TR EN

REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
CGY317 REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA 5 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Psikolojik danışma ve rehberliğin kavramları, amaçları, temel ilkeleri, hizmet alanları, rehberlik çeşitlerini, diğer yardım meslekleriyle ilişkisini, psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki uygulama ve gelişmelerine ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Rehberlik ve psikolojik danışma ile ilgili temel kavramları, Psikolojik danışma ve rehberliğin amaçları, Psikolojik danışma ve rehberliğin temel ilkeleri, Psikolojik danışma ve rehberliğin hizmet alanları, Psikolojik danışma ve rehberlikle ilgili güncel yaklaşımlar, Rehberlik çeşitleri, Psikolojik danışma ve rehberliğin diğer yardım meslekleriyle ilişkisi, Psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki uygulama çeşitleri.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Rehberlik ve psikolojik danışma ile ilgili temel kavramları tanımlar.
Psikolojik danışma ve rehberliğin amaçları, temel ilkeleri, hizmet alanları ve rehberlik çeşitlerini açıklar.
Psikolojik danışma ve rehberliğin diğer yardım meslekleriyle ilişkisini açıklar.
Psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki uygulama çeşitlerini açıklar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, Web Tabanlı Araştırma Rehberlik ve psikolojik danışma ile ilgili temel kavramları . Anlatım, Tartışma
2 Literatür tarama, Görsel kaynaklar Rehberlik ve psikolojik danışma ile ilgili temel kavramları . Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin fırtınası
3 Grup araştırması, Web Tabanlı Araştırma Psikolojik danışma ve rehberliğin amaçları Anlatım, Soru-Cevap, Beyin fırtınası
4 Literatür tarama Bireysel araştırma, Psikolojik danışma ve rehberliğin temel ilkeleri Anlatım, Tartışma, Yaratıcı Çalışma Yöntemi
5 Bireysel araştırma, Web Tabanlı Araştırma Psikolojik danışma ve rehberliğin hizmet alanları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Literatür tarama Bireysel araştırma, Psikolojik danışma ve rehberliğin hizmet alanları Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Bireysel araştırma, Grup araştırması Psikolojik danışma ve rehberlikle ilgili güncel yaklaşımlar Anlatım, Yaratıcı Çalışma Yöntemi, Proje Çalışması
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel araştırma Rehberlik çeşitleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Grup araştırması, Web Tabanlı Araştırma Diğer yardım meslekleri Anlatım,örnek olay
11 Grup araştırması, Web Tabanlı Araştırma Diğer yardım meslekleri Anlatım, Tartışma
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma Psikolojik danışma ve rehberliğin diğer yardım meslekleriyle ilişkisi Tartışma, Örnek olay, Beyin Fırtınası
13 Bireysel araştırma, Web Tabanlı Araştırma Psikolojik danışma ve rehberliğin diğer yardım meslekleriyle ilişkisi Tartışma, Örnek olay, Beyin Fırtınası
14 Bireysel araştırma, Görsel Kaynaklar, Literatür tarama Psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki uygulama çeşitleri. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Proje Çalışması
15 Literatür tarama, Görsel Kaynaklar, Bireysel araştırma Psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki uygulama çeşitleri. Anlatım, Proje Çalışması, Soru-Cevap, Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Kepçeoğlu, M. (1993) Psikolojik Danışma ve Rehberlik, Kadıoğlu Matbaası, Ankara
Korkut, F. (2007). Psikolojik danışmanların mesleki rehberlik ve psikolojik danışmanlık ile ilgili düşünceleri ve uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 32(32), 187-197.
Deniz, M. E., & Erözkan, A. (2018). Psikolojik danışma ve rehberlik. Pegem Atıf İndeksi, 001-410.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili temel kavramları açıklar, bunları gelişimi açıklayan kuramlarla ilişkilendirir.
2
2
Alanıyla ilgili ve ilişkili alanların temel kavramlarını kullanarak, insan gelişimindeki küresel, bölgesel ve yerel farklılıkları ilgili gelişim kuramları temelinde açıklar.
3
3
Alanıyla ilgili akademik çalışmalarda ve saha uygulamalarında kullanabileceği mesleki sınırlılıklarını, yeterliklerini, yetki ve sorumluluklarını tanımlar ve bunları uygular.
2
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili konularda, ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde yazılı ve sözlü ifade becerisine sahiptir.
3
2
Alanıyla ilgili diğer disiplinlerin temel olgularını, ilke ve süreçlerini, uygulamada kullanılan yöntemleri açıklar, lisans düzeyinde analiz ve değerlendirme yapabilir.
4
3
Alanıyla ilgili çalışmalarda meslek bilgi ve becerilerini kullanarak ve objektif tutum sergileyerek, bireysel ve sosyal sorunlara çeşitli çözümler bulur.
3
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili bir düşünce ya da uygulamayı formüle eder.
4
2
Ekip çalışması gerektiren işlerde fikirleriyle katkıda bulunur, ortaya konan düşünceleri tartışır.
2
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili çalışmalarda ekip çalışmasında aktiftir.
3
2
Alanıyla ilgili bir çalışmayı baştan sona planlayıp, uygular ve bulguları çözümleyerek rapor halinde sunar.
4
3
Alanıyla ilgili ortak bir çalışmada ekip üyesi olarak üzerine düşen görevi yerine getirerek sorumluluğunu tamamlar.
2
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili araştırma ve uygulamalarda bağımsız olarak çalışabilir.
4
2
Alanıyla ilgili araştırma ve uygulamalarda ekip üyesi veya ekip lideri olarak farklı görevler alır ve bunları başarıyla tamamlar.
3
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişisel gelişim ve öğrenmenin yaşamboyu devam eden bir süreç olduğunu içselleştirdiğini çalışmalarındaki performansıyla ortaya koyar.
2
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir birey olarak kişişel, sosyal ve mesleki sorumluluklarının farkındadır.
3
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili temel ve spesifik konu, olgu ve kuramları düzenleyerek, bunları mesleki uygulamalarında kullanır.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 4 56
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 4 2 8
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 2 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 51 0 156
Genel Toplam 156
Toplam İş Yükü / 25.5 6,1
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0