Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
BEY309E | SPORTS NUTRITION | 5 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. DİLARA SERARSLAN YILMAZ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Beslenme ve spor ile ilgili temel kavramları ve temel ilkeleri, sporda beslenmenin önemini ve ilkelerini, farklı spor dallarında, müsabaka öncesi ve sonrası beslenmeye ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Spor ve beslenme ile ilgili temel kavramlar vücut kompozisyonunu değerlendirme yöntemleri ve sporda enerji metabolizması sporcularda beslenme durumunun değerlendirilmesi ve günlük enerji ve besin ögesi ihtiyacının hesaplanması spor ve karbonhidratlar spor ve proteinler spor ve yağlar sporda vitamin ve minerallerin önemi spor ve su tüketimi müsabaka öncesinde/sırasında/sonrasında beslenme ilkeleri ve önerileri ergojenik destekler farklı spor dallarında beslenme ilkeleri ve önerileri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Spor ve beslenme ile ilgili temel kavramları tanımlar. |
Ergojenik yardımcıların performansa etkilerini anlatır. |
Sporda beslenmenin önemini yorumlar. |
Sporcunun enerji ve besin ögesi gereksinimini hesaplar. |
Sporda besin ögelerinin önemini açıklar. |
Müsabaka öncesi/sonrası beslenme ile ilgili beslenme ilkelerini açıklar. |
Sporcunun beslenme gereksinimine göre uygun program düzenler. |
Sporcularda beslenme durumunu değerlendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Fiziksel Aktivite ve Sağlık | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
2 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Spor Beslenmesi ve Sporcu Diyetisyeni | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
3 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Egzersiz Fizyolojisi | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
4 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Vücut Kompozisyonları ve Ölçüm Yöntemleri | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
5 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Sporda Enerji Gereksinimleri ve Ağırlık Kontrolü | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
6 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Sporda Besin Gereksinimleri (Karbonhidratlar) | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
7 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Sporda Besin Gereksinimleri (Proteinler) | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Sporda Besin Gereksinimleri (Yağlar) | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
10 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Hidrasyon | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
11 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Sporda Besin Gereksinimleri (Vitaminler-mineraller) | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
12 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Ergojenik Destekler ve Besin Takviyeleri | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
13 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Sporda Doping | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
14 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Sporcularda Vücut Tipleri, Yeme Bozuklukları | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
15 | Literatür tarama, Web tabanlı araştırma | Çocuk, Adolesan ve Vejetaryen Sporcularda Beslenme | Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Thomas, D. T., Erdman, K. A., & Burke, L. M. (2016). Position of the Academy of Nutrition and Dietetics, Dietitians of Canada, and the American College of Sports Medicine: nutrition and athletic performance. Journal of the Academy of Nutrition and Dietetics, 116(3), 501-528. |
McArdle, W. D., Katch, F. I., & Katch, V. L. (2006). Essentials of exercise physiology. Lippincott Williams & Wilkins. |
Potgieter, S. (2013). Sport nutrition: A review of the latest guidelines for exercise and sport nutrition from the American College of Sport Nutrition, the International Olympic Committee and the International Society for Sports Nutrition. South African journal of clinical nutrition, 26(1), 6-16. |
Peeling, P., Binnie, M. J., Goods, P. S., Sim, M., & Burke, L. M. (2018). Evidence-based supplements for the enhancement of athletic performance. International journal of sport nutrition and exercise metabolism, 28(2), 178-187. |
Wells, K., Jeacocke, N., Appaneal, R., Smith, H., Vlahovich, N., Burke, L., & Hughes, D. DISORDERED EATING IN HIGH PERFORMANCE SPORT POSITION STATEMENT. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar. Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar
|
4 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Tıbbi ve fen bilimlerini baz alarak Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri tanımlar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beslenme Ve Diyetetik alanında bilgilerini kullanır.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktararak alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 3 | 42 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 14 | 1 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 1 | 7 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 65 | 0 | 149 |
Genel Toplam | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |