Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
EEM207 |
ELEKTRONİK I |
8 |
4 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. TARIK ÇAKAR |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Derste öğrencilere,
a) Diyot ve transistor gibi temel elektronik devre elemanlarının çalışma prensipleri ve
uygulamaları b) Bipolar ve MOS transistorların modellenmesi ve kutuplanması c) BJT
ve MOSFET kuvvetlendiricilerin analizi d) BJT ve FET kuvvetlendiricilerin tasarımı,
konularının aktarılması amaçlanmaktadır |
İçerik: |
Yarıiletken maddeler ve pn jonksiyonları, Diyotlar ve diyot uygulamaları,
Doğrultucular, Kırpıcılar, Gerilim düzenleyiciler, BJT transistorlar ve özellikleri, Küçük
işaret modeli, BJT kutuplama devreleri, BJT kuvvetlendiricileri, MOSFET transistorlar
ve özellikleri, Küçük işaret modeli, MOSFET kutuplama devreleri, MOSFET
kuvvetlendiricileri, İşlemsel kuvvetlendiriciler, CMOS evirici ve davranışı |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
I. Diyot ve transistör gibi temel elektronik devre elemanlarının çalışma prensiplerini ve
uygulamalarını tanımlayabilir.
II. Elektronik devreler üzerinde küçük işaret analizi yorumlayabilir.
III. Gerilim doğrultucu ve düzeltici devreleri gerçekleştirebilir.
IV. Transistor kuvvetlendiricileri (BJT veya MOSFET) uygulamaları tasarlayabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Elektronik devrelerine giriş |
- |
2 |
- |
Yarıiletken maddeler ve pn jonksiyonu |
- |
3 |
- |
Diyotun çalışması ve modeli |
- |
4 |
- |
Diyot uygulamaları: doğrultucular, kırpıcılar, Zener diyot regülatörler |
- |
5 |
- |
BJT transistorlar, küçük işaret modeli, kutuplama devreleri |
- |
6 |
- |
BJT kuvvetlendiriciler (CE-CC-CB) |
- |
7 |
- |
BJT kuvvetlendiricilerin küçük işaret analizi |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
MOSFET transistorlar, küçük işaret modeli, kutuplama devreleri |
- |
10 |
- |
MOSFET kuvvetlendiriciler (CS-CD-CG) |
- |
11 |
- |
MOSFET kuvvetlendiricilerin küçük işaret analizi |
- |
12 |
- |
İşlemsel kuvvetlendiriciler |
- |
13 |
- |
CMOS evirici: static davranişi |
- |
14 |
- |
CMOS evirici: dinamik davranışı |
- |
15 |
- |
Operasyonel Amplifikatörler Devreleri ve Simülasyonu |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Sedra, A. S., Smith, K.C “Microelectronic Circuits”, Oxford University Press 6
th edition 2009.
- Jaeger/Blalock “Microelectronic Circuit Design”, 4th Edition, 2011.
- Leblebici, D. “Elektronik Elemanları”, Seç Yayın Dağıtım, 2001.
- Floyd, T. L. Electronic Devices, Prentice-Hall, 2002.
- Türköz, M. S. “Elektronik”, Birsen Yayınları, 2004 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
1. Matematik, Fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi elde eder
|
|
|
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Endüstri Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi, o sistemin bileşenlerini, o sistemin sürecini analiz eder ve sistemi gerçekçi kısıtlar ve amaçlar doğrultusunda inceleyerek tasarlar
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Mühendislik problemlerini modelleme ve çözme becerisi kazanır
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Endüstri mühendisliği alanında karşılaşılabilecek problemleri belirler ve bu amaçla problem çözümünde kullanılacak uygun metodu seçme ve uygulama becerisi kazanır
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan teknik araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Endüstri mühendisliği alanındaki problemlerin incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir ekip içerisinde etkin biçimde çalışabilme becerisi gösterir
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Bireysel olarak etkin çalışır, sorumluluk alır
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Belirlenmiş bir problem için gerekli bilgilere ulaşır ve bu amaçla kaynak araştırması yapar
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Endüstri mühendisliği alanındaki tüm gelişmeleri takip edebilme ve sürekli kendini yenileme becerisine sahiptir.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi kazanır ve en az bir yabancı dil konuşur
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Endüstri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri hakkında bilgi sahibidir ve mühendislik problemlerinin çözümlerinde yenilikçi yaklaşımın önemini farkında olarak çözüme gider.
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
15 |
2 |
30 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
7 |
2 |
14 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
2 |
8 |
16 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
48 |
48 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
36 |
36 |
Kısa Sınav |
2 |
2 |
4 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
1 |
1 |
1 |
TOPLAM |
31 |
0 |
151 |
|
Genel Toplam |
151 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|