Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SHY403 | TIBBİ VE PSİKİYATRİK SOSYAL HİZMET | 7 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi BUMİN ÇAĞATAY AKSU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. YILMAZ ERKMEN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Sağlık kurum ve kuruluşlarından hizmet alan hastaların tedavi sürecini etkileyen psiko-sosyal ve sosyo-ekonomik sorunlarının, sosyal hizmet mesleği ve disiplininin yöntem ve teknikleriyle zamanında çözümlenebilmesi için tıbbi sosyal hizmetin planlanması, uygulanması, değerlendirilmesi ve denetlenmesine ilişkin usul ve esasları belirleyerek tıbbi sosyal hizmet uygulamalarına ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlamaktadır. |
İçerik: | Hastalık ve sağlık kavramları, Tıbbi sosyal hizmet Uzmanının görevleri, hasta hakları, tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında sosyal grup çalışmaları, tıbbi bakım ve tedavi kurumlarında ekip çalışmaları, toplum ruh sağlığının önemi, psikiyatrik hastalıklar ve sosyal hizmet uzmanının ruh sağlığındaki önemi ve sorumlulukları |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sosyal hizmet uzmanının sağlık bakım ekibi içerisindeki rolünü açıklar |
Kronik hastalıklar ve sosyal hizmet uzmanı ilişkisini açıklar |
Toplum ruh sağlığı ve sosyal hizmet uzmanı ilişkisini açıklar |
Yaşam sonu bakım ve sosyal hizmet uzmanı ilişkisini açıklar |
Sağlık bakımı veren kuruluşlarda sosyal hizmet uygulamasının tarihi ve sosyal hizmet uygulamasının kapsamını açıklar |
Psikiyatrik sosyal hizmette etik konuları ilişkilendirir |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Tanışma, Temel Kavramlar: Sağlık, Hastalık, Hasta, Modern Tıp, Hastane, Sağlık Sosyolojisi | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, Bireysel çalışma, grup çalışması |
2 | Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Türkiye ve Dünyada Sağlıkta Eşitsizlikler | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, Bireysel çalışma, grup çalışması |
3 | Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Halk Sağlığı ve Sosyal Hizmet Hastalığın ve Sağlığın Sınırları | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, Bireysel çalışma, grup çalışması |
4 | Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Çocuk, Yetişkin ve Yaşlılarda Tıbbi Hizmet | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, Bireysel çalışma, grup çalışması |
5 | Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Kronik Hastalarda Sosyal Hizmet | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, Bireysel çalışma, grup çalışması/ Tartışma |
6 | Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Sosyal Hizmet Uzmanının Rol ve İşlevleri: Acil Servis ve Diyabet Uygulamaları | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, Bireysel çalışma, grup çalışması |
7 | Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Sosyal Hizmet Uzmanının Rol ve İşlevleri: Onkoloji ve Kardiyoloji Uygulamaları | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, Bireysel çalışma, grup çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Hasta Hakları | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, Bireysel çalışma, grup çalışması |
10 | Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Psikiyatrik Sosyal Hizmet Alanı | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, Bireysel çalışma, grup çalışması |
11 | Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Psikiyatrik Sosyal Hizmet Alanında Kullanılan Teoriler: Damgalama ve DSM Üzerine Bilgiler | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, Bireysel çalışma, grup çalışması |
12 | Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Beden ve Ruh Sağlığı: Kesişimler Değerlendirme Müdahale | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, Bireysel çalışma, grup çalışması |
13 | Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Toplum Ruh Sağlığı | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, Bireysel çalışma, grup çalışması |
14 | Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Psikiyatrik Sosyal Hizmette Etik Konular | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, Bireysel çalışma, grup çalışması |
15 | Literatür tarama, Veri tabanı inceleme, Grup araştırması, Bireysel araştırma | Genel Tekrar | Örnek Olay, Tartışma, Anlatım, Bireysel çalışma, grup çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Duyan, V. (1996). Sağlıkta Psiko-Sosyal Boyut (Tıbbi Sosyal Hizmet). |
Özden, S. A. Özcan, E. (2017). Tıbbi Sosyal Hizmet. Nobel Yayınları. |
Çoban, A.İ., Attepe-Özden, S. (2018), Psikiyatrik Sosyal Hizmet. Nobel Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık Yönetimi alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
4 | |||||
2 |
Sağlık Yönetimi alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık Yönetimi alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
|
1 | |||||
2 |
Sağlık Yönetimi alanındaki bilimsel bilgiye ulaşma, güncel literatürü izleme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık Yönetimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
|
2 | |||||
2 |
Sağlık Yönetimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak bilimsel olarak kanıtlanmış verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri geliştirir, bilgiyi paylaşır, ekip çalışması yapar.
|
2 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık Yönetimi alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik eğitim yapar.
|
1 | |||||
2 |
Sağlık Yönetimi alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanarak birey, aile ve topluma yönelik eğitim yapar.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık Yönetimi alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
4 | |||||
2 |
Sağlık Yönetimi alanı ile ilgili sahip olduğu ileri düzeydeki bilgi birikimini kullanarak bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek grupları ile işbirliği içinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık Yönetimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
2 | |||||
2 |
Sağlık Yönetimi alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
1 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık Yönetimi alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
|
1 | |||||
2 |
Sağlık Yönetimi alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır, ilgili kişi ve kurumların düşüncelerini, istek ve beklentilerini dinler.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık Yönetimi alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
2 | |||||
2 |
Sağlık Yönetimi alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında ilgili disiplinlerden kişilerle işbirliği yapar ve toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 12 | 3 | 36 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 10 | 2 | 20 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 4 | 1 | 4 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 1 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 60 | 0 | 150 |
Genel Toplam | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |