Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ELP251 | TEMEL ELEKTRİK VE ELEKTRONİK | 1 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. İSMAİL HAKKI SERİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. İZZET YAVUZ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı, öğrencilere temel elektrik ve elektronik prensipleri ile ilgili teorik bilgileri kazandırmak, bu bilgileri uygulamalı çalışmalarda kullanmalarını sağlamak ve alanla ilgili temel yeterlilikleri geliştirmektir. Öğrencilerin, elektrik ve elektronik sistemlerin temel bileşenlerini tanıyarak problem çözme ve uygulama becerilerini ilerletmeleri hedeflenmektedir. |
İçerik: | Bu ders, elektrik ve elektronik alanında temel bilgilerin kazandırılması amacıyla aşağıdaki konuları kapsamaktadır: -0 Doğru Akım ve Gerilim: Temel kavramlar, DC devre analizi ve uygulamaları. -Seri ve Paralel Devreler: Devre elemanlarının bağlanma yöntemleri ve analiz teknikleri. - Alternatif Akım Devreleri: AC devre prensipleri, dalga formları ve reaktans kavramı. - Alternatif Akımda Ölçme: Ölçüm cihazlarının kullanımı ve doğru ölçüm teknikleri. - Yarı İletkenler: Diyot, LED ve diğer yarı iletken malzemelerin özellikleri ve kullanım alanları. - Transistörler: Çalışma prensipleri, çeşitleri ve temel uygulamaları. - Lehimleme: Elektronik devrelerde kullanılan lehimleme teknikleri ve güvenlik kuralları. -Baskı Devre (PCB) Tasarımı: Baskı devre tasarım süreçleri ve uygulamaları. - SMD Elemanların Montajı: Yüzey montaj teknolojisi ve bileşenlerin doğru montaj yöntemleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Öğrenciler, temel elektrik kavramlarını ve tanımlarını öğrenerek elektrik akımı, potansiyel farkı, pasif ve aktif devre elemanlarının temel özelliklerini açıklayabilir. Doğru akım devrelerini çözme becerisi kazanarak alternatif akım devrelerinde de analiz yapabilecek düzeye gelirler. Geçici dalga analizlerini çözme ve alternatif akım devrelerinde güç analizi yapabilme yetkinlikleri geliştirir. Karışık devrelerin analizini yaparak işlemsel yükselteçlerin çalışma prensiplerini anlar ve toplama, türev, integral alma gibi matematiksel işlemleri devrelerle gerçekleştirebilir. Yarı iletkenlerin fiziksel yapısını, elektronikteki önemini ve çalışma prensiplerini öğrenerek AC/DC doğrultucu devrelerini tasarlar ve analiz eder. Gerilim düzenleyici elektronik devrelerin çözümünü yapabilir. Ayrıca, tek kutuplu eklem diyotların çalışma prensibini bilerek bu diyotlarla devre modeli tasarlar ve uygular. Alan etkili transistörlerin (AET) çalışma prensiplerini kavrar, devre tasarımı yapar ve uygular. Güç elektroniği ve bu alandaki devre analizlerini yapma becerisi kazanır. Son olarak, baskılı devre tasarlama ve düzenleme becerilerini edinerek tüm bu bilgilerle elektronik devre tasarımı ve analizi konularında yetkinlik sağlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Doğru Akım ve Gerilimi Ölçme | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
2 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Doğru Akım ve Gerilimi Ölçme Aletleri | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Doğru Akım ve Gerilim | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
4 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Dirençler | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Ohm Kanunu | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Kirchhoff akım ve gerilim kanunu | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Voltmetre ve Ampermetre Bağlantısı | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Yalıtım, Topraklama | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Kısa Devre | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
11 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Ölçü aletleri | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Breadboard kullanımı | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
13 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Dijital ölçü aletlerinde ölçüm değerini en hassas değeri ölçer | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Kısa devre ve topraklama hatalarına dikkat etmek | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Kaynaklar, Konu ile alakalı internet araştırması | Alternatif Akım ve Gerilim, Bobin ve Kondansatör | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Fenciler için temel Elektronik, Bilim Center; Temel Elektrik 1 Devre Teorisi Analizi Dalga Şekilleri Seçkin Yayıncılık |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İHA teknolojisinin temel ilkeleri, çalışma prensipleri, aerodinamik, uçuş teorisi ve havacılıkla ilgili yasal düzenlemeler gibi konularda sahip olunan bilgiler bütünüdür. Bu bilgi, öğrencilere İHA sistemlerinin nasıl çalıştığını anlama ve teknik detaylara hâkim olma yetisi kazandırır.
|
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İHA'ların pratikteki kullanım alanlarını, uygulama senaryolarını ve gerçek dünya verilerini içeren bilgi türüdür. Öğrenciler, İHA teknolojisinin tarım, güvenlik, haritalama, arama-kurtarma gibi farklı alanlardaki uygulamalarını inceleyerek, teorik bilgi ile pratiği birleştirirler.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Analitik düşünme, problem çözme, yaratıcılık, eleştirel düşünme ve karar verme gibi zihinsel işlemleri içerir. İHA operatörleri, çeşitli senaryolar karşısında hızlı ve etkili kararlar alabilme yeteneğine sahip olmalıdır ve bu beceriler, eğitim sürecinin önemli bir parçasını oluşturur.
|
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrencilerin teorik bilgilerini pratikte etkin bir şekilde kullanabilme yeteneklerini ifade eder. Bu beceriler arasında İHA'ların uçuşa hazırlık, kullanılabilirlik testleri, bakım ve onarım işlemleri, veri toplama ve analiz etme gibi uygulamalı görevler yer almaktadır. Öğrenciler, simülasyonlar ve saha uygulamaları aracılığıyla bu becerileri geliştirir, gerçek dünya senaryolarında İHA’ların etkin bir şekilde nasıl kullanılacağını öğrenirler.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrencilerin kendi başlarına çalışma yeteneklerini geliştirmeleri ve İHA operasyonlarında görev aldıkları zaman sorumluluklarını yerine getirebilmeleri anlamına gelir. Bu yetenekler, bireysel projelerdeki özgüvenleri ve iş disiplinleri açısından kritik öneme sahiptir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrencilerin bilgi edinme, yeni teknolojilere adapte olma ve sürekli öğrenme becerilerini geliştirmeleri üzerine odaklanır. İHA teknolojisi hızla gelişen bir alan olduğundan, öğrencilerin güncel bilgiler edinme ve kendilerini geliştirme yetkisi büyük önem taşır.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
öğrencilere etkili iletişim kurma, takım çalışması yapabilme ve işbirliği yapabilme becerilerini kazandırır. İHA operasyonları genellikle ekip halinde yürütüldüğü için, öğrencilerin diğer operatörler, mühendisler ve paydaşlarla etkili bir şekilde iletişim kurmaları gerekmektedir.
|
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İHA teknolojisi ve operatörlüğü ile ilgili belirli bilgi ve beceri kümesini ifade eder. Bu yetkinlikler, İHA sistemlerinin tasarımını anlama, veri analizi, misyon planlama, uçuş yönetim yazılımlarını kullanabilme ve yasal düzenlemelere uyum sağlama gibi alanlarda derinlemesine bilgi birikimini kapsar. Öğrenciler, bu yetkinlikler sayesinde sektördeki çeşitli roller için gerekli olan özel ve teknik bilgilere sahip olurlar.
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 5 | 3 | 15 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 5 | 3 | 15 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 4 | 3 | 12 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 43 | 0 | 127 |
Genel Toplam | 127 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |