TR EN

İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ISG101 İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ 3 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. MUHAMMET CİHAT MUMCU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Öğrencilerin; 6331 sayılı İş Sağlığı Ve Güvenliği Kanununun Amaç ve Kapsamı ile ilgili bilgilenmesi İşyerlerinde; iş sağlığı ve güvenliğinin sağlanmasına yönelik görev, yetki, sorumlulukları hakkında temel bilgi sahibi olması İşverenin ve işçinin; işyerindeki hak ve yükümlülükleri hakkında temel bilgileri öğrenmesi ve Öğrencinin; İş sağlığı ve güvenliği konusunda yasal mevzuatı takip edebilmesini ve yorumlamasını sağlamak amaçlanmaktadır.
İçerik: İşçi sağlığı ve güvenliği ile ilgili genel bilgiler, 6331 iş sağlığı ve güvenliği kanunu ile birlikte çalışma hayatında ki yenilikler ve 4857 saılı iş kanununda yer alan işçi işveren yasal hak ve yükümlülükleri,iş kazalarını,çeşitleri ve önlemleri, ergonomik riskler, sağlık güvenlik işaretleri, yangın çeşitleri ve önlemleri,meslek hastalıkları, kişisel koruyucu donanımlar ve iş güvenliği hizmetlerinin yürütülmesidir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İş Sağlığı ve güvenliği ilkelerini kavrar.
iş sağlığı ve güvenliğinin tarihsel gelişimini açıklar.
İSG kültürünü kavrar. Bireyler, gruplar ve toplum içindeki iş sağlığı ve güvenliği kültürünü kritik eder.
Çalışma ortamlarındaki risk etmenlerini analiz eder, önlemler açıklar

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür okuma İş sağlığı ve güvenliğine giriş Ders anlatımı
2 Literatür okuma Güvenlik kültürü Ders anlatımı
3 Literatür okuma İş sağlığı ve güvenliği tarihsel gelişimi Ders anlatımı
4 Literatür okuma 4857 sayılı İş Kanunu Ders anlatımı
5 Literatür okuma 6331 Sayılı İSG Kanunu Ders anlatımı
6 Literatür okuma Fiziksel risk etmenleri Ders anlatımı
7 Literatür okuma Kimyasal risk etmenleri Ders anlatımı
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma biyolojik ve psikososyal risk etmenleri Ders anlatımı
10 Literatür okuma Sağlık ve güvenlik işaretleri Ders anlatımı
11 Literatür okuma Gürültü yönetmeliği Ders anlatımı
12 Literatür okuma Kişisel koruyucu donanımlar Ders anlatımı
13 Literatür okuma Ergonomi Ders anlatımı
14 Literatür okuma Yangın oluşum nedenleri, safhaları, doğru müdahale yöntemleri Ders anlatımı
15 Literatür okuma Çalışma soruları- genel tekrar soru-cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

6331 iş sağlığı ve güvenliği kanunu- 4857 iş kanunu-mevzuat
Selek, H.S. Occupational Health and Safety, Seçkin Yayincilik
Ericson, P. 1996. Practical Guide to Occupational Health and Safety. Elsevier

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili temel kavramlara hakim olma ve kullanabilme
5
2
Alanı ile ilgili problemleri anlama ve yorumlayabilme
5
3
Alanı ile ilgili problemlere çözüm üretme ve uygulamasını gerçekleştirme
5
4
Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilme ve yaşam boyu öğrenme bilinci
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilişim teknolojilerine hakim olma ve etkin kullanabilme becerisi
0
2
Bireysel ve/veya takım çalışmalarına yatkın olma becerisi
5
3
Bilgiyi uygulamaya geçirme yeteneği
5
4
Sahip olduğu bilgi birikimini toplumsal sorumluluk bilinci çerçevesinde kullanabilme yeteneği
0
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alçak gerilim şebekesi ve elemanları hakkında bilgi sahibi olmak
0
2
Analog ve Dijital Elektrik ölçü aletlerinin yapısı ve çalışma prensibi hakkında bilgi sahibi olup, kullanabilmek.
0
3
Atatürk ilke ve inkılâplarını bilen, özümsemiş ve hayatında kullanan birey olmak.
0
4
Çizim ve simülasyon programları ile elektrik ve elektronik devreleri tasarlamak
0
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Doğru ve alternatif akımda kullanılan devre elemanlarını tanımak ve devre çözümlerini yapabilmek.
0
2
Elektrik Enerjisi üretimi hakkında bilgi sahibi olup, iletim ve dağıtım şebekelerinde kullanılan elemanlarını tanımak.
0
3
Elektrikli cihaz ve sistemlerin bakım onarım ve montajını yapabilmek.
0
4
Elektrik makinelerinin yapısı, çalışma prensibi, sarım şekilleri ve devreye bağlantıları hakkında bilgi sahibi olmak.
0
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Gündelik ve mesleki alanda Türkçeyi etkin kullanmak
0
2
İşletim sistemi, temel ofis yazılımları ve bilgisayar genel donanımı hakkında bilgi sahibi olmak.
0
3
Mesleki alanda çözümlemeleri yapabilecek düzeyde matematik bilgisine sahip olmak
0
4
Otomatik kumanda sistemlerinin temel kavram ve elemanlarını bilmek. PLC sistemleri programlayabilmek
0
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Temel elektronik elemanlarının yapısını ve çalışmasını bilmek. Güç elektroniği elemanlarını ve kullanım özelliklerini bilmek. Mantık devre temellerini bilmek ve sayısal devre tasarımı yapabilmek.
0
2
Temel fizik kavramları ve temel elektrik devre çözümleri hakkında bilgi sahibi olmak
0
3
Zayıf akım, kuvvetli akım, yıldırım, yangın ve güvenlik sistemleri hakkında bilgi sahibi olmak, elektrik tesisat planlarını çizebilmek, elektrik tesisatının taahhüt ve keşif işlerini kavrayıp yapabilmek.
0
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebileceğini gösterebilme
0
2
Küresel ve toplumsal çerçevede özellikle sağlık, güvenlik ve çevre konularına etkilerinin göz önünde tutularak mühendislik çözümlerinin yapılması becerisi
5
3
Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilme
0
4
Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, alanı ile ilgili konularda bilgilendirmek, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme
0
5
Bağımsız davranma, insiyatif kullanma, yaratıcılık becerisi ve yaşam boyu öğrenme davranışını kazanma
0
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ulusal kalkınmaya katkı yapacak bilim ve teknolojileri üretebilen
0
2
Bilimsel düşünceye ve teknolojik gelişmelere katkıda bulunabilen
0
3
Analitik düşünme yeteneğine sahip
5
4
Problem tanımlama ve çözüm bulma yeteneği kazanmış
5
5
Ülkenin ihtiyaçlarına uygun Ar-Ge projeleri geliştirebilen
5
6
Mesleki etik değerlere sahip
5
7
Yazılı ve sözlü etkin iletişim kurabilen çok yönlü ve kültürlü
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 3 5 15
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 3 5 15
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 38 0 122
Genel Toplam 122
Toplam İş Yükü / 25.5 4,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0