Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
GDP104 | GIDA MİKROBİYOLOJİSİ | 2 | 4 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. KÜBRA SAĞLAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. KÜBRA SAĞLAM |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Mikroorganizma ve gıda ilişkilerini açıklamak. Gıdalarda indikatör ve patojen mikrorganizmalar hakkında bilgi vermek. Gıda kaynaklı mikrobiyal hastalıklar ve nedenlerini açıklamak. Gıda muhafaza ilkelerinin mikrobiyal gelişme üzerine etkisini kavratmak. Gıdalarda ( et , süt, yumurta, meyve sebze, alkollü içki, konserve, hububat ) mikrobiyolojik bozulmalar ve patojen mikroorganizmaların gıdada neden olduğu değişimler ve muhafaza yöntemleri hakkında bilgi vermek. Fermentasyonda rol oynayan mikroorganizmaları tanıtmak. Su ve suda bulunan patojen mikroorganizmalar hakkında bilgi vermek. Gıdaların mikrobiyolojik analizlerinin hangi yöntemle yapılacağını öğretmek |
İçerik: | Süt ve süt ürünlerinde mikrobiyolojik bozulmalar ve patojen mikroorganizmalar ve muhafaza yöntemleri. Meyve sebze ve meyve sebze ürünlerinde mikrobiyolojik bozulmalar ve patojen mikroorganizmalar ve muhafaza yöntemleri. Meyve sebze ve meyve sebze ürünlerinin mikrobiyolojik analizleri. Konserve gıdalarda mikrobiyolojik bozulmalarKonserve gıdaların mikrobiyolojik analizleri. Hububat ve hububat ürünlerinde mikrobiyolojik bozulmalar ve patojen mikroorganizmalar ve muhafaza yöntemler. Hububat ve hububat ürünlerinin mikrobiyolojik analizleri. Diğer gıdalarda mikrobiyolojik bozulmalar ve patojen mikroorganizmalar ve muhafaza yöntemleri. Diğer gıdaların mikrobiyolojik analizleri, Fermentasyonda rol oynayan mikroorganizmalar. Su analizleri. Gıda zehirlenmeleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Gıda mikrobiyolojisi laboratuvar kurallarını kavrar. |
Gıdalarda bozulma yapan ve patojen mikroorganizmaları ve hangi gıdada nasıl bozulma nedeni olduklarını hatırlar. |
Gıdaların mikrobiyolojik analizini hangi yöntemi kullanarak yapacağını açıklayabilir. |
Gıdalara uygulanan koruma yöntemlerinin mikroorganizma gelişimine nasıl etki ettiğini kavrar. |
Gıdada mikrobiyolojik analizi uygular. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Mikroorganizma ve gıda ilişkileri. Gıdalarda önemli mikroorganizmalar. Gıdalarda mikrobiyal gelişmeyi etkileyen faktörler. | Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Literatür araştırması | Gıdalarda indikatör ve patojen mikroorganizmalar | Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Literatür araştırması | Gıdalarda muhafaza ilkeleri. Gıdalarda mikrobiyolojik bozulmalar | Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Literatür araştırması | Et ve et ürünlerinde mikrobiyolojik bozulmalar ve patojen mikroorganizmalar ve muhafaza yöntemleri Et ve et ürünlerinin mikrobiyolojik analizleri | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama |
5 | Literatür araştırması | Süt ve süt ürünlerinde mikrobiyolojik bozulmalar ve patojen mikroorganizmalar ve muhafaza yöntemleri | Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Literatür araştırması | Yumurta ve yumurta ürünlerinde mikrobiyolojik bozulmalar | Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Literatür araştırması | Meyve sebze ve meyve sebze ürünlerinde mikrobiyolojik bozulmalar ve patojen mikroorganizmalar ve muhafaza yöntemleri. Meyve- sebze ve meyve sebze ürünlerinin mikrobiyolojik analizleri | Anlatım, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür araştırması | Konserve gıdalarda mikrobiyolojik bozulmalar. Konserve gıdaların mikrobiyolojik analizleri | Anlatım, Soru-Cevap,Uygulama |
10 | Literatür araştırması | Hububat ve hububat ürünlerinde mikrobiyolojik bozulmalar ve patojen mikroorganizmalar ve muhafaza yöntemleri. | Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Literatür araştırması | Fermente alkollüiçeceklerde mikrobiyolojik bozulmalar | Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Literatür araştırması | Diğer gıdalarda mikrobiyolojik bozulmalar ve patojen mikroorganizmalar ve muhafaza yöntemleri. Diğer gıdaların mikrobiyolojik analizleri | Anlatım, Soru-Cevap,Uygulama |
13 | Literatür araştırması | Su analizleri, kurutulmuş gıdaların, hazır yemeklerin | Anlatım, Soru-Cevap,Uygulama |
14 | Literatür araştırması | şarküteri ürünlerinin mikrobiyolojik analizi | Anlatım, Soru-Cevap, Uygulama |
15 | Literatür araştırması | Gıda zehirlenmeleri | Anlatım, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Turantaş, F., Ünlütürk, A.,(2015).Gıda mikrobiyolojisi.Meta basım. |
Erkmen, O., (2010). Gıda mikrobiyolojisi.Elif Yayınevi. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gıda üretim yöntemlerini kavrayarak bu bilgilerini üretimde kullanabilir.
