Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
MYP204 | İLK YARDIM | 3 | 2 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. KÜBRA SAĞLAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Hasta veya yaralının durumunun kötüye gitmesini engelleyerek hayati fonksiyonlarının devam etmesini sağlayabilecek yeterli ilk yardım bilgisi edinebilmek amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Hasta veya yaralının durumunu ilk ve ikinci değerlendirme sonrası yapılması gereken tüm ilk yardım müdahale bilgilerini içermektedir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Bir kaza ile karşılaştığında nasıl davranması gerektiğini bilir. |
Hasta ve yaralıları hayatta tutmanın şartlarını öğrenir. |
Hasta ve yaralıların durumlarının daha da kötüye gitmesini önlemenin yollarını öğrenir. |
Hasta ve yaralıların iyileşmesini nasıl kolaylaştıracaklarını öğrenir. |
Hasta ve yaralıların taşınmasının kurallarını öğrenir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama | İlk Yardım ile İlgili Temel Kavramlar, İlk Yardım ve Acil Yardımın Farklılıkları, Koruma-Bildirme-Kurtarma Kuralı, Olay Yeri Güvenliğinin Sağlanması | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
2 | Literatür tarama | Hastanın/Yaralının Birinci ve İkinci Değerlendirmesi | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
3 | Literatür tarama | Yetişkinlerde Temel Yaşam Desteği | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
4 | Literatür tarama | Çocuklarda Temel Yaşam Desteği | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
5 | Literatür tarama | Bebeklerde Temel Yaşam Desteği | Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi |
6 | Görsel ve yazılı literatür taraması | Bilinç Bozukluklarında (Bayılma-Epilepsi- Havale- Şeker Koması- Göğüs ağrısı) ve Zehirlenmelerde İlk Yardım | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
7 | Görsel ve yazılı literatür taraması | Hava Yolu Tıkanmalarında İlk Yardım, Tam Tıkanmalarda Heimlich Manevrası Uygulamaları | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Görsel ve yazılı literatür taraması | Kanamalarda İlk Yardım, Kanama Çeşitleri, Turnike Uygulaması | Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması |
10 | Görsel ve yazılı literatür taraması | Yaralanmalar ve Yara Çeşitleri | Anlatım, gösteri yöntemi |
11 | Video izleme | Kırık-Çıkık-Burkulmalarda İlk Yardım | Anlatım, gösteri yöntemi |
12 | Video izleme | Yanık, Sıcak Çarpması ve Donmalarda İlk Yardım | Anlatım, gösteri yöntemi |
13 | Video izleme | Vücuda Yabancı Cisim Kaçmalarında İlk Yardım, Hayvan Isırmalarında İlk Yardım | Anlatım, gösteri yöntemi |
14 | Görsel ve yazılı literatür taraması | Hasta Taşıma Teknikleri | Uygulamalı grup çalışması ve eşli çalışma yöntemi |
15 | Görsel ve yazılı literatür taraması | Genel tekrar | Uygulamalı grup çalışması ve eşli çalışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Yüksel, S. & Cücen, Z. (2012). İlk Yardım ve Temel Uygulamalar,Nobel Yayıncılık, istanbul. |
First Aid Manual 11th Edition: Written and Authorised by the UK's Leading First Aid Providers-2021 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gıda üretim yöntemlerini kavrayarak bu bilgilerini üretimde kullanabilir.
|
0 | |||||
2 |
Gıda ürünleri, bileşimleri ve katkı maddeleri ile ilgili bilgi sahibi olarak bu bilgileri üretimde kullanabilir.
|
0 | |||||
3 |
Gıda laboratuvar bilgisi ile elde ettiği sonuçları üretimde ve kalite kontrolde değerlendirebilir.
|
0 | |||||
4 |
Gıda üretimi ve laboratuvarında yönetmelik ve mevzutların gereği olan koşulları sağlayarak risk oluşturan noktaları tespit edebilir.
|
0 | |||||
5 |
Gıda ürün işlemede çağın getirdiği yenilikleri takip ederek Ar-Ge çalışmalarına katılabilir.
|
0 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gıda işletme ve laboratuvar iş akışını bilgisayar sisteminde takip edebilecek düzeyde bilgisayar kullanabilir.
