Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BGT211 | YAPAY ZEKA | 3 | 3 | 2 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. SENA NUR BENLİ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. ALİ ÇETİNKAYA |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu derste amaç, öğrencilerin yapay zeka kavramını anlamasını bu konu ile ilgili çıkabilecek problemlerin özelliklerini analiz edip onlar için uygun çözüm tekniklerini öğrenmesini ve uygulayabilmesini sağlamaktır. |
İçerik: | Yapay Zeka (YZ) Ders Tanıtımı, Python ile Yapay Zeka Uygulama Geliştirme Ortamının Hazırlanması, Python Kütüphaneleri ve Veri Bilimi (Veri, Veri Seti Kavramı, Veri Seti Oluşturma İşlem Adımları), YZ Uygulama Projesinin Belirlenmesi, Proje İşlem Adımlarının Oluşturulması ve Veri Bilimi (Veri Ön İşleme Adımları, Kayıp Veri Kavramı, Veri Dönüştürme İşlem Adımları, Veri Seti Bölünmesi ve Veri Görselleştirmesi), Görüntü İşleme Teknikleri ve İşlem Adımları (RGB Renk Tespiti ve Analizi), Görüntü İşleme Uygulaması (Görüntü İşleme Teknikleriyle İmge Etiketleme), Bulanık Mantık ve Python Uygulaması, Makine Öğrenmesi ve Python Uygulaması, Derin Öğrenme ve Python Uygulaması ve YZ Dersi Öğrenci Uygulama Projelerinin Sunumları |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Yapay zeka kavramını ve algoritmalarını anlamak ve tanımlamak. |
Belirli bir problemi çözmek için uygun yapay zeka algoritmalarını belirlemek. |
Temel yapay zeka algoritmalarını uygulamak. |
Programlama dilleri ile yapay zeka algoritmaları ile uygulama geliştirmek |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | İlgili konu ile ilgili kaynak kitaplardan okuma, internet üzerinden kaynak tarama, video izleme, gözlem ve araştırma yapmak. | Yapay Zeka (YZ) Ders Tanıtımı, Temel Kavramları ve Tarihçesi | Anlatım |
2 | İlgili konu ile ilgili kaynak kitaplardan okuma, internet üzerinden kaynak tarama, video izleme, gözlem ve araştırma yapmak. | Python ile Yapay Zeka Uygulama Geliştirme Ortamının Hazırlanması, Python Kütüphaneleri ve Veri Bilimi (Veri, Veri Seti Kavramı, Veri Seti Oluşturma İşlem Adımları) | Anlatım, gösterip yaptırma |
3 | İlgili konu ile ilgili kaynak kitaplardan okuma, internet üzerinden kaynak tarama, video izleme, gözlem ve araştırma yapmak. | YZ Uygulama Projesinin Belirlenmesi, Proje İşlem Adımlarının Oluşturulması ve Veri Bilimi (Veri Ön İşleme Adımları, Kayıp Veri Kavramı, Veri Dönüştürme İşlem Adımları, Veri Seti Bölünmesi ve Veri Görselleştirmesi) | Anlatım, gösterip yaptırma |
4 | İlgili konu ile ilgili kaynak kitaplardan okuma, internet üzerinden kaynak tarama, video izleme, gözlem ve araştırma yapmak. | Görüntü İşleme Teknikleri ve İşlem Adımları (RGB Renk Tespiti ve Analizi) | Anlatım, gösterip yaptırma |
5 | İlgili konu ile ilgili kaynak kitaplardan okuma, internet üzerinden kaynak tarama, video izleme, gözlem ve araştırma yapmak. | Görüntü İşleme Uygulaması (Görüntü İşleme Teknikleriyle İmge Etiketleme) | Anlatım, gösterip yaptırma |
6 | İlgili konu ile ilgili kaynak kitaplardan okuma, internet üzerinden kaynak tarama, video izleme, gözlem ve araştırma yapmak. | Bulanık Mantık | Anlatım, gösterip yaptırma |
7 | İlgili konu ile ilgili kaynak kitaplardan okuma, internet üzerinden kaynak tarama, video izleme, gözlem ve araştırma yapmak. | Bulanık Mantık ve Python Uygulaması | Anlatım, gösterip yaptırma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | İlgili konu ile ilgili kaynak kitaplardan okuma, internet üzerinden kaynak tarama, video izleme, gözlem ve araştırma yapmak. | YZ Dersi Öğrenci Uygulama Projelerinin Kontrol Haftası ve Makine Öğrenmesi | Anlatım, gösterip yaptırma |
