TR EN

OKUMA VE YAZMA BOZUKLUKLARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
DKT410 OKUMA VE YAZMA BOZUKLUKLARI 8 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. SEDA KETEN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Öğrencilere okuma ve yazma bozukluklarını tanıma, değerlendirme ve müdahale etme becerileri kazandırmak. Okuma ve yazma bozukluklarının nedenleri, belirtileri ve sınıflandırması hakkında bilgi vermek. Öğrencilere dil ve konuşma terapisi alanında okuma ve yazma bozukluklarına yönelik müdahale stratejilerini öğretmek.
İçerik: Bu dersin içeriği, öğrencilere okuma ve yazma bozukluklarını anlama, değerlendirme, müdahale etme ve tedavi etme konusunda sağlam bir temel sağlamayı amaçlamakta ve dil ve konuşma terapistlerinin gereksinim duyacakları becerileri kazanmaları hedeflenmektedir.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Dil ve konuşma bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlar.
Dil ve konuşma biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar.
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle dil ve konuşma terapisi programını planlar.
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli dil ve konuşma değerlendirmelerini yapar ve yorumlar.
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini yapar.
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra dil ve konuşma bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmaları planlar.
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini bilir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Okuma Yazma ve Okuryazarlık Terminolojisi Anlatım, tartışma
2 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Okuma yazma becerilerinin gelişimi Anlatım, tartışma
3 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Okuma yazma becerilerinin gelişimi Anlatım, tartışma
4 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Erken okuryazarlık becerileri Anlatım, tartışma
5 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Dil gelişimi süreci ve okuma-yazma becerilerinin dil gelişimiyle ilişkisi Anlatım, tartışma
6 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Dil gelişimi süreci ve okuma-yazma becerilerinin dil gelişimiyle ilişkisi Anlatım, tartışma
7 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Dil ve konuşma terapistlerinin okuma ve yazma bozukluklarının önlenmesi ve tedavisindeki rolü Anlatım, tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Okuma ve yazma bozukluklarının genel tanımı ve sınıflandırması Anlatım, tartışma, Örnek olay
10 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Disleksi, disgrafi ve diğer okuma ve yazma bozuklukları hakkında temel bilgiler Anlatım, tartışma, Örnek olay
11 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Nörojenik okuma ve yazma bozukluklarının genel tanımı Anlatım, tartışma, Örnek olay
12 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Nörojenik okuma ve yazma bozukluklarının sınıflandırması Anlatım, tartışma, Örnek olay
13 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Okuma ve yazma becerilerinin değerlendirilmesi Anlatım, tartışma, Örnek olay
14 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Dil ve konuşma terapistlerinin okuma ve yazma becerilerini geliştirmeye yönelik çalışmaları ve araştırmaları Anlatım, tartışma, Örnek olay
15 Bireysel araştırma, Web tabanlı araştırma Genel Tekrar Anlatım, tartışma, Örnek olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Babür, N. (2018). Özgül okuma bozukluğu: tanımı, belirtiler ve eğitsel öneriler. Boğaziçi Üniversitesi Eğitim Dergisi, 35(2), 67-83.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
2
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle dil ve konuşma terapisi programını planlama becerisine sahiptir.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, dil ve konuşma bozukluğu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları belirleme ve uygulama becerilerine sahiptir.
3
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
2
2
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli dil ve konuşma değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra dil ve konuşma bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
3
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini yerine getirir.
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
2

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 10 2 20
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 6 1 6
Ödev 6 6 36
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 3 1 3
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 1 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 76 0 158
Genel Toplam 158
Toplam İş Yükü / 25.5 6,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0