Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
DKT310 |
DİL VE KONUŞMA TERAPİSİNDE KANITA DAYALI UYGULAMALARA GENEL BAKIŞ |
6 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. TUĞBA KARATOY |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Kanıta dayalı uygulamalar hakkında temel bilgiye sahip olmaları, dil ve konuşma terapisi alanında mevcut olan müdahale yöntemlerinde güncel kanıta dayalı uygulamaları belirlenmesi ve uygulanması konusunda bilgi sahibi olmaları. |
İçerik: |
Kanıta Dayalı Uygulama kavramı ve tarihçesi,Dil ve konuşma bozukluklarında araştırmaların önemi,Kanıt türleri ve dil konuşma terapisi için önemi,Araştırmalarda kullanılan prensipler ve araştırma yöntemleri,Harici Kanıtlar,Araştırma öğeleri ve PICO kavramı,Bilimsel araştırmaların sistematik yapısı- Deneysel çalışmalar,Bilimsel etik,Harici Kanıtlara erişim: Kütüphane veri tabanları ve PubMed'in kullanımı,Kanıtların geçerliliği: İç geçerlilik, dış geçerlilik, sübjektif önyargılar,Müdahale yöntemlerine ilişkin verilerin değerlendirilmesi,Araştırma değerlendirme: Öğrenci sunumlarını içerir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Öğrenci kanıta dayalı uygulama kavramını tanımlar |
Öğrenci kanıt seviyeleri hakkında bilgi sahibi olur |
Öğrenci müdahale uygulamalarını değerlendirip uygulamanın kanıta dayalı olup olmadığına karar verebilir |
Öğrenci kanıta dayalı uygulamaların öğelerini tanımlayabilir |
Öğrenci okuduğu bir araştırmanın PICO öğelerini belirleyip değerlendirebilir. |
Müdahale yöntemlerine ilişkin verilerin değerlendirilmesini bilir. |
Harici Kanıtlara erişim: Kütüphane veri tabanları ve PubMed'in kullanımını bilir. |
Kanıtların geçerliliği: İç geçerlilik, dış geçerlilik, sübjektif önyargıları bilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Kanıta Dayalı Uygulama kavramı ve tarihçesi |
- |
2 |
- |
Dil ve konuşma bozukluklarında araştırmaların önemi |
- |
3 |
- |
Kanıt türleri ve dil konuşma terapisi için önemi İlgili bölümün okunması |
- |
4 |
- |
Araştırmalarda kullanılan prensipler ve araştırma yöntemleri |
- |
5 |
- |
Harici Kanıtlar |
- |
6 |
- |
Araştırma öğeleri ve PICO kavramı |
- |
7 |
- |
Bilimsel araştırmaların sistematik yapısı- Deneysel çalışmalar |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
Bilimsel etik |
- |
10 |
- |
Harici Kanıtlara erişim: Kütüphane veri tabanları ve PubMed'in kullanımı |
- |
11 |
- |
Kanıtların geçerliliği: İç geçerlilik, dış geçerlilik, sübjektif önyargılar |
- |
12 |
- |
Müdahale yöntemlerine ilişkin verilerin değerlendirilmesi |
- |
13 |
- |
Araştırma değerlendirme: Öğrenci sunumları |
- |
14 |
- |
Öğrenci sunumları |
- |
15 |
- |
Genel değerlendirme |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Bilimsel araştırma yöntemleri : yaklaşım, yöntem ve teknikler |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Dil ve konuşma bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
|
|
|
|
3 |
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Dil ve konuşma biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
|
|
|
3 |
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle dil ve konuşma terapisi programını planlama becerisine sahiptir.
|
|
1 |
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Dil ve konuşma terapisi mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, dil ve konuşma bozukluğu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları belirleme ve uygulama becerilerine sahiptir.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli dil ve konuşma değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
|
|
|
|
|
4 |
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra dil ve konuşma bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
|
|
|
2 |
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini yerine getirir.
|
|
1 |
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
|
|
|
|
3 |
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
1 |
14 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
4 |
3 |
12 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
14 |
1 |
14 |
Ödev |
4 |
2 |
8 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
14 |
1 |
14 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
14 |
2 |
28 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
14 |
1 |
14 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
94 |
0 |
148 |
|
Genel Toplam |
148 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|