TR EN

İNSAN HAKLARI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SOS314 İNSAN HAKLARI 6 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi NURTEN ELKİN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Tarihsel arka plan dikkate alınarak, Sağlık Yönetimi alanında insan hakları odaklı anlayışın benimsenmesine yönelik farkındalığın kazandırılması...
İçerik: İnsan haklarına temel teşkil eden kavramlar: Onur, Hak, Özgürlük, Eşitlik, Adalet İnsan haklarının tarihsel gelişimi İnsan haklarının sınıflandırılması Demokrasi ve İnsan Hakları Yoksulluk ve İnsan Hakları Sağlık ve İnsan Hakları Kadının insan hakları, çocuk hakları, engelli hakları, yaşlı hakları

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İnsan haklarına temel teşkil eden kavramları tanımlar.
İnsan haklarını tanımlar.
İnsan haklarını nitelik açıdan sınıflandırır.
İnsan haklarını insan hakları uygulamalarının tarihsel gelişimine göre sınıflandırır.
İnsan hakları bakış açısından, insan haklarının daha görünür kılınması ve somutlaştırılması gereken grupları sınıflandırır.
İnsan hakları bakış açısından kadının insan haklarını tanımlar.
İnsan hakları bakış açısından çocuk haklarını tanımlar.
İnsan hakları bakış açısından engelli haklarını tanımlar.
İnsan hakları bakış açısından yaşlı haklarını tanımlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Kaynaklardan Çalışma Tanışma Ders hakkında genel bilgi Amaç, İçerik, Uygulama, Değerlendirme Haftalık ders programının açıklanması Kaynakça Anlatım
2 Kaynaklardan Çalışma Temel kavramlar Onur Hak Özgürlük Anlatım - Tartışma
3 Kaynaklardan Çalışma Özgürlük (Devam) Eşitlik Adalet Anlatım - Tartışma
4 Kaynaklardan Çalışma İnsan haklarının tarihsel gelişimi Eski uygarlıklar Antik Yunan Anlatım - Tartışma
5 Kaynaklardan Çalışma İnsan haklarının tarihsel gelişimi (Devam) Anlatım - Tartışma
6 Kaynaklardan Çalışma İnsan Haklarının Sınıflandırılması Klasik İnsan Hakları Sınıflandırılması İnsan Hakları Uygulamalarının Tarihsel Gelişimine Göre Sınıflandırılması İnsan Haklarının 3 Kuşağı Anlatım - tartışma
7 Kaynaklardan Çalışma İnsan Hakları Uygulamalarının Tarihsel Gelişimine Göre Sınıflandırılması (Devam) İnsan Haklarının 3 Kuşağı Demokrasi ve İnsan Hakları Anlatım - tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Kaynaklardan Çalışma Ara sınav sorularının yanıtlanması ve değerlendirilmesi Yoksulluk ve İnsan Hakları Anlatım - tartışma
10 Kaynaklardan Çalışma Sağlık ve İnsan Hakları Anlatım - Tartışma
11 Kaynaklardan Çalışma Kadının İnsan Hakları Anlatım - tartışma
12 Kaynaklardan Çalışma Çocuk Hakları Anlatım - Tartışma
13 Kaynaklardan Çalışma Engelli Hakları Anlatım - tartışma
14 Kaynaklardan Çalışma Yaşlı Hakları Anlatım - Tartışma
15 Kaynaklardan Çalışma - Anlatım - Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Çeçen, Anıl (2000) İnsan Hakları
Aybay, Rona (2015) İnsan Hakları Hukuku
Ife, Jim (2017). İnsan Hakları ve Sosyal Hizmet. Hak Temelli Bir Uygulamaya Doğru. Nika
Kuçuradi, İoanna (2008). İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları
Gökpınar, M. (2015). Bir Kavram Olarak İnsan Hakları ve Çeşitli Açılardan Sınıflandırılması.
Atalar, Ö. (2002). Avrupa Birliği ve İnsan Hakları.
Karakul, S. ve Yürük, A. Çağdaş Toplumda İnsan Haklarının Doğuşu ve Gelişimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları
Lin CHUN «İnsan Hakları ve Demokrasi İlişkisini Açıklığa Kavuşturma Denemesi» Elli Yıllık Deneyimlerin Işığında Türkiye’de ve Dünyada İnsan Hakları–Yayına Hazırlayanlar İoanna KUÇURADİ–Bülent PAKER
İlhan TEKELİ «Temsili Demokrasi Krizi Karşısında Katılımcı Demokrasi ve STK’ların Gelişimi» Hikayemi Dinler misin? Konferanslar
Şahin Taşğın, Neşe Yoksulluk, İnsan Hakları ve Sosyal Hizmetler: Değişen Anlayışlar: Refah Devletinden Hayırseverliğe Yoksulluktan Sosyal Dışlanmaya
Zengin N. Sağlık Hakkı ve Sağlık Hizmetlerinin Sunumu Sağlıkta Performans ve Kalite Dergisi
Toplum Sağlığı Araştırma ve Geliştirme Merkezi ve Dünya Sağlık Örgütü Sağlık ve İnsan Hakları Üzerine 25 Soru 25 Cevap
Berktay, F. Kadınların İnsan Haklarının Gelişimi ve Türkiye

