TR EN

ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLER DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DKT405 ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLER 7 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. TUĞBA KARATOY
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Özel Gereksinimli Olmak İle İlgili Tanım ve Terminoloji; Başlıca Özel Gereksinimli Gruplar: Zihinsel yetersizliği olan bireyler, Yaygın gelişimsel bozukluğu olan bireyler, İşitme kayıplı bireyler, Görme engelli bireyler, Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyler, Üstün yetenekli bireyler, Öğrenme güçlüğü olanlar, Duygusal-davranışsal sorunu olan bireyler; Özel Gereksinimli Bireylere Uygulanan Eğitimsel Girişimler; Özel Eğitim; Kaynaştırma ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri; Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim;
İçerik: Özel Gereksinimli Olmak İle İlgili Tanım ve Terminoloji; Başlıca Özel Gereksinimli Gruplar: Zihinsel yetersizliği olan bireyler, Yaygın gelişimsel bozukluğu olan bireyler, İşitme kayıplı bireyler, Görme engelli bireyler, Dil ve konuşma bozukluğu olan bireyler, Üstün yetenekli bireyler, Öğrenme güçlüğü olanlar, Duygusal-davranışsal sorunu olan bireyler; Özel Gereksinimli Bireylere Uygulanan Eğitimsel Girişimler; Özel Eğitim; Kaynaştırma ve Destek Özel Eğitim Hizmetleri; Erken Çocukluk ve Okul Öncesi Dönemlerinde Özel Eğitim;

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Özel eğitim ve temellerini tartışır.
Özel eğitimle ilgili yasa ve yönetmelikleri tartışabilecektir.
Ailede özel gereksinimli birey olması durumunda anne-baba, aile ve uzman ilişkisi ve ailede yaşanan duyguları analiz eder.
Erken çocukluk özel eğitimi ve bu konudaki uygulamaları tanımlayabilecektir.
Değişik yetersizlik türlerini tanımlayabilecektir.
Değişik engel türlerinde nedenler, özellikler, yaygınlık oranları, uygun eğitsel uygulamalar ve sorunları tartışabilecektir.
Etkili iş birliği kurma ve sürdürme ile ilgili temel ilkeleri tartışabilecektir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür okuma, bireysel araştırma Özel Eğitimin Temelleri Anlatım, tartışma
2 Literatür okuma, bireysel araştırma Özel Eğitimin Temelleri Anlatım, tartışma
3 Literatür okuma, bireysel araştırma Yasa-yönetmelikler, gönderme süreci-tanılama süreci, RAM, değerlendirme Anne-babalar, aileler, özel gereksinimli olma durumu—aile uzman ilişkisi, ailede yaşananlar Anlatım, tartışma
4 Literatür okuma, bireysel araştırma Erken Çocukluk Özel Eğitimi Anlatım, tartışma
5 Literatür okuma, bireysel araştırma Zihinsel Yetersizlik Anlatım, tartışma
6 Literatür okuma, bireysel araştırma Öğrenme Güçlükleri-ADHD Anlatım, tartışma
7 Literatür okuma, bireysel araştırma Duygusal ve Davranışsal Bozukluklar Anlatım, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma, bireysel araştırma Otizm Spektrum Bozukluğu Anlatım, tartışma, Örnek olay
10 Literatür okuma, bireysel araştırma İletişim Bozukluklar Anlatım, tartışma, Örnek olay
11 Literatür okuma, bireysel araştırma İşitme Yetersizliği Anlatım, tartışma, Örnek olay
12 Literatür okuma, bireysel araştırma Görme Yetersizliği Anlatım, tartışma, Örnek olay
13 Literatür okuma, bireysel araştırma Fiziksel Yetersizlikler ve Seyrek Rastlanan Bozukluklar Anlatım, tartışma, Örnek olay
14 Literatür okuma, bireysel araştırma Üstün Zekalılar ve Üstün Yetenekliler Anlatım, tartışma, Örnek olay
15 Literatür okuma, bireysel araştırma Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Anlatım, tartışma, Örnek olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Erdoğan, F. K., & Sema, B. A. Ş. (2018). Özel gereksinimli birey farkındalığının 4-6 yaş çocuklarına kazandırılması. Yaratıcı Drama Dergisi, 13(1), 101-114.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
5
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle dil ve konuşma terapisi programını planlama becerisine sahiptir.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, dil ve konuşma bozukluğu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları belirleme ve uygulama becerilerine sahiptir.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
3
2
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli dil ve konuşma değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra dil ve konuşma bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
2
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini yerine getirir.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 14 2 28
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 72 0 156
Genel Toplam 156
Toplam İş Yükü / 25.5 6,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0