10 | İlgili konu ile ilgili kaynak kitaplardan okuma, internet üzerinden kaynak tarama, video izleme, gözlem ve araştırma yapmak. | Makine Öğrenmesi ve Python Uygulaması | Anlatım, gösterip yaptırma |
11 | İlgili konu ile ilgili kaynak kitaplardan okuma, internet üzerinden kaynak tarama, video izleme, gözlem ve araştırma yapmak. | Derin Öğrenme | Anlatım, gösterip yaptırma |
12 | İlgili konu ile ilgili kaynak kitaplardan okuma, internet üzerinden kaynak tarama, video izleme, gözlem ve araştırma yapmak. | Derin Öğrenme ve Python Uygulaması | Anlatım, gösterip yaptırma |
13 | İlgili konu ile ilgili kaynak kitaplardan okuma, internet üzerinden kaynak tarama, video izleme, gözlem ve araştırma yapmak. | YZ Dersi Öğrenci Uygulama Projelerinin Sunumları | Anlatım |
14 | İlgili konu ile ilgili kaynak kitaplardan okuma, internet üzerinden kaynak tarama, video izleme, gözlem ve araştırma yapmak. | YZ Dersi Öğrenci Uygulama Projelerinin Sunumları | Anlatım |
15 | Pratik çalışma | Final Sınavı Haftası | Sunum |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Prof. Dr. Vasıf Nabiyev, "Teoriden Uygulamalara Algoritmalar", Seçkin Yayınları, Ankara, 2011. |
Prof. Dr. Vasıf Nabiyev, "Yapay zeka: insan-bilgisayar etkileşimi". Seçkin Yayınları, Ankara, 2021. |
Öğr. Gör. Ali Çetinkaya, "Bulanık Mantık ve Python Uygulamaları". İstanbul Gelişim Üniversitesi Yayınları, 2023. |
Öğr. Gör. Tuğba Saray Çetinkaya & Öğr. Gör. Ali Çetinkaya, Algorithm Design in Programming Language Education - Özgür Yayınları, Gaziantep, 2023. |
Öğr. Gör. Ali Çetinkaya, Mühendislik Alanında Yapay Zeka (YZ) İçerikli Araştırmalarda Yaklaşımlar - Serüven Yayınevi, İzmir, 2022. |
Öğr. Gör. Ali Çetinkaya, Approaches with Artificial Intelligence (AI) Algorithms to Smart System Works - Platanus Publishing, Ankara, 2023. |
Öğr. Gör. Ali Çetinkaya’nın internet sayfaları: a. https://scholar.google.com.tr/citations?hl=tr&user=XSEW-NcAAAAJ b. https://alicetinkaya.site/ |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilgisayar alanında gerekli terimleri ve bilgileri bilir.
|
3 | |||||
2 |
Bilgisayar ile ilgili olan temel mesleki ingilizce terimlerini bilir.
|
4 | |||||
3 |
Bilgi güvenliği kavramı hakkında bilgi sahibi olur.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bilgisayar alanında gerekli kavramları öğrenme becerisi kazanır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Temel elektrik-elektronik parçaların işlevlerini bilir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Farklı işletim sistemlerini kullanma becerisi kazanır.
|
4 | |||||
2 |
Kendinden istenen yazılım kurulum işlemini gerçekleştirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Basit yazılım ve donanım hatalarını bulur ve düzeltir.
|
2 | |||||
2 |
Var olan dijital bilgiyi korumak için düzenli periyotlarla yedekleme işlevini gerçekleştirir.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kendi alanında bağımsız bir şekilde öğrenir ve öğrendiğini uygulayabilir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İnsan ilişkileri ve iletişimi konusunda yapılması gerekeni bilir ve uygular.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kendinden istenilen işletim sistemlerini kurar ve yönetir.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 2 | 4 | 8 |
Proje Hazırlama | 1 | 24 | 24 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 1 | 10 | 10 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 34 | 0 | 128 |
Genel Toplam | 128 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |