TR EN

İNTERNET HABERCİLİĞİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
RTP214 İNTERNET HABERCİLİĞİ 4 3 2 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. GÖRKEM GÜLAY DOĞAN ATICI
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. HATİCE SARIYAR
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: İnternet ortamında haber üretim süreçlerinin öğrenilmesi; İnternet, sosyal medya, gazetecilik olguları incelenerek öğrencilere yeni bir bakış açısı kazandırılması hedeflenmektedir.
İçerik: Ders kapsamında; habercilik ve internet haberciliğinin tanımı, İnternet yayıncılığının ortaya çıkışı ve gelişimi (Dünyada ve Türkiye’ de İnternet Medyası), İnternet haber sitelerinin yapısı-online gazetecilik, geleneksel gazetecilik ve internet gazeteciliği karşılaştırması, İnternet haberi yazma ve sunma teknikleri, tık yemi (Clickbait) habercilik, mobil gazetecilik uygulamaları, sanal mecrada haber tasarımı, İnternette haber okuryazarlığı, veri gazeteciliği, algoritmalar ve robot gazetecilik, alternatif medya, yurttaş gazeteciliği ve yeni medya, etik kavramı, gazetecilik etiği, internet gazeteciliği ve etik konuları ele alınmaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Geleneksel ve İnternet ortamında üretilen haber sürecinin işleyişini kavrayabilir.
Küresel ve toplumsal çerçevede iletişim teknolojisinin çözümlerinin topluma yansımalarını ve katkılarını değerlendirebilir.
Anlık haber iletiminin önemini ve internet haberciliğini kavrayabilir.
İnternet mecrasına özgü yeni içerik üretim sürecini öğrenir.
İnternet haber sitesine özel içerik üreterek veri girişini gerçekleştirebilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Makale tarama, Kitap okuma Haberciliğin tanımı, İnternet Haberciliği tanımı Anlatım, soru / cevap
2 Makale tarama, Kitap okuma İnternet yayıncılığının ortaya çıkışı ve gelişimi (Dünyada ve Türkiye’ de İnternet Medyası) Anlatım, soru / cevap
3 Makale tarama, Kitap okuma İnternet haber sitelerinin yapısı, online gazetecilik Anlatım, soru / cevap
4 Yazılı kaynak tarama, Uygulama Geleneksel Gazetecilik ve İnternet Gazeteciliği Karşılaştırması Anlatım, soru / cevap, video, görsel ve sunum gösterimi
5 Yazılı kaynak tarama, Uygulama İnternet haberi yazma ve sunma teknikleri (Ters piramit, T Modeli, Online Piramit Tekniği, Doğrusal Yazım Modeli (Kümelem Tekniği ), Doğrusal Olmayan (Non-Linear) Teknik Kümeleme Anlatım Tekniği, Kum Saati Modeli) Anlatım, soru / cevap, video, görsel ve sunum gösterimi
6 Yazılı kaynak tarama, Uygulama Tık Yemi (Clickbait) Haberciliği Anlatım, soru / cevap, video, görsel ve sunum gösterimi
7 Yazılı kaynak tarama, Uygulama Mobil Gazetecilik Uygulamaları Anlatım, soru / cevap, video, görsel ve sunum gösterimi
8 - ARA SINAV -
9 Makale tarama, Kitap okuma, Uygulama Sanal Mecrada Haber Tasarımı Anlatım, soru / cevap, sunum gösterimi, uygulama
10 Makale tarama, Kitap okuma, Uygulama İnternette Haber Okuryazarlığı Anlatım, soru / cevap, sunum gösterimi, uygulama
11 Makale tarama, Kitap okuma, Uygulama Veri Gazeteciliği Anlatım, soru / cevap, sunum gösterimi, uygulama
12 Makale tarama, Kitap okuma, Uygulama Algoritmalar ve Robot Gazetecilik Anlatım, soru / cevap, sunum gösterimi, uygulama
13 Yazılı kaynak tarama, Uygulama Alternatif Medya, Yurttaş Gazeteciliği ve Yeni Medya Anlatım, soru / cevap, sunum gösterimi, uygulama
14 Yazılı kaynak tarama, Uygulama Etik kavramı, Gazetecilik Etiği, İnternet Gazeteciliği ve Etik Anlatım, soru / cevap, sunum gösterimi, uygulama
15 Yazılı kaynak tarama, Uygulama Genel tekrar Anlatım, soru / cevap, sunum gösterimi, uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

İnternet Çağında Gazetecilik, Serhan Yediğ ve Haşim Akman, Metis Yayınları (2002)
Haber Yazmak, Girgin Atilla, Der Yayınları (2002)
İnternet Gazeteciliği ve Blog Yazarlığı, Okan Yüksel, Sinemis Yayınları (2014)

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kuramsal anlamda radyo-televizyon bölümünün ilgili alanlarda çalışabilecek düzeyde bir yeterliğe sahip olmasının sağlanması ve bu yeterlik düzeyinin yaratıcı fikirlerle ilişkisinin kavratılması
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bilgi iletişim teknolojilerinin oldukça gelişkin olduğu günümüzde bu bölümden mezun kişiler, bilgi sahibi kişiler olarak yetiştirilmeli ve olgusal anlamda medya okur yazarlığının daha üst bir seviyeye çıkmasını sağlayacak bir kalite seviyesi oluşturmalıdır.
5
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kuramsal anlamda kitle iletişim araçlarında çalışabilecek düzeyde insanları yetiştirebilmek ve teorik anlamda kendini yenileyebilen ve vizyonu geniş bakış açılarını oluşturmak..
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Radyo ve Televizyon bölümlerinden mezun kişilerin uygulama yapma anlamında çeşitli olanaklara sahip olmaları ve okuldan mezunn olduklarında bu uygulamalar ışığında medyada çalışabilecek becerilere sahip olmaları gerekmektedir.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bağımsız çalışma becerisine sahip ve özgün çalışmalar yapabilecek bireyler yetiştirmek ve sorumluluk alabilen kişilerin medyada yer almasını sağlamak.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrenmenin bir süreç olduğunu yetkinlik düzeyinde anlayabilen ve öğrenmenin yeniliklere açık olmak olduğunu analiz edebilen kişilerin kitle iletişim araçlarında çalışmalarını sağlayabilmek.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İletişimin sosyal bir beceri olarak tanımlanabileceği çağımızda, sosyal yetkinliğe sahip bireylerin medyada gelişim sağlamalarını hedef olarak oluşturabilmek.
5
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Medyada yer alan kişilerin alana özgü yetkinliklerini üst düzey bir noktaya taşıyabilmek ve alanlarında başarılı bireylerin istihdamının fazlalaşmasını sağlamak.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 8 2 16
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 8 2 16
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 48 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0