Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
ETY309 |
ENGELLİ BİREYLERİN İNSAN HAKLARI |
5 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. SUZAN AYDIN |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Engelli bireylerin insan hakları kavramını öğretmek."En yüksek sağlık standardının" ne anlama geldiğini anlamak, Sağlık ve engelilik arasındaki ilişkiyi anlamak, Sağlık hizmetleri ve rehabilitasyon hizmetleri arasındaki ayrımı tanımlamak, Saglık hizmetlerine engelli ve engelli olmayan bireylerin eşit hizmet ulaşımını önemini anlamak ve diğerlerine anlatmak amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Engelli insan hakları, Erişilebilirlik ve diğer insan hakları arasındaki ilişki, Evrensel tasarımı anlama, işkence ve zulüm, insanlık dışı veya onur kırıcı muamele veya cezalandırmadan kurtulma ve özgürlük hakkının anlaşılması |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Topluluktaki haklarını artırmak için engelli bireylerle ilgili projeler yapmaktan memnuniyet duyar. |
Avukatlar, sosyologlar ve ulusal topluluk grupları (STK) ile diğer disiplinlerle disiplinlerarası projeler yürütür. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür tarama |
Engelliliğin sosyal modeli, hükümetlerin sorumlulukları ve toplumda erişimi sağlamak için katılım ve dahil olma, engelli kişilerin doğal insan haklarına vurgu yoluyla engelli insan haklarının ortaya çıkmasını sağlamak. |
Anlatım |
2 |
Literatür tarama |
Hak sahipleri olarak, engelliler ve engelli olmayan tüm bireyler, insan haklarının yasal yönlerini tanımlamak için eşit haklara sahiptir. |
Anlatım |
3 |
Literatür tarama |
Kişinin engelliliğini, ırk ve cinsiyet farklılıkları gibi doğal insan çeşitliliğinin bir unsuru olarak tanır ve buna saygı duyar. Engellilikle ilgili önyargılara ve diğer insan haklarının engellenmesine yönelik tutumlar. |
Anlatım |
4 |
Literatür tarama |
Siyasi, hukuki, sosyal ve fiziki çevrelerde insan haklarının desteklenmesi. Engelli bireylerin tam katılımını ve katılımını sağlamak için topluma ve hükümetlere sorumluluk bildirilmesi. |
Anlatım |
5 |
Literatür tarama |
Siyasi, hukuki, sosyal ve fiziki çevrelerde insan haklarının desteklenmesi. Engelli bireylerin tam katılımını ve katılımını sağlamak için topluma ve hükümetlere sorumluluk bildirilmesi. |
Anlatım |
6 |
Literatür tarama |
"Sağlıkta en yüksek standartta olma" hakkına eşlik eden hak ve sorumluluklar |
Anlatım |
7 |
Literatür tarama |
Engellilerin sağlık haklarını aramada karşılaştıkları sosyal, politik ve pratik zorluklar |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür tarama |
Engellilerin sağlık haklarını aramada karşılaştıkları sosyal, politik ve pratik zorluklar |
Anlatım |
10 |
Literatür tarama |
Ödev sunumları |
Anlatım |
11 |
Literatür tarama |
Tıbbı model,sosyal model ve insan hakları modeli |
Anlatım |
12 |
Literatür tarama |
Evrensel İnsan Hakları Beyannamesi |
Anlatım |
13 |
Literatür tarama |
Etik ve insan hakları |
Anlatım |
14 |
Literatür tarama |
İnsan hakları- Tartışma |
Anlatım- Örnek olay |
15 |
Literatür tarama |
İnsan hakları- Tartışma |
Örnek olay |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Karaaslan,E.(2014) 'Engelli Hakları' Bekad Yayınları. |
Oddný Mjöll Arnardóttir, Gerard Quinn BRILL.(2009),The UN Convention on the Rights of Persons With Disabilities: European and Scandinavian Perspectives. |
Luke J. Clements, David Ruebain, Janet Read.(2001),Disabled Children and the Law: Research and Good Practice. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir, tüm ergoterapi sürecini bütünleştirir, alanındaki kuramsal ve uygulamalı ergoterapi bilgileri ile kendi uygulamalarını gerçekleştirir. Ergoterapinin geliştirilmesinde, ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır.
|
|
|
2 |
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ergoterapinin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, ileri düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kişiler ve toplulukların aktivite ve yaşamsal rollerini yerine getirmek ve sağlık ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla ergoterapi alanında ulusal ve uluslararası bilimsel yayın ve kaynaklar ile desteklenen teorileri ve uygulama modellerini öğrenir, seçer, analiz ve sentez ederek müdahaleyi planlar.
|
|
|
|
|
4 |
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ergoterapi bilimi kapsamında biyolojik, tıbbi, psikolojik, sosyolojik, teknolojik bilgileri analiz eder, bu bilgileri aktivite ve katılımla ilgili teorilerle birlikte sentezler, kişinin olanaklarını ve kısıtlanmış yönlerini belirleri analiz eder. Bu bilgiler ile araştırmalara ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını eleştirel olarak yorumlayıp, kendine profesyonel ve bağımsız rollerden birini ( tedavi, danışmanlık gibi) seçerek önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ergoterapi uygulamaları ve/veya ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma için ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kişiler ve topluluklarla yakın işbirliği kurarak ergoterapi müdahalesini uygular; ulaşılabilir, adapte edilebilir çevreleri oluşturarak toplumsal katılımı geliştirmek için çalışır.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Rolleri ve katılımı sağlamada hizmet alanlar, bakım verenler, takım üyeleri ve diğer paydaşlar ile işbirliği içinde ve interdisipliner olarak çalışır.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Avrupada kullanabileceği ölçüde bilgisayar lisansına ve yabanacı dil düzeyine sahip olur.
|
|
1 |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Kişisel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alır ve saygı duyar. Bunları bilimsel kültürel ve etik değerler ile birleştirir.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Uyguladığı müdahalede kendisine düşen sorumluluğu taşır, bunu yönetim ve kalite prensiplerine göre yapar. Ergoterapi hizmetlerinin kalite geliştirme sürecinde görev alır ve paydaşlara bilgi verir.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
14 |
2 |
28 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
4 |
5 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
4 |
4 |
16 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
52 |
0 |
150 |
|
Genel Toplam |
150 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|