TR EN

DİL VE KONUŞMA TERAPİSİNDE KANITA DAYALI UYGULAMALARA GENEL BAKIŞ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DKT310 DİL VE KONUŞMA TERAPİSİNDE KANITA DAYALI UYGULAMALARA GENEL BAKIŞ 6 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. TUĞBA KARATOY
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Kanıta dayalı uygulamalar hakkında temel bilgiye sahip olmaları, dil ve konuşma terapisi alanında mevcut olan müdahale yöntemlerinde güncel kanıta dayalı uygulamaları belirlenmesi ve uygulanması konusunda bilgi sahibi olmaları.
İçerik: Kanıta Dayalı Uygulama kavramı ve tarihçesi,Dil ve konuşma bozukluklarında araştırmaların önemi,Kanıt türleri ve dil konuşma terapisi için önemi,Araştırmalarda kullanılan prensipler ve araştırma yöntemleri,Harici Kanıtlar,Araştırma öğeleri ve PICO kavramı,Bilimsel araştırmaların sistematik yapısı- Deneysel çalışmalar,Bilimsel etik,Harici Kanıtlara erişim: Kütüphane veri tabanları ve PubMed'in kullanımı,Kanıtların geçerliliği: İç geçerlilik, dış geçerlilik, sübjektif önyargılar,Müdahale yöntemlerine ilişkin verilerin değerlendirilmesi,Araştırma değerlendirme: Öğrenci sunumlarını içerir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Öğrenci kanıta dayalı uygulama kavramını tanımlar
Öğrenci kanıt seviyeleri hakkında bilgi sahibi olur
Öğrenci müdahale uygulamalarını değerlendirip uygulamanın kanıta dayalı olup olmadığına karar verebilir
Öğrenci kanıta dayalı uygulamaların öğelerini tanımlayabilir
Öğrenci okuduğu bir araştırmanın PICO öğelerini belirleyip değerlendirebilir.
Müdahale yöntemlerine ilişkin verilerin değerlendirilmesini bilir.
Harici Kanıtlara erişim: Kütüphane veri tabanları ve PubMed'in kullanımını bilir.
Kanıtların geçerliliği: İç geçerlilik, dış geçerlilik, sübjektif önyargıları bilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Kanıta Dayalı Uygulama kavramı ve tarihçesi -
2 - Dil ve konuşma bozukluklarında araştırmaların önemi -
3 - Kanıt türleri ve dil konuşma terapisi için önemi İlgili bölümün okunması -
4 - Araştırmalarda kullanılan prensipler ve araştırma yöntemleri -
5 - Harici Kanıtlar -
6 - Araştırma öğeleri ve PICO kavramı -
7 - Bilimsel araştırmaların sistematik yapısı- Deneysel çalışmalar -
8 - ARA SINAV -
9 - Bilimsel etik -
10 - Harici Kanıtlara erişim: Kütüphane veri tabanları ve PubMed'in kullanımı -
11 - Kanıtların geçerliliği: İç geçerlilik, dış geçerlilik, sübjektif önyargılar -
12 - Müdahale yöntemlerine ilişkin verilerin değerlendirilmesi -
13 - Araştırma değerlendirme: Öğrenci sunumları -
14 - Öğrenci sunumları -
15 - Genel değerlendirme -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Bilimsel araştırma yöntemleri : yaklaşım, yöntem ve teknikler

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
3
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle dil ve konuşma terapisi programını planlama becerisine sahiptir.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, dil ve konuşma bozukluğu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları belirleme ve uygulama becerilerine sahiptir.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
2
2
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli dil ve konuşma değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra dil ve konuşma bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
2
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini yerine getirir.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 4 3 12
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 1 14
Ödev 4 2 8
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 14 1 14
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 14 1 14
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 94 0 148
Genel Toplam 148
Toplam İş Yükü / 25.5 5,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0