|
4 | |||||
2 |
Gıda ürünleri, bileşimleri ve katkı maddeleri ile ilgili bilgi sahibi olarak bu bilgileri üretimde kullanabilir.
|
5 | |||||
3 |
Gıda laboratuvar bilgisi ile elde ettiği sonuçları üretimde ve kalite kontrolde değerlendirebilir.
|
5 | |||||
4 |
Gıda üretimi ve laboratuvarında yönetmelik ve mevzutların gereği olan koşulları sağlayarak risk oluşturan noktaları tespit edebilir.
|
4 | |||||
5 |
Gıda ürün işlemede çağın getirdiği yenilikleri takip ederek Ar-Ge çalışmalarına katılabilir.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gıda işletme ve laboratuvar iş akışını bilgisayar sisteminde takip edebilecek düzeyde bilgisayar kullanabilir.
|
5 | |||||
2 |
Gıda teknolojisindeki literatürü takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olabilir.
|
4 | |||||
3 |
Gıda sektöründe önemli olan mikrobiyal ve kimyasal analizleri uygulayarak bir gıdanın insan sağlığı açısından risk oluştuşturup oluşmadığını tespit edebilir.
|
5 | |||||
4 |
Gıda üretim, depolama, satış alanlarında üretim ve personel kaynaklı hijyen ve sanitasyon koşulları işe iş güvenliği koşullarını sağlayabilir.
|
4 | |||||
5 |
Gıda mikrobiyolojik ve kimyasal analizlerle ilgili kuramsal bilgilerini deneysel araştırmalarla yorumlayabilir.
|
5 | |||||
6 |
Gıda alanında, genel ahlaki ve mesleki etik değerleri benimsemiştir
|
5 | |||||
7 |
Gıda alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini gösterebilir.
|
5 | |||||
8 |
Gıda üretimi ve yönetimi alanlarında uygun olmayan durumlarla ilgili sorunları belirleme ve çözüm arama yeteneğini kazandığını gösterebilir.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gıda teknolojilleri ve güvenliği ilgili araştırmalar yaparak elde ettiği verileri tanımlayıp çözüm önerileri geliştirebilir.
|
4 | |||||
2 |
Gıda üretimi ve gıda güvenliği alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını kullanır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gıda Teknolojisi alanında güncel teknikleri ve araçları ek teknik eğitim alarak kullanır.
|
4 | |||||
2 |
Gıda Teknolojisi Laboratuvarlarında deney yaparak verileri toplar ve sorumlulukları ölçüsünde değerlendirir.
|
5 | |||||
3 |
Gıda alanındaki gelişmeleri takip edebilmek için bilişim teknolojilerinden etkin bir biçimde yararlanır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir gıda işletmesindeki riskleri belirleyerek önlemler alır.
|
5 | |||||
2 |
Gıda laboratuvardaki temel laboratuvar cihazlarını kullanır.
|
5 | |||||
3 |
Gıda üretimi, depolaması, ambalajlanması ve dağıtımını takip ederek kayıtlarını tutar.
|
5 | |||||
4 |
Gıda hijyenine yönelik eğitimler planlayarak etkinliğini ölçer.
|
5 | |||||
5 |
Gıda üretimi ve güvenliği konusunda takım çalışmalarında uyumlu ve etkin çalışır.
|
5 | |||||
6 |
Gıda alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gıda alanında yaşam boyu öğrenme kültürüne sahip olur.
|
5 | |||||
2 |
Gıda alanı ile ilgili gündemdeki olayları ve gelişmeleri takip eder.
|
5 | |||||
3 |
Gıda alanında mesleki gelişimi için gerekli eğitim programlarına katılır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gıda alanındaki meslektaşları ile iletişim kuracak mesleki ve litaratürü takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahip olur.
|
5 | |||||
2 |
Gıda alandaki fuarları ve mesleki gelişmeleri takip eder.
|
5 | |||||
3 |
Bilgi teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunumlar hazırlar.
|
2 | |||||
4 |
Gıda alanı veya diğer konularda sosyal sorumluluk projeleri hazırlayarak uygulamaya katılabilir.
|
5 | |||||
5 |
Görsel, yazılı ve sözlü iletişimi etkin biçimde kullanabilir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gıda mevzuatının belirttiği çeşitli gıda alanlarında çalışma yetkinliğine sahip olur.
|
5 | |||||
2 |
Gıda sektörü ile ilgili mevzuatı takip ederek gereğini uygulayabilir.
|
5 | |||||
3 |
Gıda sektöründe Kritik kontrol noktaları ve kalite güvence ile ilgili dökümantasyonu takip ederek acil durumlara ilişkin önlemler alabilir.
|
5 | |||||
4 |
Gıda işletmesinde hijyen ve sanitasyon eğitimini planlayarak uygulayabilir.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 6 | 84 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 150 |
Genel Toplam | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |