Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
EEM301 |
ELEKTRİK MAKİNALARI |
5 |
5 |
4 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. AHMET CİHAT BAYTAŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Doğru Akım Makinelerinin ve Transformatörlerin yapılarının ve çalışma prensiplerinin
öğrenilmesini sağlamak |
İçerik: |
Enerji Dönüşümü ile İlgili Genel İlkeler ve Tanımlar / Bir ve İki Uyarmalı Sistemlerde
Enerji Dönüşümü / Bir ve İki Uyarmalı Sistemlerde Enerji Dönüşümü / Doğru Akım
Makinelerinin Yapısı ve Uyarma Şekilleri / Doğru Akım Makinelerinin Elektriksel Eşdeğer
Devreleri ve Endüi Reaksiyonu / Doğru Akım Makinelerinin Geçici ve Sürekli Çalışma
Gerilim Denklemleri / Doğru Akım Makinelerinde Ani Moment İfadelerinin Çıkartılması /
Doğru Akım Makinelerinde Kayıplar ve Verim / Doğru Akım Makinelerinde Hız Kontrol
Yöntemlerine Genel Bakış / Transformatörlerin Genel Yapıları, Çeşitleri ve Çalışma
Prensiplerinin İncelenmesi / Bir Fazlı Transformatörün Boşta Çalışmasının Açıklanması ve
Yüklü Çalışan Bir Transformatörde Sekonder Büyüklüklerin Primer Büyüklüklere
İndirgenmesi / Bir Fazlı Transformatörlerin Eşdeğer Devrelerinin Çıkartılması ve Fazör
Diyagramlarının Çizimi / Bir Fazlı Transformatörlerde Kısa Devre Çalışmanın İncelenmesi
ile Kayıp ve Verim İfadelerinin Çıkartılması / Bir Fazlı Transformatörlerin Kapp
Diyagramını Çizerek Değişik Çalışma Koşullarının Açıklanması / Bir Fazlı İki
Transformatörün Paralel Çalışması ve Ototransformatörler |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
1. Temel Matematik, Fen ve Elektrik Mühendisliği Hakkında Bilgi ve Uygulamaya
Aktarabilme
2. İstenen bir Elektrik Mühendisliği Deneyini, Tasarlama, Yapma, Sonuçlarını Analiz
Etme ve Yorumlayabilme
3. Karşılaştığı bir Elektrik Mühendisliği Problemini, Saptama, Tanımlama ve
Çözebilme
4. Doğru Akım Makinaların eşdeğer devresi ve fazör diyagramlarının çizimi
hakkında genel bilgi sahibi olmak
5. Transformatörlerin eşdeğer devresi ve fazör diyagramlarının çizimi hakkında
genel bilgi sahibi olmak |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Enerji Dönüşümü ile İlgili Genel İlkeler ve Tanımlar |
- |
2 |
- |
Bir ve İki Uyarmalı Sistemlerde Enerji Dönüşümü |
- |
3 |
- |
Elektromekanik Enerji Dönüşümü ve Makine Modellerine Göre Özendüktansların
İncelenmesi |
- |
4 |
- |
Doğru Akım Makinalarının Yapısı ve Uyarma Şekilleri |
- |
5 |
- |
Doğru Akım Makinalarının Elektriksel Eşdeğer Devreleri ve Endüvi Reaksiyonu |
- |
6 |
- |
Doğru Akım Makinalarının Geçici ve Sürekli Çalışma Gerilim Denklemleri |
- |
7 |
- |
Doğru Akım Makinalarında Ani Moment İfadelerinin Çıkartılması, Konuyla İlgili
Problemlerin Çözümü |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Doğru Akım Makinalarında Hız Kontrol Yöntemlerine Genel Bakış |
- |
10 |
- |
Transformatörlerin Genel İncelenmesi, Bir Fazlı Transformatörün Boşta Çalışmasının
Açıklanması |
- |
11 |
- |
Yüklü Çalışan Bir Transformatörde Sekonder Büyüklüklerin Primer Büyüklüklere
İndirgenmesi |
- |
12 |
- |
Bir Fazlı Transformatörlerin Eşdeğer Devrelerinin Çıkartılması ve Fazör Diyagramlarının
Çizimi |
- |
13 |
- |
Bir Fazlı Transformatörlerde Kısa Devre Çalışmanın İncelenmesi ile Kayıp ve Verim
İfadelerinin Çıkartılması |
- |
14 |
- |
Bir Fazlı Transformatörlerin Kapp Diyagramını Çizerek Değişik Çalışma Koşullarının
Açıklanması, Konuyla İlgili Problemlerin Çözümü |
- |
15 |
- |
Fırçasız doğru akım motorlarının çalışma ilkesi ve kontrol yöntemleri |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
1) Elektrik Makinaları-1, Güngör Bal, Seçkin Yayıncılık, 2017.
2) Elektrik Makinaları-2, Güngör Bal, Seçkin Yayıncılık, 2017. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Matematik, fen bilimleri ve mühendislik bilgilerini uygulayabilme becerisi.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama
becerisi.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi, ürünü veya süreci ekonomik, çevre, sosyal, politik, etik, sağlık ve güvenlik,
yapılabilirlik ve surdürebilirlik gibi gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli
gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Farklı disiplinli takımlarda çalışabilme becerisi
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik problemini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluklara sahip olma bilinci.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Etkin sözlü ve yazılı iletişim kurabilme becerisi.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik çözümlerinin küresel ve toplumsal boyutlarda etkisini kavramak için geniş
kapsamlı bir eğitime sahip olma özelliği.
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu yapabilme becerisi.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Güncel/çağdaş konulara ilişkin bilgi sahibi olma özelliği.
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Mühendislik uygulamaları için gerekli teknikleri, çağdaş mühendislik ve hesaplama
donanımlarını kullanabilme becerisi.
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
5 |
70 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
6 |
2 |
12 |
Laboratuvar |
7 |
2 |
14 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
2 |
2 |
4 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
7 |
2 |
14 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
2 |
2 |
Kısa Sınav |
2 |
2 |
4 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
42 |
0 |
126 |
|
Genel Toplam |
126 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|