Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
ETY251 |
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE |
3 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. SELİN KALABAŞ |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Üniversite öğrencilerinin engelli öğrenciler için üniversitedeki ulaşılabilirlik ve toplumsal katılım sorunları ve çözümler konusunda bilgi sahibi olmalarının sağlanması, üniversitemizde eğitim öğrenim gören engelli öğrencilerle diğer öğrencilerin engelsiz bir üniversite için birlikte proje üretmeleri, engelli öğrencilerin üniversite yaşamlarını daha kolay bir hale getirmek için kişisel ve çevresel faktörlerin tutumların, mimari engellerin incelenmesi ve öğrenci merkezli problem çözme becerilerinin geliştirilmesidir. Engelli öğrencilerin üniversite yaşantısına; dersler ve sosyal aktivitelere katılımla ilgili problemlerini tanımlama becerisi ve bireysel çözümler üretilmesi, üniversite genelinde farkındalık yaratıcı aktiviteler oluşturulmasına katkıda bulunmak, öğrencilerin eğitim öğretim başarılarını etkileyen kişisel ve çevresel faktörlerin sınıf içi ortamda tartışılmasını sağlayarak kişi merkezli klinik problem çözme becerilerini geliştirmektir. |
İçerik: |
Engelli öğrenci ile ilgili öğrencilerin hazırlığı, bireysel görüşme ve gözlem yöntemi ile kişinin klinikte değerlendirilmesi, ergoterapi modellerine dayalı olarak toplumsal katılımla ilgili sorunların belirlenmesi ve çözüm önerilerinin ve projelerin sınıfta tartışılması . |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Üniversitelerde ve eğitimde erişilebilirliğin temel ilkelerini bilir. |
Grup içindeki ilgili faaliyetlere katılmak, görüşme ve gözlem yöntemleri kullanarak değerlendirme yapmak, engelli öğrencinin sorunlarını tanımlamak, bozukluk, faaliyet ve katılım düzeyindeki sorunları belirler. |
Vaka içindeki değerlendirme sonuçlarını, kısa ve uzun vadeli tedavi hedeflerini ve tedavi planını grup içinde ve bilimsel temelde tartışır. |
Erişilebilirlikle ilgili bina ve eğitim sistemini her türlü analiz eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür tarama |
Dünya Sağlık Örgütü'nün engellilik ve fonksiyon sınıflandırması ve engelli öğrencilerle ilişkisi |
Anlatım |
2 |
Literatür tarama |
Engelli öğrencilerin sosyal katılım, erişilebilirlik ve etkinliklerine ilişkin literatür araştırması |
Anlatım |
3 |
Literatür tarama |
Engelli öğrencilere uygulanacak yöntemlerin tanımlanması ve eğitimi |
Anlatım |
4 |
Literatür tarama |
Ders araçlarına, sınavlara, engellilere yönelik ders notlarına, üniversitenin ulaşım sorunlarına ilişkin görüşme ve gözlem yöntemlerine erişim |
Anlatım |
5 |
Literatür tarama |
Görüşme sonuçlarının diğer öğrenciler ve danışmanlarla değerlendirilmesi |
Anlatım, Bireysel Çalışma |
6 |
Literatür tarama |
Görüşme sonuçlarının diğer öğrenciler ve danışmanlarla değerlendirilmesi |
Anlatım, Bireysel Çalışma |
7 |
Literatür tarama |
Sınıf ortamında değerlendirme sonuçlarının sunumu ve tartışılması |
Anlatım, tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür tarama |
Sınıf ortamında değerlendirme sonuçlarının sunumu ve tartışılması |
Anlatım, tartışma |
10 |
Literatür tarama |
Engellilik, aktivite ve katılımla ilgili değişebilir öğrenci, etkinlik ve çevre durumlarının sunulması ve tartışılması |
Örnek olay |
11 |
Literatür tarama |
Engelli öğrencilerin bireysel problemleri için kısa ve uzun vadeli çözüm hedefleri için çözümler tasarlamak |
Tartışma |
12 |
Literatür tarama |
Engelli öğrencilerin ve/veya sınıfın projelerin tanımlanması için bilinçlendirme etkinliği önerileri |
Tartışma |
13 |
Bireysel Araştırma |
Sınıfta birlikte seçilen etkinliklerin uygulanması |
Bireysel Çalışma, Grup çalışması |
14 |
Bireysel Araştırma |
Sınıfta birlikte seçilen etkinliklerin uygulanması |
Bireysel Çalışma, Grup çalışması |
15 |
Bireysel Araştırma |
Sınıfta birlikte seçilen etkinliklerin uygulanması |
Bireysel Çalışma, Grup çalışması |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Combs,N.(2010), Making Online Teaching Accessible: Inclusive Course Design for Students with Disabilities. |
Kinash,S.,Paszuk,A.(2007), Accessible Education for Blind Learners Kindergarten Through Postsecondary. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir, tüm ergoterapi sürecini bütünleştirir, alanındaki kuramsal ve uygulamalı ergoterapi bilgileri ile kendi uygulamalarını gerçekleştirir. Ergoterapinin geliştirilmesinde, ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır.
|
|
|
|
|
|
5 |
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ergoterapinin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, ileri düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kişiler ve toplulukların aktivite ve yaşamsal rollerini yerine getirmek ve sağlık ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla ergoterapi alanında ulusal ve uluslararası bilimsel yayın ve kaynaklar ile desteklenen teorileri ve uygulama modellerini öğrenir, seçer, analiz ve sentez ederek müdahaleyi planlar.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ergoterapi bilimi kapsamında biyolojik, tıbbi, psikolojik, sosyolojik, teknolojik bilgileri analiz eder, bu bilgileri aktivite ve katılımla ilgili teorilerle birlikte sentezler, kişinin olanaklarını ve kısıtlanmış yönlerini belirleri analiz eder. Bu bilgiler ile araştırmalara ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını eleştirel olarak yorumlayıp, kendine profesyonel ve bağımsız rollerden birini ( tedavi, danışmanlık gibi) seçerek önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ergoterapi uygulamaları ve/veya ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma için ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kişiler ve topluluklarla yakın işbirliği kurarak ergoterapi müdahalesini uygular; ulaşılabilir, adapte edilebilir çevreleri oluşturarak toplumsal katılımı geliştirmek için çalışır.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Rolleri ve katılımı sağlamada hizmet alanlar, bakım verenler, takım üyeleri ve diğer paydaşlar ile işbirliği içinde ve interdisipliner olarak çalışır.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Avrupada kullanabileceği ölçüde bilgisayar lisansına ve yabanacı dil düzeyine sahip olur.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kişisel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alır ve saygı duyar. Bunları bilimsel kültürel ve etik değerler ile birleştirir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Uyguladığı müdahalede kendisine düşen sorumluluğu taşır, bunu yönetim ve kalite prensiplerine göre yapar. Ergoterapi hizmetlerinin kalite geliştirme sürecinde görev alır ve paydaşlara bilgi verir.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
14 |
2 |
28 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
4 |
5 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
4 |
4 |
16 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
52 |
0 |
150 |
|
Genel Toplam |
150 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|