Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
EEM209 |
MANTIKSAL DEVRE TASARIMI |
8 |
4 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. TARIK ÇAKAR |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Öğrencilere mantık tasarımının temellerini, sentezini ve doğrulama yapmasını
donanım tanımlama dilleri kullanılarak öğretmektir. Ders gerçek teknoloji ile güçlü
bağlantıları bulunan temel bilgisayar tasarım kavramlarının sürekli evrim geçiren
uygulamaları üzerinde yoğunlaşmayı öğretmektir. |
İçerik: |
Sayısal Sistemlere Genel Bakış / Sayı Sistemleri ve Dönüşüm / Boole Cebri / Boole
Fonksiyonlarını Cebirsel Basitleştirme / Boole Cebri Uygulamaları, Lojik Kapılar /
Karnaugh Haritaları / Quin-McCluskey İndirgeme Yöntemi / Çok seviyeli Lojik Kapı
Devreleri, NAND ve NOR kapıları / Çok Çıkışlı Lojik Devreler / Çoğullayıcılar / Kod
çözücüler / Kodlayıcılar / Salt Okunur Bellekler (ROM), Programlanabilir Lojik kapı
Dizileri (PAL) / Kombinezonsal Lojik Devre Tasarımı / Ardışık Lojik Devrelere Genel
bakış / Tutucular ve Flip-Flop Devreleri / Yazmaçlar ve Sayıcılar / Ardışık Lojik
Devrelerin Analizi / Durum Diyagramları ve Tablolarının Türetilmesi / Durum
Diyagramları ve Tablolarının İndirgenmesi / Ardışık Lojik Devrelerin Tasarımı / Veri Akış Yöntemi ile Lojik Devre Tasarımı. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Bu dersi alan öğrenciler;
1.Sayısal sistemlerde kullanılan sayı sistemlerini, kodları ve dönüşümü tanımlar.
2.Boole Cebri, Boole fonksiyonlarını ve cebirsel basitleştirmeyi açıklayabilir.
3.Boole cebri uygulamaları, lojik kapıları tanımlar.
4.Karnaugh haritaları ve Quin-McCluskey indirgeme yöntemlerini tanımlar.
5.Çok seviyeli lojik kapı devreleri, çok çıkışlı lojik devreleri tanımlayabilir.
6.Çoğullayıcılar, kod çözücüler ve kodlayıcıları öğrenir.
7.Kombinezonsal lojik devre tasarımını gerçekleştirebilir.
8.Programlanabilir kombinezonsal ve ardışık lojik devreleri tanımlayabilir.
9.Ardışık lojik devre analizini ve tasarımını gerçekleştirebilir.
10.Elektronik tasarım otomasyon yazılımı kullanarak sayısal lojik devrelerin
tasarımı, analizi ve simülasyonunu tanımlayabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Sayısal Sistemlere Genel Bakış, Sayı Sistemleri ve Dönüşüm |
- |
2 |
- |
Boole Cebri, Boole Fonksiyonlarını Cebirsel Basitleştirme |
- |
3 |
- |
Boole Cebri Uygulamaları, Lojik Kapılar, Karnaugh Haritaları |
- |
4 |
- |
Karnaugh Haritaları, Quin-McCluskey İndirgeme Yöntemi |
- |
5 |
- |
Kombinezonsal Lojik Toplayıcı ve Çıkarıcı Devreler |
- |
6 |
- |
Çoğullayıcılar, Kod Çözücüler, Kodlayıcılar |
- |
7 |
- |
Salt Okunur Bellekler (ROM), Programlanabilir Lojik kapı Dizileri (PAL) |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Ardışık Devrelere Genel Bir Bakış,Tutucular ve Flip-Flop Devreleri |
- |
10 |
- |
Ardışık Lojik Devrelerin Analizi |
- |
11 |
- |
Ardışık Lojik Devrelerin Analizi, Durum Diyagramları ve Tablolarının Türetilmesi, Durum
Diyagramları ve Tablolarının İndirgenmesi |
- |
12 |
- |
Ardışık Lojik Devrelerin Tasarımı |
- |
13 |
- |
Yazmaçlar ve Sayıcılar |
- |
14 |
- |
Veri Akış Yöntemi İle Lojik Devre Tasarımı |
- |
15 |
- |
Tasarım uygulamaları |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Digital Design, 5/E, M. Morris Mano and Michael D. Ciletti, Prentice Hall, 2012. 3) Digital Design: Principles and Practices Package, 4/E, John F. Wakerly, Prentice Hall, 2006
(1) M. Yağımlı, F. Akar. (2012) "Dijital Elektronik", Beta Basım, (2)-A. Dervişoğlu. (2002), "Lojik Devreler Ders Notları", İTÜ Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
1. Matematik, Fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi elde eder
|
|
|
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Endüstri Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir sistemi, o sistemin bileşenlerini, o sistemin sürecini analiz eder ve sistemi gerçekçi kısıtlar ve amaçlar doğrultusunda inceleyerek tasarlar
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Mühendislik problemlerini modelleme ve çözme becerisi kazanır
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Endüstri mühendisliği alanında karşılaşılabilecek problemleri belirler ve bu amaçla problem çözümünde kullanılacak uygun metodu seçme ve uygulama becerisi kazanır
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan teknik araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Endüstri mühendisliği alanındaki problemlerin incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir ekip içerisinde etkin biçimde çalışabilme becerisi gösterir
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Bireysel olarak etkin çalışır, sorumluluk alır
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Belirlenmiş bir problem için gerekli bilgilere ulaşır ve bu amaçla kaynak araştırması yapar
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Endüstri mühendisliği alanındaki tüm gelişmeleri takip edebilme ve sürekli kendini yenileme becerisine sahiptir.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi kazanır ve en az bir yabancı dil konuşur
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Endüstri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri hakkında bilgi sahibidir ve mühendislik problemlerinin çözümlerinde yenilikçi yaklaşımın önemini farkında olarak çözüme gider.
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
7 |
2 |
14 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
6 |
6 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
34 |
34 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
24 |
24 |
Kısa Sınav |
2 |
1 |
2 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
1 |
2 |
2 |
TOPLAM |
29 |
0 |
126 |
|
Genel Toplam |
126 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|