TR EN

GRAFİKTE YAZI VE TİPOGRAFİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
GTP107 GRAFİKTE YAZI VE TİPOGRAFİ 1 4 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA GÜNAY
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. ÖZGE ORTAÇ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Yazı ve tipografi konusunda temel teorik bilgiler ve terminolojinin öğretilmesi.
İçerik: Tipografinin tanımı ve grafik tasarım açısından önemi: tipografinin tarihsel gelişimi, yazının doğuşu ve ilk alfabeler, Latin alfabesinin baskının bulunuşuna kadar olan gelişimi, baskının ve baskı yazıların gelişimi, IX. yüzyıl sonu ve XX. yüzyılda tipografi; tipografiyle ilgili temel terimler: harfin anatomisiyle ilgili terimler, yazı karakteri, yazı karakteri ailesi, yazı karakteri ağırlık ve stilleri, font, yazının ölçülendirilmesi, espas, espasta uyulması gereken kurallar, espas çeşitleri: harf, kelime, satır, negatif ve göz ortası espası; espasta özel durumlar öğretilir. Vektörel program desteği ile uygulamalar yaptırılır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Yazı ve alfabenin gelişimini kavrar.
Baskı yazılarını tasarımda kullanır.
Dizgi kurallarına uygun tasarım yapar.
Tasarımda tipografi'yi tasarım kurallarına uygun olarak kullanır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Yazılı - Görsel Kaynaklar Tipografi Hakkında Genel Bilgi, Tipografinin tarihçesi. Ders Anlatımı
2 Yazılı - Görsel Kaynaklar Tipografi içinde yer alan tanımlar.Alfabeler,Yazı tipleri. Ders Anlatımı
3 Uygulamalar Temel Büyük Harf ve Küçük harf yazımı, Ders içi uygulamalar. Ders Anlatımı - Laboratuvar
4 Uygulamalar Vektörel programlar desteği ile Taban çizgisi ızgarası,Tipografik Ölçüleri Kullanarak Büyük Harfler ile Bloklama-Özlü Söz Yazımı. Ders Anlatımı - Laboratuvar
5 Uygulamalar Yazılı - Görsel Kaynaklar Yazı karakterleri ve Font bilgisi.Karakter anatomisi,Yazı aileleri, Yazı ağırlığı çeşitleri, Vurgu imleri, Uygulamalar. Ders Anlatımı - Laboratuvar
6 Uygulamalar Yazılı - Görsel Kaynaklar Kelimeler, paragraflar, Hiyerarşik Düzen içinde ve dışında çalışma şekilleri. Ders Anlatımı
7 Uygulamalar Tipografik öğretilerin vektörel programlarda uygulamaları. Ders Anlatımı - Laboratuvar
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı - Görsel Kaynaklar Farklı fontların birlikte kullanımı, Dünyadan ve Türkiye' den örnek videolar. Ders Anlatımı - Laboratuvar
10 Yazılı - Görsel Kaynaklar Tipografi' nin kullanım alanları, Okunurluk ve okuturluk. Ders Anlatımı
11 Yazılı - Görsel Kaynaklar Kelime anlamını da içersinde barındıran tipografik uygulamalar. Ders Anlatımı - Laboratuvar
12 Uygulamalar - Yazılı - Görsel Kaynaklar Tipografik poster çalışma teknikleri ve vektörel programda uygulamalar. Ders Anlatımı - Laboratuvar
13 Uygulamalar - Yazılı - Görsel Kaynaklar Anahtar kelimeler yardımı ile hazırlanacak bir hikaye ve bu hikayenin vektörel programlar ve tipografi dili kullanılarak hazırlanma örnekleri. Ders Anlatımı - Laboratuvar
14 Uygulamalar - Yazılı - Görsel Kaynaklar Anahtar kelimeler yardımı ile hazırlanacak bir hikaye ve bu hikayenin vektörel programlar ve tipografi dili kullanılarak hazırlanma örnekleri. Ders Anlatımı - Laboratuvar
15 Uygulamalar Hikayelerin dil incelemeleri,taslak çalışmalar üzerinde yorumlar, düzeltmeler ve finale hazırlık aşaması. Laboratuvar
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Ambrose,G / Harris,P (2014) Grafik Tasarımda Tipografi,Literatür Yayınları
Sarıkavak,N.K (2014) Kaligrafik ve Tipografik Deneysel Tasarımlar, Hayalperest Yayınevi
Ambrose,G / Harris,P (2014) Tipografi Sözlüğü,Literatür Yayınları
Becer,E (2016) Modern Sanat ve Yeni Tipografi, Dost Yayınları

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
The basic communication, design and graphic design principles related to the fields of diagnosis.
5
2
Advertising, publishing, printing graphic design, such as information relating to their field of study and has the industry's needs.
5
3
Used in graphic design, computer programs have sufficient knowledge to use.
4
4
Job responsibilities and ethical values ​​has information on.
5
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Contemporary, original, aesthetic and practical graphic design recognizes.
5
2
Recognize and authority in the field of art and design will follow.
5
3
Computer supported graphic design programs recognize.
4
4
Design, implementation and recognizes the printing stage.
5
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Graphic design can produce a product level, has the aesthetic point of view.
5
2
Creation of graphic design, implementation plans and production phases.
5
3
Graphic design creates products and projects.
4
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Design prepress and postpress stages of diagnosis.
4
2
All types of graphic design product design.
5
3
Carries out all stages of graphic design from the preparation for printing to post-press.
5
4
Photography, web design, animation production in the field is made​​.
1
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Graphic design in creating products, ideas, sketches, concept creation, implementation and prepare makeready processes independently.
5
2
In advertising agencies, graphic design studios, advertising departments of companies; advertising campaign creates product concepts and designs.
5
3
Design, projects and exhibitions ability has to offer.
5
4
The renewed communication and design perspective, current computer programs will follow.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Acquired advanced knowledge in the field of graphic design to critically evaluate.
4
2
Life-long learning is conscious of the need.
5
3
Develops professional knowledge and skills continuously.
5
4
Design an objective perspective to gain the skill assessment.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Verbal and written communication, at least one foreign language at least at the level of European Language Portfolio A2 uses information in the field of informatics and computer science monitors and communicates with colleagues.
3
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
All graphical design product, is designed in accordance with design criteria.
5
2
Professional computer software professional, efficient and has the ability to use quickly.
5
3
The concept, introducing professional takes photos, website design and animation.
1
4
Advertising agencies and design studios as well as to the fields of study, professional liability, to act in accordance with ethical values ​​are capable of.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 3 8 24
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 35 0 122
Genel Toplam 122
Toplam İş Yükü / 25.5 4,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0