Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
UCK448 |
GÜDÜM KONTROL VE SEYRÜSEFER |
5 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. AHMET CİHAT BAYTAŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
1.Uçan bir cismin talep edilen noktalar arasında seyahat edebilmesi için
cismin konumunu ve hızını tespit etmeyi kavramak (seyrüsefer)
2.Uçan bir cismin talep edilen noktalar arasında seyahat edebilmesi için
cismin hareketini düzenlemeyi kavramak (güdüm) |
İçerik: |
Güdüm sistemlerinin türleri ve temel prensipleri. Özerk ve Özerk olmayan güdüm
sistemleri. Radyo ışına göre güdüm sistemi. Radyo kumandalı güdüm sistemi. Takip
sistemi. Öz güdüm sistemleri. Tümleştirilmiş güdüm sistemleri. Temel güdüm
yöntemleri: takip eğrisi yöntemi; hedefi kapsama yöntemi; ileri güdüm yöntemi.
Radyo ışına göre güdüm yapıldığında füzenin yörüngesi ve kontrol sisteminin
dinamiği. Öz güdüm dinamiği. Roketlerin güdümü ve yörünge kontrol algoritmaları.
Özerk olmayan kontrol sistemleri. Otopilot prensipleri ve kullanımı. Özerk olmayan
kontrol sisteminin rastgele bozucular ortamında tasarımı. Oyun kuramı temelinde
kontrol sistemi tasarımı. Aviyonik seyrüsefer sistemleri hakkında genel bilgi. Atalet
Seyrüsefer Sistemleri. Radyo seyrüsefer sistemleri. Küresel Seyrüsefer Uydu
Sistemleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
1. Güdüm sistemlerinin türleri ve çalışma prensipleri hakkında temel bilgiye sahip olmak
2. Güdüm yöntemleri hakkında temel bilgiye sahip olmak
3. Otopilot prensipleri ve kullanımını bilmek
4. Ataletsel Navigasyon Sistemleri nin (ANS) elemanları ve çalışma prensipleri hakkında temel bilgiye sahip olmak
5. Radyo Seyrüsefer Sistemlerinin çalışma prensipleri hakkında temel bilgiye sahip olmak
6. Küresel Seyrüsefer Uydu Sistemleri hakkında temel bilgiye sahip olmak |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Güdüm sistemlerinin sınıflandırılması ve temel prensipleri. Özerk ve Özerk olmayan güdüm sistemleri |
- |
2 |
- |
Radyo-ısına göre güdüm sistemi. Radyo kumandalı güdüm sistemi. Takip sistemi. |
- |
3 |
- |
Öz güdüm sistemleri. Tümleştirilmiş güdüm sistemleri. |
- |
4 |
- |
Temel güdüm yöntemleri: takip eğrisi yöntemi; hedefi kapsama yöntemi; ileri güdüm yöntemi. |
- |
5 |
- |
Radyoışına göre güdüm yapıldığında füzenin yörüngesi ve kontrol sisteminin dinamiği. |
- |
6 |
- |
Öz güdüm dinamiği. |
- |
7 |
- |
Roketlerin güdümü ve yörünge kontrol algoritmaları. |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Otopilot prensipleri ve kullanımı |
- |
10 |
- |
Özerk olmayan kontrol sisteminin rastgele bozucular ortamında tasarımı. |
- |
11 |
- |
Oyun kuramı temelinde kontrol sistemi tasarımı. |
- |
12 |
- |
Atalet Seyrüsefer Sistemleri. |
- |
13 |
- |
Atalet Seyrüsefer Sistemleri. |
- |
14 |
- |
Radyo Seyrüsefer Sistemleri. |
- |
15 |
- |
Küresel Seyrüsefer Uydu Sistemleri. |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Ben-Asher, J. Z., Yaesh I., 1998, Advances in missile guidance theory, AIAA, Inc.. Hacıyev Ç.M., 1999, Radyonavigasyon, ITÜ. |
Zarchan, P., 2002, Tactical and strategic missile guidance, AIAA, Inc.. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama
becerisi.
|
|
|
2 |
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi, ürünü veya süreci ekonomik, çevre, sosyal, politik, etik, sağlık ve güvenlik,
yapılabilirlik ve surdürebilirlik gibi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli
gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Farklı disiplinli takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik problemini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluklara sahip olma bilinci.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini kavramak için geniş
kapsamlı bir eğitime sahip olma özelliği.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu yapabilme becerisi.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma özelliği.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, çağdaş mühendislik ve hesaplama
donanımlarını kullanabilme becerisi.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
3 |
10 |
30 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
2 |
3 |
6 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
3 |
3 |
9 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
3 |
3 |
9 |
TOPLAM |
43 |
0 |
148 |
|
Genel Toplam |
148 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|