Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
HEY310 | YOĞUN BAKIM HEMŞİRELİĞİ | 6 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MAHRUK RASHIDI |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi NEŞE KISKAÇ |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Yoğun bakım hemşireliğine ilişkin bilgi, tutum ve beceri kazandırmak amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Yoğun bakım kavramı ve özellikleri /Yoğun bakıma giriş, Yoğun bakım hemşiresinin özellikleri ve sorumlulukları, Yoğun bakım ünitesinin tasarımı ve özellikleri, Yoğun bakımda yatağa bağımlı hasta ve hemşirelik yaklaşımı, Bası yaraları, Yoğun bakım ünitesinde monitörizasyon ve Temel EKG, Mekanik ventilatör ve mekanik ventilatördeki hastanın hemşirelik bakımı, Temel CPR, İleri yaşam desteği, Ağrının değerlendirilmesi, ağrıya yönelik farmakolojik ve non-farmakolojik yöntemler, Deliryum, KİBAS, Beslenme, Yoğun bakım hastalarında uyku ve hemşirelik bakımı, Hasta ve yakınları ile iletişim, Atık yönetimi |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Temel ve ileri yaşam desteği uygulamalarını açıklar. |
Yatağa bağımlı hastada gelişebilecek komplikasyonları açıklar. |
Sistemlere yönelik yoğun bakım gerektiren durumları açıklar. |
Yoğun bakımda ortaya çıkan acil durumlarda gerekli girişimleri uygular. |
Aseptik tekniği uygular. |
Yoğun bakım hastasını değerlendirir. |
Yoğun bakımdaki araç ve ekipmanı sıralar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Yoğun bakım kavramı ve özellikleri /Yoğun bakıma giriş | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Yoğun bakım hemşiresinin özellikleri ve sorumlulukları | Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Yoğun bakım ünitesinin tasarımı ve özellikleri | Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Yoğun bakımda yatağa bağımlı hasta ve hemşirelik yaklaşımı | Anlatım, Tartışma, Gösterme, Vaka Çalışması |
5 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Bası Yaraları | Anlatım, Tartışma, Vaka Çalışması |
6 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Yoğun bakım ünitesinde monitörizasyon ve Temel EKG | Anlatım, Tartışma, Gösterme, Vaka Çalışması |
7 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Mekanik ventilatör ve mekanik ventilatördeki hastanın hemşirelik bakımı | Anlatım, Tartışma, Gösterme, Vaka Çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Temel CPR, İleri yaşam desteği | Anlatım, Tartışma, Gösterme, Vaka Çalışması |
10 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Ağrının değerlendirilmesi, ağrıya yönelik farmakolojik ve non-farmakolojik yöntemler | Anlatım, Tartışma, Gösterme, Vaka Çalışması |
11 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Deliryum, KİBAS | Anlatım, Tartışma, Gösterme, Vaka Çalışması |
12 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Beslenme | Anlatım, Tartışma, Gösterme, Vaka Çalışması |
13 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Yoğun bakım hastalarında uyku ve hemşirelik bakımı | Anlatım, Tartışma, Gösterme, Vaka Çalışması |
14 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Hasta ve yakınları ile iletişim, Atık yönetimi | Anlatım, Tartışma, Vaka Çalışması |
15 | Literatür okuma, Bireysel araştırma | Genel tekrar | Anlatım, Tartışma, Vaka Çalışması |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Akyol, A. (2017). Yoğun Bakım Hemşireliği. İstanbul Kitabevleri. |
Çelik, S.(2014). Erişkin Yoğun Bakım Hastalarında Temel Sorunlar ve Hemşirelik Bakımı. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. |
Öztürk, H., Kahriman, İ. (2016). Tıbbi Hatalar ve Hasta Güvenliği Eğitim Rehberi. İstanbul Tıp Kitabevleri. |
Sezen A. Temiz G. (2014). Yoğun Bakım Hemşireliği. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. |
Küçükkardalı, Y. Terekeci, H. (2009). Yoğun Bakımda Yaşı Hasta Sorunları. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri. |
Badır, A. Türkmen, E. (2002). Elektrokardiyografi. İstanbul: Sanerc Yayınları. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bütüncül sağlık bakım felsefesine inanır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Koruyucu, geliştirici, tedavi ve rehabilite edici düzeyde hemşirelik bakımını kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir, denetler ve kaydeder.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Birey/aile/toplum sağlığı ile ilgili konularda sorumluluk alır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenme bilinci ile öğrenmeyi sürdürür.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık ekibinin üyesi olarak disiplinler arası işbirliği yapar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Toplumsal ve mesleki değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır.
|
5 | |||||
2 |
Uygulayıcı, eğitici, araştırıcı, yönetici, savunucu, danışman, kalite geliştirme, işbirliği yapma ve iletişimi sağlama rollerini gerçekleştirir.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 10 | 2 | 20 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 54 | 0 | 148 |
Genel Toplam | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |