TR EN

RENK BİLGİSİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
GTP225 RENK BİLGİSİ 1 3 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. SELİN RÜYA ÇAKIR
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. ÖMER FARUK SÖYLER
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Öğrencilere yaptıkları projeleri boyama, doğru renkleri ve renk geçişlerini öğretmeyi amaçlar. Görsel ve renk algılama yetileri gelişerek çevreye karşı duyarlı olmalarını sağlar.
İçerik: Rengin tanımı, Rengin görülmesi, Rengin algılanması, rengin fiziksel olarak algılanması, rengin psikolojik olarak algılanması, rengin fizyolojik olarak algılanması, Ana renkler ve ara renklerin karışımı ile skala yapma, Doğada görülen bir doku boyama, Renk analizi yapma, Doku verme, Ahşap, mermer, taş, tuğla vs. inşaat sektöründeki malzemelerin marker boyalar ve guaj boyalar ile doku çalışması, 1/20 ölçekli perspektif çizme ve boyamayı içerir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Renkleri tanır.
Tarama yapabilir.
Renk, doku görme ve değerlendirme becerisi kazanır.
Doku ve boyama çalışması yapabilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Kaynak okuma Renk nedir? Renkli ışık olgusu. Renk ve ışık ilişkileri. Sözlü anlatım.
2 Kaynak okuma Renkli Teknikler, Tempera, Guaj boya, akrilik boya, sulu buya, likit boyalar ve karışık teknik. Guaj boya tekniği ile renk çemberi uygulaması Sözlü anlatım- Uygulama
3 Görsel araştırma / Sunum hazırlama Rengin algılanması, rengin fiziksel olarak algılanması, rengin psikolojik olarak algılanması, rengin fizyolojik olarak algılanması. Ana renk ve ara renk karışımı, renk skalası, renk valörleri. Guaj boyama tekniği. Sözlü anlatım - Uygulama
4 Görsel araştırma / Sunum hazırlama Soğuk renk ve sıcak renk kontrastı uygulamaları. Nötr renkler. Guaj boyama tekniği. Sözlü anlatım - Uygulama
5 Görsel araştırma / Sunum hazırlama Doku çeşitleri, Doğal dokular. Guaj boyama tekniği uygulaması Sözlü anlatım - Uygulama
6 Görsel araştırma / Sunum hazırlama Doku çeşitleri, Yapay dokular, renk skalası. Guaj boyama tekniği. Sözlü anlatım - Uygulama
7 Görsel araştırma / Sunum hazırlama Tek kaçışlı perspektif uygulama. Açık, koyu renk perspektifi. Guaj boyama tekniği. Sözlü anlatım - Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Görsel araştırma / Sunum hazırlama Çift kaçışlı perspektif. Nötr renkler. Marker boyama tekniği. Sözlü anlatım - Uygulama
10 Görsel araştırma / Sunum hazırlama Çift kaçışlı perspektif. Kontrast renkler. Marker boyama tekniği. Sözlü anlatım - Uygulama
11 Görsel araştırma / Sunum hazırlama Kompozisyon da dizayn ilkeleriyle renk analizi. Guaj ve Marker boyama teknikleri Sözlü anlatım - Uygulama
12 Görsel araştırma / Sunum hazırlama Mekan kavramı ve renk analizi. Mekanda doku çalışmaları. Guaj boyama tekniği. Sözlü anlatım - Uygulama
13 Görsel araştırma / Sunum hazırlama Renklerle mekan kavramı ve uygulaması Sözlü anlatım - Uygulama
14 Görsel araştırma / Sunum hazırlama Renklerle iç mekan kavramı ve uygulaması Sözlü anlatım - Uygulama
15 Görsel araştırma / Sunum hazırlama Kompozisyon. Kolaj çalışması Sözlü anlatım - Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

PARRAMON Jose M. Resimde Renk ve Uygulanışı, Remzi Kitapevi, İstanbul, 1997
Yard. Doç. Dr. BALCI B. Y., Dr. SAY N. Temel Sanat Eğitimi, YA-PA Yayınları, İstanbul.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç mekan tasarımı bölümü 2 yıllık akademik bir eğitim ile genç ve profesyonel kişiler yetiştirmektedir. Meslek lisesi okuyan ve daha sonra yüksekokulda bu bölümü okuyacak kişiler mükemmel bir donanıma sahip olmaktadır. Gördükleri uygulamalı derslerle 2 sene akademik şekilde eğitim alan kişiler fazlası ile teknik alanına hâkim olabilmektedir. Tasarımdan, pazarlamaya, kalite kontrolden, üretime kadar her alanda çalışma imkânına sahiptirler. 2 yıl boyunca teknik resim, temel sanat, bilgisayarda tasarım, proje hazırlama, kesme-biçme gibi dersler ile donanımlı birere eleman olmayı sağlamaktadır. Son yıllarda üretime verilen destek ile birlikte iç mekan tasarımı bölümleri ilk sırada yer almaya başlamış bulunmaktadır. Sanayilerin belirli departmanlarında bulabileceğiniz çok çeşitli alanlar sizi beklemektedir. Önemli olan 2 yıl boyuna alacağınız akademik eğitimde kendinizi yeterince yetiştirmektir.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç mekan tasarımı teknisyeni olmak isteyenlerin; yaratıcı ve estetik görüş sahibi, güzel sanatlara ilgi duyan, göz ve ellerini eşgüdümle kullanabilen, renkleri ve şekilleri ayrıntıları ile algılayabilen, şekil çizebilme yeteneğine sahip, yeniliklere ve eleştiriye açık, sorumluluk alabilen kimseler olmaları gerekmektedir.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç mekan tasarımı; binaların iç kısımlarının düzenlenmesi için sanat ve teknolojiyi kullanarak teknik çizim yapabilen kişileri yetiştirmek amacı ile kurulmuş bir ön lisans programıdır. İç mekan tasarımı teknikerleri; müşterinin istek ve ihtiyaçlarını saptar, mekanda yapılması gereken değişiklikleri belirler, yapılacak işlerin planını hazırlar veya hazır planı yorumlar ve uygular. Ayrıca boş bir mekanın elektrik, su vb. donanım ihtiyacını da belirlerler. Mekana uygun türde ve miktarda yapı malzemesini seçerek kullanılacak malzemelerin hesabını yaparlar. İç mekan tasarımı teknikerleri teknik çizim yapar ve özgün iç mekan tasarımları yaparlar.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sanat ve Tasarım alanı, Toplumsal yaşamın temelini oluşturan kültür, tarihsel sürecin bir ürünüdür. İç mekan tasarımı da bu alanın içindedir. Günümüzde insanlar yaşadıkları mekanları estetik, fonksiyonellik ve teknolojiyi bir arada kullanarak kendi kültür ve geleneklerine ait özgün tasarımları geliştirmekte ve kullanmaktadır. Değişen tüketici ihtiyaç ve gereksinimleri; iç mekan tasarımı alanlarında faaliyet gösteren sektörde yer edinmek isteyen işletmelerin üretim sistemlerinde ''alternatif sanat ve tasarım" ürünlerinin üretimini artırmaktadır. Kalite ve rekabetin oldukça yoğun yaşandığı, tüketici ihtiyaçlarının değiştiği günümüzde iç mekan tasarımı alanında istihdam edilecek bireylere kazandırılacak mesleki yeterlikler büyük önem kazanmıştır.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İç mimarlık lisans eğitimi ve devamında akademik kariyere devam etme imkanı, iyi bir tasarımcı olacak şekilde kendisini yetiştirerek sektörde başarılı bir kariyere sahip olmak imkanı bulunmaktadır.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dekorasyon alanında ileride iç mimarlık eğitimi de alabilecek sektöre katkı sağlayacak eğitim alanların teknik bilgi ve hayal gücü, yaratıcılıklarını geliştirebilmek.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bu programla amaçlanan; işletmelerde ve bürolarda ihtiyaç duyulan tasarımcı iş gücü ihtiyacını karşılanmaktır. Ülkemizdeki tasarımcı eksikliği birçok sektörü markalaşamama sorunu ile yüz yüze bırakmıştır. Tasarımcı sorunu birçok sektörün ortak sorunudur ve teknik eleman açığı çok fazladır. Bu yüzden mezun olacak öğrenciler istihdam sorunu yaşamayacaktır.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bu özelliklere uygun mesleki bilgilerle donatılmış ön lisans düzeyinde öğrenci yetiştirmek, gerek bölüm öğretim elemanlarının yaptığı, gerekse ülke çapında yapılan araştırmalarla şu anda kalifiye eleman eksikliği olan işletmelere tasarımcı yetiştirmeyi amaçlamaktadır. Dünyadaki örneklerine bakıldığında İç Mekân Tasarımı kariyer planları olan öğrenciler için 21. Yüzyılda ideal bir program olarak kabul edilmektedir.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 1 3 3
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 1 20 20
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 1 20 20
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 33 0 131
Genel Toplam 131
Toplam İş Yükü / 25.5 5,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0