TR EN

SOSYOLOJİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOP103 SOSYOLOJİ 3 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. MUHAMMET YÜKSEL
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Derste, öğrencilerin sosyolojik bakış açısı edinerek, temel sosyolojik kavramları hatırlaması ve açıklaması, sosyolojik olguları değişim süreci içinde hem kurum olarak hem de etkileşim ağı olarak ayırd edebilmesi ve bunun yanında küresel dünyadaki anlam, örüntü ve süreçleri sosyolojik bilgiyi kullanarak yorumlaması, sosyolojik bilginin üretilmesinde yöntem ve araştırmanın işlevini açıklaması amaçlanmaktadır.
İçerik: Sosyoloji dersi Sosyolojinin Temel Kavramlari, Toplum Tarihi, Pozitivist Sosyoloji- A. Comte, E. Durkheim, Durkheim, Fonksiyonalizm ve pozitivizmin yeniden inşası, M. Weber Sosyolojisi ve Sosyal Hermenötik, P. Bourdieu Sosyolojisi ve Kültürel Sermaye, K. Marx ve Eleştirel Teori, Frankfurt Okulu ve Eleştirel Teori, Frankfurt Okulu ve Aydınlanma Düşüncesi, M. Foucault ve Sosyal Düzen, M. Foucault ve Sosyal Epistemoloji, Sosyolojide Güncel Meseleler, Mutenalaştırma, İletişim ve Sanal Topluluklar konuları işlenecektir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Bilgi ve bilimin temel ilkelerini kavrar, sosyolojinin perspektifini ve benzeri bilimlerle ilişkilerini öğrenir.
Sosyolojik düşüncenin tarihsel gelişimini açıklar.
Modern ve geleneksel sosyolojik kuramların özelliklerini tanımlar .
Bireyler, gruplar ve toplum içindeki karşılıklı ilişkileri kavrar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatürün okunması Sosyolojiye kısa bir giriş-Toplum Tarihi Anlatım / Tartışma
2 Literatürün okunması Bell'in Bilgi Toplumu, Bauman'ın Tüketim Toplumu Anlatım / Tartışma
3 Literatürün okunması Pozitivist Sosyoloji- A. Comte, E. Durkheim Anlatım / Tartışma
4 Literatürün okunması Durkheim, Fonksiyonalizm ve pozitivizmin yeniden inşası Anlatım / Tartışma
5 Literatürün okunması M. Weber Sosyolojisi ve Sosyal Hermenötik Anlatım / Tartışma
6 Literatürün okunması P. Bourdieu Sosyolojisi ve Kültürel Sermaye Anlatım / Tartışma
7 Literatürün okunması Ara sınav konu tekrarı Anlatım / Tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatürün okunması K. Marx ve Eleştirel Teori Anlatım / Tartışma
10 Literatürün okunması Frankfurt Okulu ve Eleştirel Teori Anlatım / Tartışma
11 Literatürün okunması Şuç ve Sapkınlık Sosyolojisi Anlatım / Tartışma
12 Literatürün okunması Sosyal Düzen ve Toplumsal Cinsiyet Anlatım / Tartışma
13 Literatürün okunması M. Foucault ve Sosyal Epistemoloji Anlatım / Tartışma
14 Literatürün okunması Sosyolojide Güncel Meseleler, Mutenalaştırma, İletişim ve Sanal Topluluklar Anlatım / Tartışma
15 Literatürün okunması Final Sınavı konu tekrarı -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Allan, K. (2020). Çağdaş Sosyal ve Sosyolojik Teori: Toplumsal Dünyaları Görünür Kılmak (1st ed.). (H. Ergül, Trans.) İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Swartz, D. (2018). Kültür ve İktidar: Pierre Bourdieu'nun Sosyolojisi (4st ed.). (E. Gen, Trans.) İstanbul: İletişim Yayınları.
Bourdieu, P. (2015). Ayrım: Beğeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi. (1st ed.) İstanbul: Heretik Yayınları
Dellaloğlu, B. (2007). Frankfurt Okulu'nda Sanat ve Toplum.(4th ed.). Say Yayınları
Ringer, F. (2003). Weber'in Metodolojisi Kültür ve Toplum Bilimlerinin Birleşimi. (M. Küçük, Trans.). Ankara: Doğu Batı Yayınları.
Durkheim, E. (1994). Sosyolojik Metodun Kuralları (2nd ed.). (E. Aytekin, Trans.). İstanbul: Sosyal Yayınlar.
P.Raynaud & S. Rials (2017). Siyaset Felsefesi Sözlüğü (3st ed.). (Çev. İ. Yerguz, N. K. Sevil, E. Ergun, H. Dilli) İstanbul: İletişim Yayınları.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Temel tasarım ve animasyon kavramlarını ve kuramlarını öğrenerek bunları yorumlayabilir ve değerlendirebilir.
2
Grafik tasarımın görsel dilini oluşturur.
3
Temel ilkeler bazında Grafik Tasarımın genel anlamda içeriğini belirler.
4
Hedef kitle - görsel iletişim ilişkilerine ortak tanım getirir.
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Temel iletişim, tasarım ve animasyon alanlarına ilişkin ilgili prensipleri tanır.
2
Tasarım ve animasyon alanında otoriteleri tanır ve takip eder.
3
Bilgisayar destekli tasarım ve animasyon programlarını tanır.
4
Tasarım, uygulama ve yayın aşamalarını tanır.
5
Görsel sanatların alt yapısını ve estetik değerleri kavrayarak, iletişimi sanat ortamında kullanabilmek.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Tasarım ve animasyon çalışmalarında kişiselliği ve kreativiteyi destekler.
2
Güncel tasarım ve animasyon tekniklerini izler ve uygulamaları kullanır.
3
Dijital ortamda gelişen ve yenilenen tasarım ve (2D-3D) animasyon programlarını kullanır.
4
Özgün tasarımlara yönelir.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Her türlü tasarım ve animasyon projesi tasarlar.
2
Fotoğraf, web tasarımı, animasyon alanlarında üretim yapar.
3
Tasarımın yayın öncesi ve yayın sonrası aşamalarını tanır.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Birey olarak yaratıcı ve güçlü yönlerini geliştirmek ve kullanır.
2
Bağımsız çalışabilmede ve sorumluluk alabilmede kararlı davranma ve uygulama yetilerini kullanır.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Tasarım ve animasyonda çözüm üreten eleştirel olgunun önemini öngörür.
2
Toplumsal değerlerin sanatsal yönü ile tasarım ilişkilerini belirler.
3
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sözlü ve yazılı iletişim kurar; en az bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanır, bilişim ve bilgisayar bilimleri alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Tasarım, animasyon ve bu alanda çözüm isteyen problem çözme yöntemlerini irdeler.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 14 2 28
Okuma 4 3 12
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 10 10
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 8 8
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 1 4 4
TOPLAM 51 0 152
Genel Toplam 152
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0