TR EN

ENGELLİ BİREYLERİN İNSAN HAKLARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ETY309 ENGELLİ BİREYLERİN İNSAN HAKLARI 5 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. SUZAN AYDIN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Engelli bireylerin insan hakları kavramını öğretmek."En yüksek sağlık standardının" ne anlama geldiğini anlamak, Sağlık ve engelilik arasındaki ilişkiyi anlamak, Sağlık hizmetleri ve rehabilitasyon hizmetleri arasındaki ayrımı tanımlamak, Saglık hizmetlerine engelli ve engelli olmayan bireylerin eşit hizmet ulaşımını önemini anlamak ve diğerlerine anlatmak amaçlanmaktadır.
İçerik: Engelli insan hakları, Erişilebilirlik ve diğer insan hakları arasındaki ilişki, Evrensel tasarımı anlama, işkence ve zulüm, insanlık dışı veya onur kırıcı muamele veya cezalandırmadan kurtulma ve özgürlük hakkının anlaşılması

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Topluluktaki haklarını artırmak için engelli bireylerle ilgili projeler yapmaktan memnuniyet duyar.
Avukatlar, sosyologlar ve ulusal topluluk grupları (STK) ile diğer disiplinlerle disiplinlerarası projeler yürütür.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama Engelliliğin sosyal modeli, hükümetlerin sorumlulukları ve toplumda erişimi sağlamak için katılım ve dahil olma, engelli kişilerin doğal insan haklarına vurgu yoluyla engelli insan haklarının ortaya çıkmasını sağlamak. Anlatım
2 Literatür tarama Hak sahipleri olarak, engelliler ve engelli olmayan tüm bireyler, insan haklarının yasal yönlerini tanımlamak için eşit haklara sahiptir. Anlatım
3 Literatür tarama Kişinin engelliliğini, ırk ve cinsiyet farklılıkları gibi doğal insan çeşitliliğinin bir unsuru olarak tanır ve buna saygı duyar. Engellilikle ilgili önyargılara ve diğer insan haklarının engellenmesine yönelik tutumlar. Anlatım
4 Literatür tarama Siyasi, hukuki, sosyal ve fiziki çevrelerde insan haklarının desteklenmesi. Engelli bireylerin tam katılımını ve katılımını sağlamak için topluma ve hükümetlere sorumluluk bildirilmesi. Anlatım
5 Literatür tarama Siyasi, hukuki, sosyal ve fiziki çevrelerde insan haklarının desteklenmesi. Engelli bireylerin tam katılımını ve katılımını sağlamak için topluma ve hükümetlere sorumluluk bildirilmesi. Anlatım
6 Literatür tarama "Sağlıkta en yüksek standartta olma" hakkına eşlik eden hak ve sorumluluklar Anlatım
7 Literatür tarama Engellilerin sağlık haklarını aramada karşılaştıkları sosyal, politik ve pratik zorluklar Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama Engellilerin sağlık haklarını aramada karşılaştıkları sosyal, politik ve pratik zorluklar Anlatım
10 Literatür tarama Ödev sunumları Anlatım
11 Literatür tarama Tıbbı model,sosyal model ve insan hakları modeli Anlatım
12 Literatür tarama Evrensel İnsan Hakları Beyannamesi Anlatım
13 Literatür tarama Etik ve insan hakları Anlatım
14 Literatür tarama İnsan hakları- Tartışma Anlatım- Örnek olay
15 Literatür tarama İnsan hakları- Tartışma Örnek olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Karaaslan,E.(2014) 'Engelli Hakları' Bekad Yayınları.
Oddný Mjöll Arnardóttir, Gerard Quinn BRILL.(2009),The UN Convention on the Rights of Persons With Disabilities: European and Scandinavian Perspectives.
Luke J. Clements, David Ruebain, Janet Read.(2001),Disabled Children and the Law: Research and Good Practice.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki performansının gerektirdiği tüm rolleri yerine getirir, tüm ergoterapi sürecini bütünleştirir, alanındaki kuramsal ve uygulamalı ergoterapi bilgileri ile kendi uygulamalarını gerçekleştirir. Ergoterapinin geliştirilmesinde, ilerlemesinde ve tanıtılmasında aktif rol alır.
2
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ergoterapinin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, ileri düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
3
2
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişiler ve toplulukların aktivite ve yaşamsal rollerini yerine getirmek ve sağlık ihtiyaçlarını belirlemek amacıyla ergoterapi alanında ulusal ve uluslararası bilimsel yayın ve kaynaklar ile desteklenen teorileri ve uygulama modellerini öğrenir, seçer, analiz ve sentez ederek müdahaleyi planlar.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ergoterapi bilimi kapsamında biyolojik, tıbbi, psikolojik, sosyolojik, teknolojik bilgileri analiz eder, bu bilgileri aktivite ve katılımla ilgili teorilerle birlikte sentezler, kişinin olanaklarını ve kısıtlanmış yönlerini belirleri analiz eder. Bu bilgiler ile araştırmalara ve kanıta dayalı çözüm önerileri geliştirebilir.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Aktivite ve katılım kısıtlılıklarını eleştirel olarak yorumlayıp, kendine profesyonel ve bağımsız rollerden birini ( tedavi, danışmanlık gibi) seçerek önleme, rehabilitasyon ve tedavide aktiviteleri kullanarak kişi merkezli olarak çalışır.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ergoterapi uygulamaları ve/veya ergoterapi bilimi ile ilişkili konularda araştırma için ihtiyaç belirler, ilişkili araştırma sorularını oluşturur, bağımsız araştırır ve yaşam boyu öğrenmeyi sürdürür.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişiler ve topluluklarla yakın işbirliği kurarak ergoterapi müdahalesini uygular; ulaşılabilir, adapte edilebilir çevreleri oluşturarak toplumsal katılımı geliştirmek için çalışır.
5
2
Rolleri ve katılımı sağlamada hizmet alanlar, bakım verenler, takım üyeleri ve diğer paydaşlar ile işbirliği içinde ve interdisipliner olarak çalışır.
5
3
Avrupada kullanabileceği ölçüde bilgisayar lisansına ve yabanacı dil düzeyine sahip olur.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişisel farklılıkları, kültürel inançları, örf ve adetleri ve bunların aktivite, rol ve katılıma etkilerini dikkate alır ve saygı duyar. Bunları bilimsel kültürel ve etik değerler ile birleştirir.
4
2
Kişinin günlük yaşam, üretim, boş zaman aktiviteleri ve görevleriyle ilgili doğasını, ihtiyaçlarını, bunlarla ilgili performansını, aktivite ile sağlık ve iyi olma hali arasındaki ilişkiyi açıklar.
4
3
Uyguladığı müdahalede kendisine düşen sorumluluğu taşır, bunu yönetim ve kalite prensiplerine göre yapar. Ergoterapi hizmetlerinin kalite geliştirme sürecinde görev alır ve paydaşlara bilgi verir.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 14 2 28
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 5 20
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 4 4 16
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 52 0 150
Genel Toplam 150
Toplam İş Yükü / 25.5 5,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0