Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
MKT108 | ÖLÇME TEKNİĞİ | 2 | 3 | 2 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. KÜBRA ERDOĞAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. BİLGE YILMAZ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Endüstriyel ölçme metot, yöntem ve uygulamalarını öğrenir. |
İçerik: | Ölçme ve kontrolün tanımı, ölçme kontrol araçlarının sınıflandırılması, ölçme hataları, verniyer bölüntü sisteminin okunması, kumpaslar, mikrometreler, komparatörler, mihengirler, mastarlar, açıölçerler, pnömatik ölçme, dişli çarkların ölçülmesi, tampon ve çatal mastarların özellikleri, kullanılışları, vida mastarların özellikleri, kullanılışları, sinüs tablası ile açıların ölçülmesi, yüzey pürüzlüğü ölçümü, sertlik ölçme cihazları, sertlik ölçme yöntemleri, elektriksel yolla uzunluk ölçülmesi, optik ölçme, sıcaklık ve basınç ölçülür. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Ölçü Aletleri (Doğrusallık, Düzlemsellik, Diklik , Pürüzlülük ve Çap) ve Şekil ve Boyut tolerans kontrol edilir. |
Kalibrasyon ve Tarama yapılması, Verilerin optimize edilir. |
Boyut ve açı ölçümü yapar. |
Yüzey Pürüzlülüğü, Sertlik, Basınç, Sıcaklık, Gerinim (Strain Gauge) Ölçümü yapar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Ölçme ve kontrol, tarih, Ölçü büyütme yöntemleri, mekanik ölçme aletleri. | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
2 | Kitap | Kumpasların kullanıldığı yerler, ölçme hataları ve dikkat edilecek hususlar.Metrik ve inç bölüntülü kumpasların okunması. | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
3 | Kitap | Mikrometrelerin kullanılması, okunması ve kalibrasyonu Uluslararası Birimler Sistemi, Temel birimler( uzunluk temel birimi,kütle temel birimi vb.) | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
4 | Kitap | Türetilmiş Birimler (Frekans, Kuvvet, basınç,İş ve Enerji, Güç birimleri vb.) | Anlatım |
5 | Kitap | Ölçme Sisteminin Özellikleri | Anlatım |
6 | Kitap | Ölçme Hataları | Anlatım |
7 | Kitap | Yüzey ve Açı Kontrolü Yapmak (Gönyeler) | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap | Yüzey ve Açı Kontrolü Yapmak (Mastarlar) | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
10 | Kitap | Diğer tip metroloji ekipmanları (Komparatör) | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
11 | Kitap | Yoğunluk, Basınç ve Kuvvet Ölçmek | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
12 | Kitap | Hız, Debi ve Devir Ölçmek | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
13 | Kitap | Sıcaklık,Işık ve Işınım Ölçmek | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
14 | Kitap | Sertlik ve Uzunluk Ölçmek | Anlatım, Gösterip Yaptırma |
15 | Kitap | Yüzey pürüzlülüğü ve hata analizi. | Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Prof.Dr. H. Hüseyin ÖZTÜRK, Ölçme Tekniği, Birsen Yayınevi |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Matematik ve fen bilgisini Mekatronik Programı'nın kapsadığı problemlere uyarlar.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mekatronik Programı'nın kapsadığı problemlerin çözümünde bilimsel yöntemleri kullanabilir.
|
||||||
2 |
Deney planlayıp düzenek kurar, modern cihazları kullanarak veri toplar ve analiz yapar.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Güncel Mekatronik problemlerini tanımlayabilir, bilimselleştirebilir ve çözebilir.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mekatronik Sistemleri'nin tasarımı ve analizinde bilgisayar yazılımı gibi modern araçları kullanır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Disiplinler arası takım içerisinde çalışmaya yatkındır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bir sistemi bileşenleri ile beraber tasarlarken teknik ve ekonomik beklentileri karşılayan çözümler üretebilir.
|
||||||
2 |
Mekatronik Programı'nın kapsadığı teknik problemlerin çözümüne küresel bir bakış açısı ile yaklaşabilir.
|
||||||
3 |
Alanında kendini güncel tutma farkındalığı içerisinde olur.
|
||||||
4 |
Mekatronik Programı ile ilgili akademik ve endüstriyel gelişmeleri takip edebilir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında, disiplinler arası ve çok disiplinli ortamlarda çalışır.
|
||||||
2 |
Türkçe ve İngilizce yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olur.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki ve genel etik değerlere sahip olur ve bunlara duyarlı davranır.
|
||||||
2 |
Mekatronik alanında sağlık ve güvenlik hususlarına duyarlıdır.
|
||||||
3 |
Mesleki faaliyetlerde sosyal, çevresel ve ekonomik faktörlere duyarlı davranır.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 22 | 22 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 1 | 1 | 1 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
TOPLAM | 20 | 0 | 97 |
Genel Toplam | 97 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |