Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ETY250 | BAKIM VERENLERDE ERGOTERAPİ | 4 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. SUZAN AYDIN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bireylere bakım veren kişilerin aktivite performanslarının analiz edilerek belirlenmesi ve iyi olma halinin korunması için kişilerin desteklenmesini, aynı zamanda bakım verdikleri kişilerin sorunlarına yönelik çözüm önerilerini öğretmektir. |
İçerik: | Bakım verilen kişinin gereksinimleri, Bakım verilen kişinin tıbbi, sosyal ve diğer sorunlarına yönelik çözüm önerileri, Bakım verenin aktivite performans analizi, Bakım verenin ve verilen bireyin kişi-merkezli rehabilitasyon yaklaşımları, Bakım verenin iyi olma halinin devam edilmesi için gerekli aktiviteler. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Bakım verilen kişilerin sorunlarını analiz eder |
Bireylere bakım veren kişilerin sorunlarını analiz eder |
Bakım verilen kişi ve bakım veren kişinin yaşadıkları zorlukları birbiri ile ilişkilendirir |
Bakım veren kişilerin bakım verirken karşılaşacağı sorunların çözüm önerilerini planlar |
Bakım veren kişinin aktivite performanslarını analiz eder |
Bakım veren ve verilen kişinin kişi merkezli müdahalelerini aktiviteler yolu ile oluşturur |
Bakım verenin iyi olma halinin korunması için diğer müdahale yöntemlerini planlar |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Bakım Verme Kavramının Açıklanması ve Bakım Veren Kişilerin Tanımı | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
2 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Bakım verilen kişinin özrü, tipi ve gereksinimleri | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
3 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Bakım verilen kişinin özrü, tipi ve gereksinimleri | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
4 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Bakım verilen kişinin özrü, tipi ve gereksinimleri | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
5 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Bakım verilen kişinin aktivite performans ihtiyaçlarına yönelik kullanılan yardımcı cihazlar, adaptasyonlar ve eğitimi hakkında bakım verenin bilgilendirilmesi | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
6 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Bakım verenin ihtiyaçları | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
7 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Bakım verenin bakım verdiği kişinin hastalığı, ihtiyaçları, kullanması gerekli olan yardımcı cihazlara yönelik bilgilendirilmesi | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Bakım verenin bakım verdiği kişinin hastalığı, ihtiyaçları, kullanması gerekli olan yardımcı cihazlara yönelik bilgilendirilmesi | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
10 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Bakım verenin aktivite performans alanlarının incelenerek analiz edilmesi | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
11 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Bakım verene psikososyal yaklaşımlar ve bakım verenin duygusal ve iyi olma hallerinin desteklenmesi | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
12 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Grup çalışması ve problem çözme | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
13 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Grup çalışması ve problem çözme | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
14 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Bakım evleri ve evde bakılan bireylerin evlerine ziyaret | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
15 | Literatür Tarama,Veri tabanı inceleme , Web tabanlı araştırma | Ziyaret sonrası edinilen bilgilerin öğrenciler tarafından sunulması ve tartışma | Anlatım, Tartışma, Proje Tabanlı Öğrenme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Torres-Stanovik, R. The Caregiver's Handbook,Assisting Both the Caregiver and the Elderly Care-receiver. The Caregiver Education and Support Services, San Diego , CA, 1990. |
Gitlin, N.L..International Handbook of Occupational Therapy Interventions, Söderback, I(ed.), 1st Edition. Springer,2009. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir, tüm ergoterapi sürecini bütünleştirir, alanındaki kuramsal ve uygulamalı ergoterapi bilgileri ile kendi uygulamalarını gerçekleştirir. Ergoterapinin geliştirilmesinde, ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ergoterapinin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, ileri düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
5 | |||||
2 |
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kişiler ve toplulukların aktivite ve yaşamsal rollerini yerine getirmek ve sağlık ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla ergoterapi alanında ulusal ve uluslararası bilimsel yayın ve kaynaklar ile desteklenen teorileri ve uygulama modellerini öğrenir, seçer, analiz ve sentez ederek müdahaleyi planlar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ergoterapi bilimi kapsamında biyolojik, tıbbi, psikolojik, sosyolojik, teknolojik bilgileri analiz eder, bu bilgileri aktivite ve katılımla ilgili teorilerle birlikte sentezler, kişinin olanaklarını ve kısıtlanmış yönlerini belirleri analiz eder. Bu bilgiler ile araştırmalara ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını eleştirel olarak yorumlayıp, kendine profesyonel ve bağımsız rollerden birini ( tedavi, danışmanlık gibi) seçerek önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Ergoterapi uygulamaları ve/veya ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma için ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kişiler ve topluluklarla yakın işbirliği kurarak ergoterapi müdahalesini uygular; ulaşılabilir, adapte edilebilir çevreleri oluşturarak toplumsal katılımı geliştirmek için çalışır.
|
5 | |||||
2 |
Rolleri ve katılımı sağlamada hizmet alanlar, bakım verenler, takım üyeleri ve diğer paydaşlar ile işbirliği içinde ve interdisipliner olarak çalışır.
|
5 | |||||
3 |
Avrupada kullanabileceği ölçüde bilgisayar lisansına ve yabanacı dil düzeyine sahip olur.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kişisel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alır ve saygı duyar. Bunları bilimsel kültürel ve etik değerler ile birleştirir.
|
5 | |||||
2 |
Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
|
5 | |||||
3 |
Uyguladığı müdahalede kendisine düşen sorumluluğu taşır, bunu yönetim ve kalite prensiplerine göre yapar. Ergoterapi hizmetlerinin kalite geliştirme sürecinde görev alır ve paydaşlara bilgi verir.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 1 | 14 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 1 | 5 | 5 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 3 | 3 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 1 | 5 | 5 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 1 | 5 | 5 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 6 | 6 | 36 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 6 | 36 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 148 |
Genel Toplam | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |