlamaları ile Optimizasyon, Lagrange Çarpanları Yöntemi |
- |
7 |
- |
Eşitsizlik Kısıtlamalar ile Optimizasyon , Kuhn Tucker Koşulları |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Kontrol Sistemlerinde Davranış Ölçütleri, Optimal Kontrol Problemlerinde Parametre Optimizasyonu |
- |
10 |
- |
Optimal Kontrol Problemlerinde Parametre Optimizasyonu |
- |
11 |
- |
Nümerik Optimizasyon Yöntemlerinin Optimal Kontrolde Kullanılması, |
- |
12 |
- |
Varyasyonlar Hesabı |
- |
13 |
- |
Optimal Kontrolde Varyasyonlar Hesabının Kullanılması |
- |
14 |
- |
Optimal Kontrolde Varyasyonlar Hesabının
Kullanılması |
- |
15 |
- |
Lineer Regülatör Problemi |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
D.E. Kirk (2004), "Optimal Control Theory "
Dover Publications, ISBN-10: 0486434842, ISBN-13: 978-0486434841 |
R. K. Sundaram (1996) "A First Course in Optimization Theory" ,
Cambridge University Press, ISBN-10: 0521497701, ISBN-13: 978-0521497701 |
M. Athans, P.L. Falb (2006), “Optimal Control: An Introduction to the Theory and Its Applications”, Dover Publications, ISBN-10: 0486453286, ISBN-13: 978-0486453286 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
3 |
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama
becerisi.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi, ürünü veya süreci ekonomik, çevre, sosyal, politik, etik, sağlık ve güvenlik,
yapılabilirlik ve surdürebilirlik gibi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli
gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Farklı disiplinli takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik problemini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluklara sahip olma bilinci.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi.
|
|
1 |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini kavramak için geniş
kapsamlı bir eğitime sahip olma özelliği.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu yapabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma özelliği.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, çağdaş mühendislik ve hesaplama
donanımlarını kullanabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
6 |
84 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
5 |
5 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
5 |
5 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
5 |
5 |
Kısa Sınav |
2 |
1 |
2 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
2 |
5 |
10 |
TOPLAM |
37 |
0 |
155 |
|
Genel Toplam |
155 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|