Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
EEM303 |
GÜÇ ELEKTRONİĞİ |
8 |
4 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. TARIK ÇAKAR |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Güç elektroniği temllerini öğrencilere öğretmek. |
İçerik: |
Tanıtım Diyot ve SCR Güç Elemanlarının Çalışma Prensibi ve Özellikleri BJT ve
MOSFET Güç Elemanlarının Çalışma Prensibi ve Özellikleri Triyak, GTO, MCT ve
IGBT Güç Elemanlarının Çalışma Prensibi ve Özellikleri AC-DC Dönüştürücülerin
(Doğrultucuların) Çalışma Prensibi, Özellikleri ve Türleri Tek ve Çok Fazlı, Yarım
Dalga, Kontrolsüz AC-DC Dönüştürücülerin İncelenmesi Tek ve Çok Fazlı, Tam
Dalga, Kontrollü AC-DC Dönüştürücülerin İncelenmesi Vize AC-AC Dönüştürücülerin
(AC Kıyıcıların) Çalışma Prensibi, Özellikleri ve Türleri AC-AC Dönüştürücülerin AC
Şebekeye Etkisi ve AC-AC Dönüştürücülerin Tasarımı DC-DC Dönüştürücülerin
Çalışma Prensibi, Özellikleri ve Türleri Tek ve Çok Bölgeli Kıyıcı Türü DC-DC
Dönüştürücülerin İncelenmesi DC-AC Dönüştürücülerin (İnverterlerin) Çalışma
Prensibi, Özellikleri ve Türleri Üç Fazlı, Kare Dalga ve PWM DC-AC Dönüştürücülerin
İncelenmesi |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Güç elektroniğini tanımak |
Güç elektroniği devre uygulamalarını tanımak |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Güç Elektroniği’ne giriş |
- |
2 |
- |
Diyot ve SCR Güç Elemanlarının Çalışma Prensibi ve Özellikleri |
- |
3 |
- |
BJT ve MOSFET Güç Elemanlarının Çalışma Prensibi ve Özellikleri |
- |
4 |
- |
Triyak, GTO, MCT ve IGBT Güç Elemanlarının Çalışma Prensibi ve Özellikleri |
- |
5 |
- |
AC-DC Dönüştürücülerin (Doğrultucuların) Çalışma Prensibi, Özellikleri ve Türleri |
- |
6 |
- |
Tek ve Çok Fazlı, Yarım Dalga, Kontrolsüz AC-DC Dönüştürücülerin İncelenmesi |
- |
7 |
- |
Tek ve Çok Fazlı, Tam Dalga, Kontrollü AC-DC Dönüştürücülerin İncelenmesi |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
AC-AC Dönüştürücülerin (AC Kıyıcıların) Çalışma Prensibi, Özellikleri ve Türleri |
- |
10 |
- |
AC-AC Dönüştürücülerin AC Şebekeye Etkisi ve AC-AC Dönüştürücülerin Tasarımı |
- |
11 |
- |
DC-DC Dönüştürücülerin Çalışma Prensibi, Özellikleri ve Türleri |
- |
12 |
- |
Tek ve Çok Bölgeli Kıyıcı Türü DC-DC Dönüştürücülerin İncelenmesi |
- |
13 |
- |
DC-AC Dönüştürücülerin (İnverterlerin) Çalışma Prensibi, Özellikleri ve Türleri |
- |
14 |
- |
Üç Fazlı, Kare Dalga ve PWM DC-AC Dönüştürücülerin İncelenmesi |
- |
15 |
- |
Harmonik analizi,modülasyon indeksi, frekans oranı, Analog ve ticari PWM üretimi |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Güç Elektroniği, Mohan,Undeland, Robbins, Çeviri: Nejat Tuncay,
Metin Gökaşan, Seta Boğosyan, Literatür Yayınları, 2012
Modern Power Electronics and Drivers, Bimal K. Bose, Prentice Hall PTR
Güç Elektroniği, Doç.Dr. Osman Gürdal, Nobel Yayın Dağıtım
Power Electronic Control of AC Motors, JMD Murphy&FG Turnbull 2010 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
1. Matematik, Fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi elde eder
|
|
|
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Endüstri Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi, o sistemin bileşenlerini, o sistemin sürecini analiz eder ve sistemi gerçekçi kısıtlar ve amaçlar doğrultusunda inceleyerek tasarlar
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Mühendislik problemlerini modelleme ve çözme becerisi kazanır
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Endüstri mühendisliği alanında karşılaşılabilecek problemleri belirler ve bu amaçla problem çözümünde kullanılacak uygun metodu seçme ve uygulama becerisi kazanır
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan teknik araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Endüstri mühendisliği alanındaki problemlerin incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir ekip içerisinde etkin biçimde çalışabilme becerisi gösterir
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Bireysel olarak etkin çalışır, sorumluluk alır
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Belirlenmiş bir problem için gerekli bilgilere ulaşır ve bu amaçla kaynak araştırması yapar
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Endüstri mühendisliği alanındaki tüm gelişmeleri takip edebilme ve sürekli kendini yenileme becerisine sahiptir.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi kazanır ve en az bir yabancı dil konuşur
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Endüstri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri hakkında bilgi sahibidir ve mühendislik problemlerinin çözümlerinde yenilikçi yaklaşımın önemini farkında olarak çözüme gider.
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
6 |
3 |
18 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
2 |
4 |
8 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
6 |
3 |
18 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
8 |
8 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
2 |
2 |
4 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
TOPLAM |
35 |
0 |
122 |
|
Genel Toplam |
122 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|