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili temel kavramları açıklar, bunları gelişimi açıklayan kuramlarla ilişkilendirir.
0
2
Alanıyla ilgili ve ilişkili alanların temel kavramlarını kullanarak, insan gelişimindeki küresel, bölgesel ve yerel farklılıkları ilgili gelişim kuramları temelinde açıklar.
4
3
Alanıyla ilgili akademik çalışmalarda ve saha uygulamalarında kullanabileceği mesleki sınırlılıklarını, yeterliklerini, yetki ve sorumluluklarını tanımlar ve bunları uygular.
4
BİLGİ
Olgusal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili konularda, ilgili kişi ve kurumlarla işbirliği yapabilecek düzeyde yazılı ve sözlü ifade becerisine sahiptir.
4
2
Alanıyla ilgili diğer disiplinlerin temel olgularını, ilke ve süreçlerini, uygulamada kullanılan yöntemleri açıklar, lisans düzeyinde analiz ve değerlendirme yapabilir.
4
3
Alanıyla ilgili çalışmalarda meslek bilgi ve becerilerini kullanarak ve objektif tutum sergileyerek, bireysel ve sosyal sorunlara çeşitli çözümler bulur.
4
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili bir düşünce ya da uygulamayı formüle eder.
3
2
Ekip çalışması gerektiren işlerde fikirleriyle katkıda bulunur, ortaya konan düşünceleri tartışır.
4
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili çalışmalarda ekip çalışmasında aktiftir.
4
2
Alanıyla ilgili bir çalışmayı baştan sona planlayıp, uygular ve bulguları çözümleyerek rapor halinde sunar.
4
3
Alanıyla ilgili ortak bir çalışmada ekip üyesi olarak üzerine düşen görevi yerine getirerek sorumluluğunu tamamlar.
4
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili araştırma ve uygulamalarda bağımsız olarak çalışabilir.
4
2
Alanıyla ilgili araştırma ve uygulamalarda ekip üyesi veya ekip lideri olarak farklı görevler alır ve bunları başarıyla tamamlar.
4
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Kişisel gelişim ve öğrenmenin yaşamboyu devam eden bir süreç olduğunu içselleştirdiğini çalışmalarındaki performansıyla ortaya koyar.
4
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir birey olarak kişişel, sosyal ve mesleki sorumluluklarının farkındadır.
4
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Alanıyla ilgili temel ve spesifik konu, olgu ve kuramları düzenleyerek, bunları mesleki uygulamalarında kullanır.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 2 28
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 3 10 30
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 48 0 154
Genel Toplam 154
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0