Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
IGP104 | ÖLÇÜM TEKNİKLERİ | 2 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜFTE CANER AKIN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. EFE ERİN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Öğrencinin, iş hijyeni kavramını, ölçüm, test ve analiz laboratuvarlarını tanıması, gürültü ile ilgili mevzuatı öğrenmesi, kişisel ve ortam gürültü maruziyeti ile gürültü modellemesini bilmesi, aydınlatma, titreşim, termal konfor ve radyasyon ölçümlerini yapabilecek bilgiye ulaşması, kişisel ve ortam toplam tozun tayini, işyeri ortamı anlık gaz ölçümleri ve VOC ölçümlerini bilmesi, hava kalitesi ölçümlerini öğrenmesi amaçlanmaktadır. |
İçerik: | İş hijyeni kavramı, ölçüm, test ve analiz laboratuvarları, gürültü mevzuatı, gürültü, aydınlatma, termal konfor ve radyasyon ölçümleri, kişisel ve ortam toplam tozun tayini, işyeri ortamı anlık gaz ve buhar, VOC ölçümleri ve hava kalitesi ölçümlerinin yöntem, teknik ve raporlanması konularını içerir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İş hijyeni kavramı, ölçüm, test ve analiz laboratuvarları hakkında bilgi sahibi olur. |
Gürültü, aydınlatma, titreşim, termal konfor, radyasyon ölçüm tekniklerini uygulayabilir. |
Kişisel ve ortam toplam tozun tayini, işyeri ortamı anlık gaz ve buhar tayini, VOC ölçümleri ve hava kalitesi ölçümlerini yapabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür okuma | Dersin Tanıtımı, İş Hijyeni Kavramının Açıklanması, 6331'de İş Hijyeni, Ölçüm Laboratuvarları ve İş Hijyeni Ölçüm, Test ve Analiz Laboratuvarları Hakkında Yönetmelik | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
2 | Literatür okuma | Fiziksel Risk Etmenleri - Gürültü - Gürültü ile İlgili Yasal Gereklilikler (mevzuat) | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
3 | Literatür okuma | Fiziksel Risk Etmenleri - Gürültü - Gürültü Ölçümleri (Kişisel Gürültü Maruziyet ve Ortam) - Gürültü Haritası Modelleme | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
4 | Literatür okuma | Fiziksel Risk Etmenleri - Aydınlatma - Aydınlatma Ölçümü | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
5 | Literatür okuma | Fiziksel Risk Etmenleri - Titreşim- Titreşim Ölçümü (Tüm vücut, el-kol) | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
6 | Literatür okuma | Fiziksel Risk Etmenleri - Termal Konfor Şartları – WBGT-i, PMV ve PPD (%) Ölçümleri - Termal Rahatlık için Şartların Belirlenmesi- Termal Çevrenin Ergonomisi | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
7 | Literatür okuma | Dönem İçi Tekrarı ve Soru Çözümü | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma | Fiziksel Risk Etmenleri - Radyasyon - Radyasyon Ölçümü - Radyasyon Mevzuatı | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
10 | Literatür okuma | Kimyasal Risk Etmenleri - Kişisel ve Ortam Toplam Tozun Tayini, Kişisel ve Ortam Solunabilir Tozun Tayini | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
11 | Literatür okuma | Kimyasal Risk Etmenleri - İşyeri Ortamı Anlık Gaz Ölçümleri - Gaz ve Buhar Konsantrasyonu Ölçümleri, VOC Ölçümleri | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
12 | Literatür okuma | Kimyasal Risk Etmenleri - İşyeri Ortamı Anlık Gaz Ölçümleri - Gaz ve Buhar Konsantrasyonu Ölçümleri, VOC Ölçümleri | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
13 | Literatür okuma | Hava Kalitesi Ölçümü | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
14 | Literatür okuma | Hava Kalitesi Ölçümü | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
15 | Literatür okuma | Dönem Sonu Tekrarı ve Soru Çözümü | Ders anlatımı, soru cevap, tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
EROL, Hüseyin. İş Sağlığı ve Güvenliği Uygulamalı El Kitabı. Nobel Yayıncılık, 2015. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
ders planındaki 120 AKTS kredisine sahip olan tüm dersleri başarmak
|
5 | |||||
2 |
4.00 üzerinden en az 2.00 genel not ortalamasına sahip olmak gerekir
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Genel ve sayısal yeteneğe sahip
|
5 | |||||
2 |
Fen bilimleri alanına ilgili
|
5 | |||||
3 |
Ayrıntıları algılayabilen
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yoğun ve yaygın dikkati güçlü stres altında çalışabilen,
|
4 | |||||
2 |
Çabuk ve doğru karar verebilen
|
4 | |||||
3 |
Tertipli ve düzenli çalışabilen
|
4 | |||||
4 |
tedbirli olan
|
3 | |||||
5 |
Yönergeleri izleyebilen
|
3 | |||||
6 |
Sorumluluk sahibi
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme
|
4 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme
|
4 | |||||
3 |
Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlayabilme ve yönetebilme.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
|
4 | |||||
2 |
Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme
|
4 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme
|
4 | |||||
3 |
Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinlikler düzenleyebilme ve bunları uygulayabilme
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket etme
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 123 |
Genel Toplam | 123 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |