TR EN

İŞARET DİLİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ISF404 İŞARET DİLİ 5 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Türkçe İşaret Dili'nin alfabesi, temel kelime ve dilbilgisi yapılarını öğreterek dersi alan öğrencilerin işitme engellilerle bu dil aracılığıyla iletişim kurmasını sağlamaya ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Sözsüz iletişim becerilerini geliştirmeye yönelik davranışlarla uyumlu hareketler, tek heceli ve kısa sözcükler, günlük iletişimde kullanılan ifadeler.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Kendisi hakkındaki bilgileri işaret dili ile ifade eder.
İşaret dilindeki basit soru yapılarını uygular.
İşitme engelli bireylerin topluma kazandırılmasının gerekliliğini savunur.
İşaret dilindeki el ve parmak şekillerini açıklar.
İşaret dilinde ellerin vücuda göre konumunu açıklar.
İşaret dilinde mimiklerin fonksiyonunu açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Türkçe işaret dili (TİD)in tanımı Anlatım
2 Literatür tarama, Bireysel araştırma El ve parmak şekilleri, Ellerin vücuda göre konumu, Mimiklerin fonksiyonu Anlatım, Gösterip yaptırma
3 Literatür tarama, Grup araştırması Tek ve çift el kullanım, İşaretlerin Türkçeyle ilişkisi Anlatım, Bireysel çalışma, Gösterip yaptırma
4 Grup araştırması, Web tabanlı araştırma İşareti anlamlandırma Özgün anlatım biçimi Anlatım, Gösterip yaptırma
5 Grup araştırması, Web tabanlı araştırma El-beden uyumu Yüz ifadesi-mesaj uyumu Anlatım, Gösterip yaptırma
6 Literatür tarama, Grup araştırması İşaret diliyle sözlü dili beraber kullanma Dudak hareketlerini abartmama Anlatım, Bireysel çalışma, Gösterip yaptırma
7 Literatür tarama, Grup araştırması Selamlaşma Hal hatır sorma Anlatım, Gösterip yaptırma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel araştırma TİD kullanarak işitme engelli bireyle iletişim kurma Anlatım, Gösterip yaptırma
10 Literatür tarama, Grup araştırması TİD kullanarak işitme engelli bireyle iletişim kurma Anlatım, Bireysel çalışma, Gösterip yaptırma
11 Grup araştırması, Web tabanlı araştırma Duygu ve düşünceleri aktarma Anlatım, Gösterip yaptırma
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma Duygu ve düşünceleri aktarma Bireysel çalışma, Gösterip yaptırma
13 Grup araştırması, Web tabanlı araştırma Karşı tarafı anlama Anlatım, Gösterip yaptırma
14 Grup araştırması, Web tabanlı araştırma Karşı tarafı anlama Anlatım, Gösterip yaptırma
15 Literatür tarama, Bireysel araştırma Genel tekrar Anlatım
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Solmaz, F., Uyar, T. İşaret Dili. İstanbul: İstanbul Büyükşehir Belediyesi.
MEB Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü.(2015) Türk İşaret Dili Sözlüğü. MEB.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar. Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar
1
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme ve Diyetetik alanının gerektirdiği düzeyde tıbbi ve fen bilimleri ile ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgiye dayalı kavramları tanımlar
0
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Tıbbi ve fen bilimlerini baz alarak Beslenme ve Diyetetik alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri tanımlar.
1
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Beslenme Ve Diyetetik alanında bilgilerini kullanır.
0
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık faaliyetlerin yürütülmesinde bireysel veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
1
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
0
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktararak alanı ile ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir
1
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
0

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 14 2 28
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 4 4
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 60 0 150
Genel Toplam 150
Toplam İş Yükü / 25.5 5,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0