TR EN

İLK YARDIM DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
MYP204 İLK YARDIM 4 2 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. SULTAN ÇETİNKAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Hasta veya yaralının durumunun kötüye gitmesini engelleyerek hayati fonksiyonlarının devam etmesini sağlayabilecek yeterli ilk yardım bilgisi edinebilmek amaçlanmaktadır.
İçerik: Hasta veya yaralının durumunu ilk ve ikinci değerlendirme sonrası yapılması gereken tüm ilk yardım müdahale bilgilerini içermektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Bir kaza ile karşılaştığında nasıl davranması gerektiğini bilir.
Hasta ve yaralıları hayatta tutmanın şartlarını öğrenir.
Hasta ve yaralıların durumlarının daha da kötüye gitmesini önlemenin yollarını öğrenir.
Hasta ve yaralıların iyileşmesini nasıl kolaylaştıracaklarını öğrenir.
Hasta ve yaralıların taşınmasının kurallarını öğrenir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama İlk Yardım ile İlgili Temel Kavramlar, İlk Yardım ve Acil Yardımın Farklılıkları, Koruma-Bildirme-Kurtarma Kuralı, Olay Yeri Güvenliğinin Sağlanması Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
2 Literatür tarama Hastanın/Yaralının Birinci ve İkinci Değerlendirmesi Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
3 Literatür tarama Yetişkinlerde Temel Yaşam Desteği Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
4 Literatür tarama Çocuklarda Temel Yaşam Desteği Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
5 Literatür tarama Bebeklerde Temel Yaşam Desteği Anlatım, soru-cevap, tartışma yöntemi
6 Görsel ve yazılı literatür taraması Bilinç Bozukluklarında (Bayılma-Epilepsi- Havale- Şeker Koması- Göğüs ağrısı) ve Zehirlenmelerde İlk Yardım Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
7 Görsel ve yazılı literatür taraması Hava Yolu Tıkanmalarında İlk Yardım, Tam Tıkanmalarda Heimlich Manevrası Uygulamaları Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı literatür taraması Kanamalarda İlk Yardım, Kanama Çeşitleri, Turnike Uygulaması Anlatım, gösteri yöntemi ve uygulamalı grup çalışması
10 Görsel ve yazılı literatür taraması Yaralanmalar ve Yara Çeşitleri Anlatım, gösteri yöntemi
11 Video izleme Kırık-Çıkık-Burkulmalarda İlk Yardım Anlatım, gösteri yöntemi
12 Video izleme Yanık, Sıcak Çarpması ve Donmalarda İlk Yardım Anlatım, gösteri yöntemi
13 Video izleme Vücuda Yabancı Cisim Kaçmalarında İlk Yardım, Hayvan Isırmalarında İlk Yardım Anlatım, gösteri yöntemi
14 Görsel ve yazılı literatür taraması Hasta Taşıma Teknikleri Uygulamalı grup çalışması ve eşli çalışma yöntemi
15 Görsel ve yazılı literatür taraması Genel tekrar Uygulamalı grup çalışması ve eşli çalışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Yüksel, S. & Cücen, Z. (2012). İlk Yardım ve Temel Uygulamalar,Nobel Yayıncılık, istanbul.
First Aid Manual 11th Edition: Written and Authorised by the UK's Leading First Aid Providers-2021

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Sanata dönük temel tasarım prensiblerini tanır.
0
2
Bilgisayar programları konularında yeterli kuramsal bilgiye sahip olur.
0
3
Görsel tasarımları teknik olarak sunumunu yapar.
0
4
Teknik bilgisini tasarımlarında kullanır.
0
5
Tekstil liflerinin çeşitlerini ve özelliklerini tanır.
0
6
Tekstil malzemelerini ve yardımcılarını tanır.
0
7
Moda tasarımı alanındaki otoriteleri tanır.
0
8
Moda tasarımı alanındaki otoriteleri çalışmalarını izler.
0
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Belirlenen bir tema ışığında proje ve koleksiyon tasarlar.
0
2
Güncel ve çağdaş konulara ilişkin bilgi birikimini, mesleki uygulamaları estetik bakış açısı ile eşleştirir.
5
3
Moda tasarım uygulamaları için gerekli olan bilişim teknolojilerini etkin kullanır.
0
4
Tasarımlarını ve koleksiyonlarını görsel olarak sunar ve yorumlar.
0
5
Tasarımın uygulanması ve ürün üretimine yönelik mesleki-teknik bilgiye sahip olur.
0
6
Tasarım alanında teknolojik araç, gereç ve makineleri kullanır.
0
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Tekstil hammaddelerini tanır.
0
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Seçtiği bir temaya uygun özgün koleksiyonlar hazırlar.
0
2
Tasarımlarının kalıbını çıkartır.
0
3
Tasarımlarının dikimini yaparak birer ürüne dönüştürür.
0
4
Tasarımlarının artistik çizimlerle sunumunu yapar.
0
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bireysel olarak; disiplinlerarası uyum ilkelerine uygun olarak etkin şekilde çalışır.
5
2
Mesleki ve sosyal konularda oluşturulan ekip çalışmalarında etkin olarak yer alır.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Küresel ölçekte çalışabilecek yabancı dil bilgisi,iletişim becerisi ve vizyona sahip olur.
5
2
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilincine sahip olur.
5
3
Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izler ve kendini yeniler.
5
4
Kendi çalışmalarını dışarıdan objektif bakış açısı ile izleyip özeleştiri yetkinliğine sahip olur.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Etkin görsel, yazılı ve sözlü iletişim kurar.
5
2
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü, mesleki etik, kültürel değerler ve çevrenin korunması konularında yeterli bilince sahip olur.
5
3
Analitik düşünme ve problem çözme yeteneğine sahip olur.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Moda tasarımı süreçlerini amaca uygun şekilde tasarlar.
0
2
Moda tasarımı süreçlerini amaca uygun şekilde gerçekleştirir.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 10 3 30
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 5 35
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 2 2 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 49 0 127
Genel Toplam 127
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0