TR EN

HABER TOPLAMA VE YAZMA TEKNİKLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
RTP215 HABER TOPLAMA VE YAZMA TEKNİKLERİ 3 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. GÖRKEM GÜLAY DOĞAN ATICI
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. HATİCE SARIYAR
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders ile öğrenciye, haber toplama ve tekniklerine göre haber yazma yeterliği kazandırılması hedeflenmektedir.
İçerik: Ders kapsamında: haber ve haberin yapısı, haber türleri, haber üretim süreci, haber toplama yöntemi olarak söyleşi-röportaj-görüşme teknikleri, haber kaynakları, haber yazma süreci ve haber yazım kuralları, haber yazma teknikleri, haberin bütününü yazma, haberin görsel destekleri, radyo ve televizyon haberciliği, kriz haberciliği, araştırmacı-soruşturmacı habercilik, habercilikte etik kurallar-sorunlar ve denetim konuları ele alınmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Haber toplama ve yazma teknikleri konusunda temel bilgi ve becerileri tanımlayabilir.
Haber toplama ve yazma tekniklerini uygulayabilir.
Edinilen bilgilerle haber hazırlayabilir.
Medyanın güncel olayları nasıl değerlendirdiğini ifade edebilir.
Farklı mecralardaki haberler için yazma ve ifade etme becerilerini pratik edebilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - DERSİN İÇERİĞİ İLE İLGİLİ BİLGİLENDİRME Anlatım, soru / cevap
2 Makale tarama, Kitap okuma HABER VE HABERİN YAPISI Anlatım, soru / cevap
3 Makale tarama, Kitap okuma HABER TÜRLERİ Anlatım, soru / cevap
4 Makale tarama, Kitap okuma HABER ÜRETİM SÜRECİ Anlatım, soru / cevap
5 Makale tarama, Kitap okuma HABER TOPLAMA YÖNTEMİ OLARAK GÖRÜŞME, RÖPORTAJ VE SÖYLEŞİ Anlatım, soru / cevap
6 Makale tarama, Kitap okuma HABER KAYNAKLARI Anlatım, soru / cevap
7 Makale tarama, Kitap okuma HABER YAZMA SÜRECİ VE HABER YAZIM KURALLARI Anlatım, soru / cevap, sunum gösterimi, uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Makale tarama, Kitap okuma HABER YAZMA TEKNİKLERİ Anlatım, soru / cevap, sunum gösterimi, uygulama
10 Makale tarama, Kitap okuma HABERİN BÜTÜNÜNÜ YAZMA Anlatım, soru / cevap, sunum gösterimi, uygulama
11 Makale tarama, Kitap okuma HABERİN GÖRSEL DESTEKLERİ Anlatım, soru / cevap, sunum gösterimi, uygulama
12 Makale tarama, Kitap okuma RADYO VE TELEVİZYON HABERCİLİĞİ Anlatım, soru / cevap
13 Makale tarama, Kitap okuma KRİZ HABERCİLİĞİ Anlatım, soru / cevap
14 Makale tarama, Kitap okuma ARAŞTIRMACI-SORUŞTURMACI HABERCİLİK Anlatım, soru / cevap
15 Makale tarama, Kitap okuma HABERCİLİKTE ETİK KURALLAR, SORUNLAR VE DENETİM Anlatım, soru / cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Haber Yazma Teknikleri- Prof. Dr. Atilla Girgin
Inside Reporting: A Practical Guide to the Craft of Journalism, Tim Harrower News Gathering and News Writing. Robert M.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kuramsal anlamda radyo-televizyon bölümünün ilgili alanlarda çalışabilecek düzeyde bir yeterliğe sahip olmasının sağlanması ve bu yeterlik düzeyinin yaratıcı fikirlerle ilişkisinin kavratılması
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilgi iletişim teknolojilerinin oldukça gelişkin olduğu günümüzde bu bölümden mezun kişiler, bilgi sahibi kişiler olarak yetiştirilmeli ve olgusal anlamda medya okur yazarlığının daha üst bir seviyeye çıkmasını sağlayacak bir kalite seviyesi oluşturmalıdır.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kuramsal anlamda kitle iletişim araçlarında çalışabilecek düzeyde insanları yetiştirebilmek ve teorik anlamda kendini yenileyebilen ve vizyonu geniş bakış açılarını oluşturmak..
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Radyo ve Televizyon bölümlerinden mezun kişilerin uygulama yapma anlamında çeşitli olanaklara sahip olmaları ve okuldan mezunn olduklarında bu uygulamalar ışığında medyada çalışabilecek becerilere sahip olmaları gerekmektedir.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bağımsız çalışma becerisine sahip ve özgün çalışmalar yapabilecek bireyler yetiştirmek ve sorumluluk alabilen kişilerin medyada yer almasını sağlamak.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrenmenin bir süreç olduğunu yetkinlik düzeyinde anlayabilen ve öğrenmenin yeniliklere açık olmak olduğunu analiz edebilen kişilerin kitle iletişim araçlarında çalışmalarını sağlayabilmek.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişimin sosyal bir beceri olarak tanımlanabileceği çağımızda, sosyal yetkinliğe sahip bireylerin medyada gelişim sağlamalarını hedef olarak oluşturabilmek.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medyada yer alan kişilerin alana özgü yetkinliklerini üst düzey bir noktaya taşıyabilmek ve alanlarında başarılı bireylerin istihdamının fazlalaşmasını sağlamak.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 7 1 7
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 5 5
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 5 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 53 0 131
Genel Toplam 131
Toplam İş Yükü / 25.5 5,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0