Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
GTP102 | AMBALAJ TASARIMI | 2 | 4 | 3 | 7 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA GÜNAY |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi MUSTAFA GÜNAY-Öğr.Gör. SELDA BALCAN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Grafik programlar desteği ile ambalaj konusunda teorik bilgiler öğretilerek, bunların ışığında özgün uygulamalarını yapar. |
İçerik: | Ambalaj tanımı, tarihçesi, grafik ürünler içindeki önemi, ürün içeriği ve malzeme seçimi ve buna yönelik ambalaj çeşitleri, kullanım alanları,ambalaj üstü tasarım çalışmaları ve uygulamaları.,Ürün - Form ilişkisi,Karton Ambalaj çeşitleri.,Ambalaj üstü etiket tasarımı, Teknik detaylar. Karton ambalaj bıçak çizimleri,tasarımın ergonomik yapı incelemeleri ve teorik anlamda farklı üretim teknikleri.,Verilmiş olan teorik bilgilerin özet tekrarı.,grafik programlar desteği ile ambalaj üstü taslak tasarım çalışmaları.,Ürün üstü etiket tasarımları üretmek.,Farklı ürün grupları içinde yer alan ürünlere yönelik tasarımların taslak çalışmaları.,Farklı türlere yönelik yeni konu belirlemek. AR - GE çalışması yapmak.,Final projesi üzerinde yapılan AR - GE çalışması ve taslak çalışmaların yorumları.Düzeltmelerin yapılması. Sunuma hazırlık. konularını içerir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Grafik tasarım programları desteği ile estetik bakış açısına sahip ambalaj tasarımları üretir. |
Ambalaj tasarımı konusunda gerekli donanım düzeyine erişir. |
Özgün, ürün özelliklerini yansıtan ve uygulanabilir ambalaj tasarım ürünlerini algılayıp uygular. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Ambalaj tanımı, ambalajın tarihçesi, grafik tasarım içindeki yeri, çeşitli ambalaj form örnekleri. | Ders Anlatımı |
2 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Ambalajın Fonksiyonları,ambalaj malzemeleri, ambalajın fonksiyonel ve de kullanım açısından yapısal tasarımı ile ilgili örnekler. | Ders Anlatımı |
3 | Yazılı - Görsel Kaynaklar | Ürün - Form ilişkisi,Karton Ambalaj çeşitleri ve projeksiyon destekli örneklemeler. | Ders Anlatımı |
4 | Uygulamalar - Yazılı Görsel Kaynaklar | Karton ambalaj bıçak çizimleri,Projeksiyon destekli örneklemeler. Handmade karton ilaç kutusu maket çalışması. | Atölyede Uygulama |
5 | Uygulamalar - Yazılı Görsel Kaynaklar | Ambalaj Malzemeleri ( Kağıt,Karton, Cam, Metal,Plastik ) Ambalajın Kullanıldığı sektörler. | Ders Anlatımı - Laboratuvar |
6 | Uygulamalar - Yazılı Görsel Kaynaklar | Ambalaj Tasarımında Grafik ögeler, Marka ve Etiket, Etiketin önemi Marka Ambalaj ilişkisi | Ders Anlatımı - Laboratuvar |
7 | Uygulamalar - Yazılı Görsel Kaynaklar | Ambalaj üstü etiket tasarımı, Teknik detaylar.Projeksiyon destekli etiket örnekleri Verilen brief doğrultusunda yaptırılacak etiket çalışmaları. | Ders Anlatımı - Laboratuvar |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Yazılı Kaynaklar | Verilmiş olan teorik bilgilerin özet tekrarı. | Ders Anlatımı |
10 | Uygulamalar | Konusu belirlenmiş ürün ile ilgili form araştırmaları ve grafik programlar desteği ile ambalaj üstü taslak tasarım çalışmaları. | Laboratuvar |
11 | Uygulamalar | Eskiz çalışmaları yapılan ürün ambalajlarının arasından tercih kullanılarak bıçak çizimini gerçekleştirmek.Ürün üstü etiket tasarımları üretmek. | Laboratuvar |
12 | Uygulamalar - Yazılı Görsel Kaynaklar | Ambalaj form araştırmaları. Farklı ürün grupları içinde yer alan ürünlere yönelik tasarımların taslak çalışmaları. | Laboratuvar |
13 | Uygulamalar - Yazılı Görsel Kaynaklar | Uygulamaları yapılmış ambalaj tasarımları üzerine yorumlar, artılar ve eksilerin aktarılması. Farklı türlere yönelik yeni konu belirlemek. AR - GE çalışması yapmak. | Laboratuvar |
14 | - | Sektöre yönelik ambalaj tesislerine geziler yapılması. Uygulamaların yerinde izlenmesi.Final projesinin verilmesi. | Yerinde uygulama izleme |
15 | Uygulamalar - Yazılı Görsel Kaynaklar | Final projesi üzerinde yapılan AR - GE çalışması ve taslak çalışmaların yorumları.Düzeltmelerin yapılması. Sunuma hazırlık. | Laboratuvar |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Meyers,H / Murray,J.,L(2003) Başarılı Ambalaj Başarılı Pazarlama, Rota Yayın Yapım |
Seddon,T / Waterhose,J (2007) The Packaging Design Template Sourcebook, Ginko Press |
Becer,E (2014) Ambalaj Tasarımı, Dost Yayınları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Temel iletişim, tasarım ve grafik tasarım alanlarına ilişkin ilgili prensipleri tanır.
|
4 | |||||
2 |
Reklam, yayın, basım gibi grafik tasarım çalışma alanlarına ve sektörün ihtiyaçlarına ilişkin bilgiye sahiptir.
|
4 | |||||
3 |
Grafik tasarımda kullanılan, bilgisayar programlarını yeterli düzeyde kullanabilecek bilgiye sahiptir.
|
3 | |||||
4 |
Meslek sorumluluk değerleri ve etik kurallarına ilişkin bilgiye sahiptir.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Çağdaş, özgün, estetik ve uygulanabilir grafik tasarım ürünlerini tanır.
|
5 | |||||
2 |
Sanat ve tasarım alanında otoriteleri tanır ve takip eder.
|
2 | |||||
3 |
Bilgisayar destekli grafik tasarım programlarını tanır.
|
3 | |||||
4 |
Tasarım, uygulama ve baskı aşamalarını tanır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Grafik tasarım ürünü üretebilecek düzeyde, estetik bakış açısına sahiptir.
|
3 | |||||
2 |
Grafik tasarımın yaratım, uygulama ve üretim aşamalarını planlar.
|
4 | |||||
3 |
Grafik tasarım ürünleri ve projeler oluşturur.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Tasarımın baskı öncesi ve baskı sonrası aşamalarını tanır.
|
5 | |||||
2 |
Her türlü grafik tasarım ürününü tasarlar.
|
4 | |||||
3 |
Grafik tasarımın baskıya hazırlık sürecinden başlayarak baskı sonrasına kadar tüm aşamaları gerçekleştirir.
|
5 | |||||
4 |
Fotoğraf, web tasarımı, animasyon alanlarında üretim yapar.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Grafik tasarım ürünü oluşturmada ,fikir, taslak, konsept yaratma, uygulama ve baskıya hazırlama süreçlerini bağımsız olarak hazırlar.
|
3 | |||||
2 |
Reklam ajanslarında, grafik tasarım stüdyolarında, şirketlerin reklam departmanlarında; reklam kampanya konseptleri ve tasarım ürünleri oluşturur.
|
3 | |||||
3 |
Tasarımlarını, projelerini sunabilme ve sergileyebilme becerisine sahiptir.
|
4 | |||||
4 |
Yenilenen iletişim ve tasarım bakış açılarını, güncel bilgisayar programlarını takip eder.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Grafik tasarım alanında edindiği ileri düzey bilgileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
3 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur.
|
4 | |||||
3 |
Mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
|
2 | |||||
4 |
Tasarımlarını objektif bir bakış açısıyla değerlendirme becerisini kazanır.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanır, bilişim ve bilgisayar bilimleri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Her türlü grafik tasarım ürününü, tasarım kriterleri doğrultusunda tasarlar.
|
3 | |||||
2 |
Mesleki bilgisayar programlarını profesyonel, etkin ve hızlı bir şekilde kullanabilme becerisine sahiptir.
|
4 | |||||
3 |
Konsept hazırlayıp; profesyonel fotoğraf çeker, web sitesi ve animasyon tasarlar.
|
3 | |||||
4 |
Reklam ajansları ve tasarım stüdyoları gibi çalısma alanlarına ilişkin, mesleki sorumluluk, etik değerlerine uygun hareket edebilme yeterliliğine sahiptir.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 4 | 3 | 12 |
Proje Hazırlama | 4 | 4 | 16 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 1 | 4 | 4 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 4 | 6 | 24 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 45 | 0 | 156 |
Genel Toplam | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |