Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
HEY414E |
GERIATRIC NURSING |
8 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
İngilizce |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi MAHRUK RASHIDI |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Yaşlı sağlığının korunması, geliştirilmesi, erken tanı, tedavi ve rehabilitasyon hizmetleri ile ilgili bilgi ve beceri kazandırmayı amaçlar. |
İçerik: |
Yaşlı sağlığının geliştirilmesi, yaşlı sağlığı kapsamında yer alan akut ve kronik sağlık sorunlarının erken tanı, tedavi ve rehabilitasyon ile ilgili bilgileri kapsar. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Yaşlılıkta meydana gelen biyopsikososyal değişiklikleri tanımlar. |
Yaşlı bireyin sağlığını değerlendirir |
Yaşlı bireyin bakımını hemşirelik süreci doğrultusunda planlar. |
Yaşlı bireylerin sağlığını koruyucu ve geliştirici önlemleri alır |
Yaşlılara hizmet veren kurumları tanımlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Yaşlılığın Tanımı ve Sınıflandırılması |
- |
2 |
- |
Yaşlanma Teorileri |
- |
3 |
- |
Dünya'da ve Ülkemizde Yaşlılıkla İlgili Demografik Durum |
- |
4 |
- |
Türkiye’de ve Dünyada Geriatri Hemşireliği, Multidisipliner Ekip |
- |
5 |
- |
Sistem Fonksiyonlarında Yaşla İlişkili Değişiklikler ve Hemşirelik Bakımı |
- |
6 |
- |
Genel Olarak Yaşlılık Sorunları (Beslenme, Kalp Hastalıkları, Diyabet Ve Hemşirelik Yaklaşımları) |
- |
7 |
- |
Kas, İskelet Sistemi Hastalıkları (Osteoporoz,Osteoartrit) ve Hemşirelik Yaklaşımları |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Mental Sağlık Sorunları ve Hemşirelik Bakımı |
- |
10 |
- |
Psikososyal Gereksinimler |
- |
11 |
- |
Yaşlı Bireylerin Sağlığının Değerlendirilmesi |
- |
12 |
- |
Yaşlı Hastalarda İlaç Kullanımı |
- |
13 |
- |
Yaşlı Hastalarla İletişim |
- |
14 |
- |
Yaşlı İstismarı ve Yaşlı Bakımının Etik Yönlerinin Değerlendirilmesi |
- |
15 |
- |
Ülkemizde Yaşlı Bireylere Sunulan Sağlık ve Sosyal Hizmetler , Yaşlıya Bakım Veren Kurum Ve / Kuruluşlar |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Altındiş M (ed). Yaşlılarda Güncel Sağlık Sorunları ve Bakımı. İstanbul Meidkal Sağlık ve Yayıncılık Hi. Tic. Ltd. Şti. İstanbul, 2013. |
Reed J, Clake C, Macfarlane A. Karadakovan A (ed). Yaşlı Bakımı Hemşireliği. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. Ankara. 2015. |
Kalınkara V. Temel Gerontoloji Yaşlılık Bilimi. Nobel Akademik Yayıncılık Eğitim Danışmanlık Tic. Ltd. Şti. Ankara. 2016. |
Küçükardalı Y, Terekeci H (ed). Yoğun Bakımda Yaşlı Hasta Sorunları. Nobel Tıp Kitabevleri. İstanbul, 2009. |
Ders Notları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bütüncül sağlık bakım felsefesine inanır.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Koruyucu, tedavi ve rehabilite edici düzeyde hemşirelik bakımını kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir, denetler ve kaydeder.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Birey/aile/toplum sağlığı ile ilgili konularda sorumluluk alır.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Yaşam boyu öğrenme bilinci ile öğrenmeyi sürdürür.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Sağlık ekibinin üyesi olarak disiplinler arası işbirliği yapar.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Toplumsal ve mesleki değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Uygulayıcı, eğitici, araştırıcı, yönetici, savunucu, danışman, kalite geliştirme, işbirliği yapma ve iletişimi sağlama rollerini gerçekleştirir.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
2 |
28 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
28 |
28 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
14 |
14 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
46 |
0 |
156 |
|
Genel Toplam |
156 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|