TR EN

MUTFAK ÜRÜNLERİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ASP106 MUTFAK ÜRÜNLERİ 2 3 2 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. MÜZEYYEN BÜŞRA SAĞLAM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. SEMANUR ÖNAL
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilerin temel mutfak teknikleri ve ürünleri ile ilgili bilgi verip uygulamasını yaptırmaktır.
İçerik: Bu dersin içeriğinde; temel pastahane teknikleri, talı-tuzlu kurabiye yapımı, çırpılarak hazırlanan hamurlar, tatlı-tuzlu kek yapımı, sütlü tatlılar, ulusal ve uluslararası sütlü tatlı yapımı, şerbetli tatlılar, şerbetli tatlı yapımı, Türk mutfağının genel özellikleri,pilav yapım teknikleri, pilav yapımı, salata ve meze yapımı, Türk mutfağına özgü kebap, et ve sakatat yemeği yapımı, kebap, et ve sakatat yemeği konuları işlenecektir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Mutfak uygulama alanında kullanılan temel kavramları tanımlar.
Temel pastahane teknikleri tanımlar.
Temel pastahane tekniklerini uygular.
Türk mutfağının temel özelliklerini açıklar.
Pilav yapım tekniklerinde kullanılan kavramları tanımlar.
Pilav yapım tekniklerini uygular.
Salata ve meze yapımı ile ilgili teknik kavramları açıklar.
Salata ve meze yapım tekniklerini uygular.
Türk mutfağına özgü kebap,et ve sakatat yemekleri ile ilgili kavramları tanımlar.
Türk mutfağına özgü kebap,et ve sakatat yemekleri ile ilgili teknikleri uygular.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Temel pastahane teknikleri Anlatım, Soru-Cevap
2 Literatür araştırması Talı-tuzlu kurabiye yapımı Gösterip yaptırma
3 Literatür araştırması Çırpılarak hazırlanan hamurlar Anlatım, Soru-Cevap
4 Literatür araştırması Tatlı-tuzlu kek yapımı Gösterip yaptırma
5 Literatür araştırması Sütlü tatlılar Anlatım, Soru-Cevap
6 Literatür araştırması Ulusal ve uluslararası sütlü tatlı yapımı Gösterip yaptırma
7 Literatür araştırması Şerbetli tatlılar Anlatım, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür araştırması Şerbetli tatlı yapımı Gösterip yaptırma
10 Literatür araştırması Türk mutfağının genel özellikleri Pilav yapım teknikleri Anlatım, Soru-Cevap
11 Literatür araştırması Pilav Yapımı Gösterip yaptırma
12 Literatür araştırması Salata ve meze yapımı Anlatım, Soru-Cevap
13 Literatür araştırması Salata ve meze yapımı Gösterip yaptırma
14 Literatür araştırması Türk mutfağına özgü kebap, et ve sakatat yemeği yapımı Anlatım, Soru-Cevap
15 Literatür araştırması Kebap, et ve sakatat yemeği Gösterip yaptırma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Türkan, C.(2006). Yemek repertuarı. Değişim Yayınları. Candaş, G.(1990). Bereketli olsun. Ankara. Öğretim görevlisinin notları ve reçeteleri

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Aşçılık ile ilgili kuramlar, olgular kavramlar ve ilkeler hakkında temel düzeyde bilgi sahibidir.
5
2
Aşçılık alanındaki düzenlemeler, mesleki standartlar ve uygulamalar ile ilgili bilgi sahibidir
5
3
Aşçılık alanındaki örgütlerin iç ve dış çevre faktörleri hakkında bilgi sahibidir.
5
4
Aşçılık alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemleri ile ilgili bilgi sahibidir.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Aşçılık alanındaki hizmet verme süreçleri ve işlemlerini yerine getirir.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili hizmet süreçlerini, tüketici ihtiyaç ve istekleri doğrultusunda ve tüketiciyi tatmin edecek biçimde yerine getirir, değerlendirir, geliştirir ve hizmet sürecini etkileyecek sorunlara çözüm önerir.
5
2
Alanında faaliyet gösteren örgütlerin iç ve dış çevrelerindeki değişimleri takip eder, akılcı analizler yapar, yorumlar, karar verir ve değişimlere uyum sağlar.
5
3
Öz değerlendirme yapar ve uygulamalardan sonuç çıkarır.
5
4
Alanı ile ilgili sorunları tespit eder, çözümler üretir ve sunar.
5
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Aşçılık alanı ile ilgili edindiği bilgileri iş ortamında ve mesleğinde kullanır.
5
2
Aşçılık alanı ile ilgili fiziksel ortamı, araç gereçleri ve teknolojileri tanır, kullanır ve bakımını yaparak korur.
5
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanındaki işleri ve mesleğini yerine getirirken bağımsız çalışır.
3
2
Ekip üyesi olarak çalışır ve sorumluluk alır.
5
3
Alanı ile ilgili teknik ve mesleki faaliyetleri karmaşık ve öngörülemeyen durumlarda yönetir.
5
4
Alanı ile ilgili gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, uygulamada ve mesleğinde kullanır.
5
5
Birlikte çalıştığı insanların mesleki bilgi ve becerilerini geliştirir ve performanslarını adil biçimde değerlendirir.
5
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kendi kendine öğrenir, kendini ve zamanı yönetir ve kendi başarısını değerlendirir.
5
2
Alanı ve mesleği ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder.
4
3
Alanı ile ilgili bilgi, beceri ve yetkinlikleri yaşam boyu öğrenme bilinciyle sürekli günceller ve geliştirir.
5
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bireylerarası ve kültürlerarası etkin iletişim kurar.
3
2
Alanı ile ilgili rapor hazırlar, bilgi, tartışma ve analizleri uzmanlara ve alan dışındakilere çeşitli şekillerde sunar.
2
3
Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
0
4
Hizmet alanı, iş ve mesleği ile ilgili olarak bir yabancı dilde an az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde yenilikleri takip eder ve iletişim kurar.
0
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili etik değerlere bağlı kalır.
5
2
Kişisel bakıma, hijyene, giyime ve görünüme alanının gerektirdiği şekilde özen gösterir.
5
3
Alanındaki işleri yasalar ve meslek standartları çerçevesinde yerine getirir.
5
4
İnsanlar ve kültürler arasındaki farklılıklara duyarlı olur, hoşgörü ve saygı gösterir
4
5
Alanı ile ilgili düzenli olarak, sağlık, güvenlik ve risk değerlendirmesi yapar.
4
6
Alanı ile ilgili işleri gerçekleştirirken insan sağlığını, sosyal ve doğal çevreyi dikkate alır.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 2 3 6
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 2 3 6
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 7 3 21
Yerinde Uygulama 1 3 3
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 0 0 0
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 0 0 0
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 56 0 150
Genel Toplam 150
Toplam İş Yükü / 25.5 5,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0