|
1 | |||||
2 |
Gıda teknolojisindeki literatürü takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olabilir.
|
0 | |||||
3 |
Gıda sektöründe önemli olan mikrobiyal ve kimyasal analizleri uygulayarak bir gıdanın insan sağlığı açısından risk oluştuşturup oluşmadığını tespit edebilir.
|
0 | |||||
4 |
Gıda üretim, depolama, satış alanlarında üretim ve personel kaynaklı hijyen ve sanitasyon koşulları işe iş güvenliği koşullarını sağlayabilir.
|
0 | |||||
5 |
Gıda mikrobiyolojik ve kimyasal analizlerle ilgili kuramsal bilgilerini deneysel araştırmalarla yorumlayabilir.
|
0 | |||||
6 |
Gıda alanında, genel ahlaki ve mesleki etik değerleri benimsemiştir
|
1 | |||||
7 |
Gıda alanında bağımsız olarak öğrenmeyi ve öğrendiklerini uygulayabildiğini gösterebilir.
|
1 | |||||
8 |
Gıda üretimi ve yönetimi alanlarında uygun olmayan durumlarla ilgili sorunları belirleme ve çözüm arama yeteneğini kazandığını gösterebilir.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gıda teknolojilleri ve güvenliği ilgili araştırmalar yaparak elde ettiği verileri tanımlayıp çözüm önerileri geliştirebilir.
|
0 | |||||
2 |
Gıda üretimi ve gıda güvenliği alanı ile ilgili bilgi kaynaklarını kullanır.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gıda Teknolojisi alanında güncel teknikleri ve araçları ek teknik eğitim alarak kullanır.
|
0 | |||||
2 |
Gıda Teknolojisi Laboratuvarlarında deney yaparak verileri toplar ve sorumlulukları ölçüsünde değerlendirir.
|
0 | |||||
3 |
Gıda alanındaki gelişmeleri takip edebilmek için bilişim teknolojilerinden etkin bir biçimde yararlanır.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir gıda işletmesindeki riskleri belirleyerek önlemler alır.
|
0 | |||||
2 |
Gıda laboratuvardaki temel laboratuvar cihazlarını kullanır.
|
0 | |||||
3 |
Gıda üretimi, depolaması, ambalajlanması ve dağıtımını takip ederek kayıtlarını tutar.
|
0 | |||||
4 |
Gıda hijyenine yönelik eğitimler planlayarak etkinliğini ölçer.
|
0 | |||||
5 |
Gıda üretimi ve güvenliği konusunda takım çalışmalarında uyumlu ve etkin çalışır.
|
0 | |||||
6 |
Gıda alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gıda alanında yaşam boyu öğrenme kültürüne sahip olur.
|
0 | |||||
2 |
Gıda alanı ile ilgili gündemdeki olayları ve gelişmeleri takip eder.
|
0 | |||||
3 |
Gıda alanında mesleki gelişimi için gerekli eğitim programlarına katılır.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gıda alanındaki meslektaşları ile iletişim kuracak mesleki ve litaratürü takip edebilecek yabancı dil bilgisine sahip olur.
|
0 | |||||
2 |
Gıda alandaki fuarları ve mesleki gelişmeleri takip eder.
|
0 | |||||
3 |
Bilgi teknolojilerini etkin bir şekilde kullanarak sunumlar hazırlar.
|
0 | |||||
4 |
Gıda alanı veya diğer konularda sosyal sorumluluk projeleri hazırlayarak uygulamaya katılabilir.
|
0 | |||||
5 |
Görsel, yazılı ve sözlü iletişimi etkin biçimde kullanabilir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Gıda mevzuatının belirttiği çeşitli gıda alanlarında çalışma yetkinliğine sahip olur.
|
0 | |||||
2 |
Gıda sektörü ile ilgili mevzuatı takip ederek gereğini uygulayabilir.
|
0 | |||||
3 |
Gıda sektöründe Kritik kontrol noktaları ve kalite güvence ile ilgili dökümantasyonu takip ederek acil durumlara ilişkin önlemler alabilir.
|
0 | |||||
4 |
Gıda işletmesinde hijyen ve sanitasyon eğitimini planlayarak uygulayabilir.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 10 | 3 | 30 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 2 | 2 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 49 | 0 | 127 |
Genel Toplam | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |