TR EN

ÇOK ÖLÇÜTLÜ KARAR VERME DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
END444 ÇOK ÖLÇÜTLÜ KARAR VERME 5 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. TARIK ÇAKAR
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi SEDA ERBAYRAK
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Karar Verme Kuramındaki Temel Kavramlar, Karar Verme Problemlerinin Uygulamalarla Modellenmesi ve Çözüm Yöntemleri; Ahp, Topsis, Electre, vb. Karar Verme Metodolojisi.
İçerik: Öğrencilere çok ölçüt olması durumunda karar verme konusunda kullanılabilecek yöntemleri öğretmektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Temel çok ölçütlü karar verme kritelerini belirleyebilir
Karar verme problemlerinin hiyerarşik yapısını oluşturabilir
Karar verme problemlerinin çözülmesi için gerekli metodları kullanabilir.
Karar verme problemlerini matematiksel olarak modelleyebilir.
Alınan sonuçları yorumlayabilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Yazılı kaynaklar Çok Ölçütlü Karar Vermeye Giriş Yüz yüze anlatım
2 Yazılı kaynaklar Çok Ölçütlü Karar Verme Kriterlerinin Belirlenmesi Yüz yüze anlatım
3 Yazılı kaynaklar Verilerin Analizi Yüz yüze anlatım
4 Yazılı kaynaklar Analitik Hiyerarşi Yöntemi Yüz yüze anlatım
5 Yazılı kaynaklar Analitik Hiyerarşi Yöntemi Yüz yüze anlatım
6 Yazılı kaynaklar ELECTRE Yöntemi Yüz yüze anlatım
7 Yazılı kaynaklar TOPSIS Yöntemi Yüz yüze anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı kaynaklar TOPSIS Yöntemi Yüz yüze anlatım
10 Yazılı kaynaklar VIKOR Yöntemi Yüz yüze anlatım
11 Yazılı kaynaklar VIKOR Yöntemi Yüz yüze anlatım
12 Yazılı kaynaklar Amaç Programlama Yüz yüze anlatım
13 Yazılı kaynaklar Amaç Programlama Yüz yüze anlatım
14 Yazılı kaynaklar Çıktı Analizi Yüz yüze anlatım
15 Yazılı kaynaklar Çıktı Analizi Yüz yüze anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Yıldırım B.F., Önder E., Ed., "Çok Kriterli Karar Verme Yöntemleri", Dora Yayıncılık, 2018

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
1. Matematik, Fen bilimleri ve Endüstri Mühendisliği konularında yeterli bilgi birikimi elde eder
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Endüstri Mühendisliği alanında var olan uygulama alanlarını analiz eder, değerlendirir ve bunların çözümüne yönelik uygulama geliştirir.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir sistemi, o sistemin bileşenlerini, o sistemin sürecini analiz eder ve sistemi gerçekçi kısıtlar ve amaçlar doğrultusunda inceleyerek tasarlar
5
2
Mühendislik problemlerini modelleme ve çözme becerisi kazanır
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Endüstri mühendisliği alanında karşılaşılabilecek problemleri belirler ve bu amaçla problem çözümünde kullanılacak uygun metodu seçme ve uygulama becerisi kazanır
5
2
Endüstri mühendisliği uygulamaları için gerekli olan teknik araçları seçer ve kullanır; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır.
4
3
Endüstri mühendisliği alanındaki problemlerin incelenmesi için deney tasarlar, deney yapar, veri toplar, sonuçları analiz eder ve yorumlar
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir ekip içerisinde etkin biçimde çalışabilme becerisi gösterir
3
2
Bireysel olarak etkin çalışır, sorumluluk alır
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Belirlenmiş bir problem için gerekli bilgilere ulaşır ve bu amaçla kaynak araştırması yapar
5
2
Endüstri mühendisliği alanındaki tüm gelişmeleri takip edebilme ve sürekli kendini yenileme becerisine sahiptir.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sözlü ve yazılı iletişim kurma becerisi kazanır ve en az bir yabancı dil konuşur
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki ve etik sorumluluk bilincine sahiptir
4
2
Endüstri mühendisliği uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri hakkında bilgi sahibidir ve mühendislik problemlerinin çözümlerinde yenilikçi yaklaşımın önemini farkında olarak çözüme gider.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 30 30
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 4 5 20
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 3 5 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 38 0 153
Genel Toplam 153
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0