Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BGT211 | YAPAY ZEKA | 3 | 3 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. MURAT TAŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. ALİ ÇETİNKAYA |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu derste amaç, öğrencilerin yapay zeka kavramını anlamasını bu konu ile ilgili çıkabilecek problemlerin özelliklerini analiz edip onlar için uygun çözüm tekniklerini öğrenmesini ve uygulayabilmesini sağlamaktır. |
İçerik: | Yapay Zekaya Giriş, Yapay Zeka Problem Çözümünde Kullanılan Arama Yöntemleri, Görüntü İşlemede Yapay Zekanın Kullanımı, Doğal Dil İşlemede Yapay Zekanın Kullanımı, Otonom Araçlarda Yapay Zekanın Kullanımı, Siber Güvenlikte Yapay Zekanın Kullanımı, Makine Öğrenmesi, Bulanık Mantık, Yapay Sinir Ağı, Derin Öğrenme, Uzman Sistemler, Genetik Algoritmalar, Robotbilim ve Öğrenci proje sunumları |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Yapay zeka kavramını ve algoritmalarını anlamak ve tanımlamak. |
Belirli bir problemi çözmek için uygun yapay zeka algoritmalarını belirlemek. |
Temel yapay zeka algoritmalarını uygulamak. |
C++ ve Python programlama dilleri ile yapay zeka algoritmaları ile uygulama geliştirmek |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | İlgili konu ile ilgili kaynak kitaplardan okuma, internet üzerinden kaynak tarama, video izleme, gözlem ve araştırma yapmak. | Yapay Zekaya Giriş | Anlatım |
2 | İlgili konu ile ilgili kaynak kitaplardan okuma, internet üzerinden kaynak tarama, video izleme, gözlem ve araştırma yapmak. | Yapay Zeka Problem Çözümünde Kullanılan Arama Yöntemleri | Anlatım |
3 | İlgili konu ile ilgili kaynak kitaplardan okuma, internet üzerinden kaynak tarama, video izleme, gözlem ve araştırma yapmak. | Görüntü İşlemede Yapay Zekanın Kullanımı | Anlatım |
4 | İlgili konu ile ilgili kaynak kitaplardan okuma, internet üzerinden kaynak tarama, video izleme, gözlem ve araştırma yapmak. | Doğal Dil İşlemede Yapay Zekanın Kullanımı | Anlatım |
5 | İlgili konu ile ilgili kaynak kitaplardan okuma, internet üzerinden kaynak tarama, video izleme, gözlem ve araştırma yapmak. | Otonom Araçlarda Yapay Zekanın Kullanımı | Anlatım |
6 | İlgili konu ile ilgili kaynak kitaplardan okuma, internet üzerinden kaynak tarama, video izleme, gözlem ve araştırma yapmak. | Siber Güvenlikte Yapay Zekanın Kullanımı | Anlatım |
7 | İlgili konu ile ilgili kaynak kitaplardan okuma, internet üzerinden kaynak tarama, video izleme, gözlem ve araştırma yapmak. | Makine Öğrenmesi | Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | İlgili konu ile ilgili kaynak kitaplardan okuma, internet üzerinden kaynak tarama, video izleme, gözlem ve araştırma yapmak. | Bulanık Mantık | Anlatım, gösterip yaptırma |
10 | İlgili konu ile ilgili kaynak kitaplardan okuma, internet üzerinden kaynak tarama, video izleme, gözlem ve araştırma yapmak. | Yapay Sinir Ağı | Anlatım, gösterip yaptırma |
11 | İlgili konu ile ilgili kaynak kitaplardan okuma, internet üzerinden kaynak tarama, video izleme, gözlem ve araştırma yapmak. | Derin Öğrenme | Anlatım |
12 | İlgili konu ile ilgili kaynak kitaplardan okuma, internet üzerinden kaynak tarama, video izleme, gözlem ve araştırma yapmak. | Uzman Sistemler | Anlatım |
13 | İlgili konu ile ilgili kaynak kitaplardan okuma, internet üzerinden kaynak tarama, video izleme, gözlem ve araştırma yapmak. | Genetik Algoritmalar | Anlatım |
14 | İlgili konu ile ilgili kaynak kitaplardan okuma, internet üzerinden kaynak tarama, video izleme, gözlem ve araştırma yapmak. | Robotbilim | Anlatım |
15 | Pratik çalışma | Öğrenci proje sunumları | Sunum |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Stuart Russell and Peter Norvig, Artifcial Intelligence: A Modern Approach, Third Edition, Prentice Hall, 2010, ISBN: 978-0-13-604259-4. |
Clocksin, William, and Mellish Christopher. Programming in prolog. Springer Science, 2003, ISBN 978-3-642-55481-0. |
Nabiyev, Vasif Vagifoğlu. Yapay zeka: insan-bilgisayar etkileşimi, 5. Baskı, Seçkin Yayıncılık, 2016, ISBN 978-975-02-3727-0. |
İnternet |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilgisayar alanında gerekli terimleri ve bilgileri bilir.
|
3 | |||||
2 |
Bilgisayar ile ilgili olan temel mesleki ingilizce terimlerini bilir.
|
4 | |||||
3 |
Bilgi güvenliği kavramı hakkında bilgi sahibi olur.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilgisayar alanında gerekli kavramları öğrenme becerisi kazanır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Temel elektrik-elektronik parçaların işlevlerini bilir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Farklı işletim sistemlerini kullanma becerisi kazanır.
|
4 | |||||
2 |
Kendinden istenen yazılım kurulum işlemini gerçekleştirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Basit yazılım ve donanım hatalarını bulur ve düzeltir.
|
2 | |||||
2 |
Var olan dijital bilgiyi korumak için düzenli periyotlarla yedekleme işlevini gerçekleştirir.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kendi alanında bağımsız bir şekilde öğrenir ve öğrendiğini uygulayabilir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İnsan ilişkileri ve iletişimi konusunda yapılması gerekeni bilir ve uygular.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kendinden istenilen işletim sistemlerini kurar ve yönetir.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 4 | 8 |
Proje Hazırlama | 1 | 24 | 24 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 128 |
Genel Toplam | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |