Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
FTY412 | SAĞLIK BİLGİSİ VE İLK YARDIM | 5 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi DENİZ YILDIZ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | İlk yardımın amacı ve tarihçesini, AFAD hakkında bilgi, KBN savaşlarından korunmayı, pansuman yapmayı, tansiyon ölçmeyi, iğne yapmayı, O2 tedavisini(nebulisör), aspirasyon(suction), ventilatör kullanımını, yaralının kurtarılması, yaralının taşınmasını, kalp ve solunum durmalarında, boğulmalarda, kanamalarda, donmalarda, yanıklarda, travmalarda, zehirlenmelerde, böcek sokmaları ve hayvan ısırıklarında ve doğal afetlerde uygulanacak ilk yardım ve acil bakım ile ilgili temel bilgiyi öğrenecek, bireye bu bilgiler doğrultusunda servislerde gerekli bakımı verebilmeye ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | İlk yardımın tarihçesi ve amacı, AFAD hakkında bilgi, KBN savaşlarından korunmayı, pansuman yapmayı, kalp-akciğer canlandırması, kanamalarda, boğulma ve solunum yolu tıkanmalarında, travmalarda, kırık-çıkık ve burkulmada, yanık ve donmalarda, zehirlenmelerde, böcek ve hayvan ısırıklarında ve doğal afetlerde ilkyardım uygulamayı, haberleşmeyi ve hasta taşıma teknikleri konuları. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İlk yardımın amacını açıklar. |
Afet ve Acil Durum Yönetimi (AFAD) amacını açıklar. |
Acil yardım prosedürlerini uygular. |
Kalp-solunum durmasını açıklar. |
Boğulma ve solunum yolu tıkanmasını açıklar. |
Kanamayı ve travmaları açıklar. |
Kalp-akciğer canlandırmasını uygular. |
Kanamayı durdurma yöntemlerini uygular. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma, Literatür tarama | Giriş, Tanıtım, Amaç, Zaman Yönetimi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma, Literatür tarama | Afet ve Acil Durum Yönetimi (AFAD), Kimyasal, Biyolojik, Radyolojik ve Nükleer Tehlikeler ve Korunma | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma, Literatür tarama | İlk yardımın Tarihçesi ve İlkyardım Bilgileri | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma, Literatür tarama | Yaralının Kurtarılması, Haberleşme ve Taşınma, Hasta Taşıma tekniklerini Uygulama | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma, Literatür tarama | Kalp-Akciğer Canlandırması / Boğulma ve Solunum Yolu Tıkanmasında İlkyardım, Çocuk ve Yetişkin Maketi Üzerinde CPR Uygulama | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma, Literatür tarama | Kanamalar ve Şokta İlk Yardım | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma, Literatür tarama | Yaralanmalarda İlk yardım / Pansumanlar ve Sargılar, Pansuman Materyalini Tanıtma ve Üçgen Sargı | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma, Literatür tarama | Yanık, Elektrik çarpmaları ve Donmalarda İlk yardım, | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma, Literatür tarama | Bilinç Bozuklukları ve Sıcak acillerinde İlk yardım | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma, Literatür tarama | Kırık, Çıkık ve Burkulmada İlk yardım | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma, Literatür tarama | Zehirlenmelerde İlk yardım | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma, Literatür tarama | Böcek ve Hayvan Isırıklarında İlk yardım | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma, Literatür tarama | Doğal Afetlerde ve Crush (Ezilme) Sendromunda İlk yardım | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Web tabanlı araştırma, Bireysel araştırma, Literatür tarama | İğne Yapma, Tansiyon Ölçme, Aspirasyon (Hava Yolu Temizleme) Yapma | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Süzen, BL. (2009). Temel İlk Yardım, Nobel Tıp Kitabevi. |
Davidson, S., Austin, M., Crawford, R., Armstrong, V. J., Mulligan, J., Newman, J., & Aw-Yong, M. (2009). The first aid manual: The authorised manual of St. John Ambulance, St. Andrew's Ambulance Association and the British Red Cross. Dorling Kindersley. |
First Aid Manual 11th Edition: Written and Authorised by the UK's Leading First Aid Providers-2021 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma bilimine ait temel bilgileri, genel tıp bilgisi dahilinde uygun olarak yorumlayıp, hastası için gerekli yaklaşımları tespit edip uygulama bilgisine sahiptir.
|
1 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma biliminin alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle dil ve konuşma terapisi programını planlama becerisine sahiptir.
|
0 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma terapisi mesleğini, etik kurallara bağlı, multidisipliner yaklaşımı özümsemiş, çağdaş tıp kuralları doğrultusunda sağlıklı ve/veya sorunları olan gruplar için gerekli tarama programlarını hazırlama, uygulama, dil ve konuşma bozukluğu bulunan hastaları değerlendirme, sorunlarını tespit etme, uygun re/habilitasyon programlarını hazırlama, gereksinim duyulacak araçları belirleme ve uygulama becerilerine sahiptir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Temel tıp alanları ile işbirliği yapar.
|
2 | |||||
2 |
İlgili uzman tarafından yönlendirilmiş işitme ve/veya vestibüler şikayetleri olan hastalara gerekli dil ve konuşma değerlendirmelerini yapar ve yorumlar, ihtiyacı durumunda diğer bölümlerden konsultasyon ister.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Dil ve konuşma terapisi ile ilgili hizmetlerin etkinliği, devamlılığı ve kalitesinin ölçülmesinin yanı sıra dil ve konuşma bilimi ile ilgili olarak eğitim ve uygulama çalışmalarında bulunur.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adli makamlar ile özel ve devlet kurumları nezdinde alanıyla ilgili bilir kişilik görevlerini yerine getirir.
|
0 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki standartların ve politikaların geliştirilmesini sağlar. Bilgiye dayalı yeni yöntemlerin ve programların geliştirilmesi için temel ve uygulamalı araştırmaların planlanması ve yürütülmesi; değerlendirme ve rehabilitasyon yaklaşımlarının etkinliğini belirleyerek; diğer meslek grupları ve halk ile çalışma sonuçlarını paylaşır, mesleki ve teknik standartların geliştirilmesine katkıda bulunur.
|
0 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 10 | 2 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 9 | 2 | 18 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 63 | 0 | 152 |
Genel Toplam | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |