Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
HEY409 | STOMA HEMŞİRELİĞİ | 7 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MAHRUK RASHIDI |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Stomalı hastanın bakım gereksinimleri ve rehabilitasyonu, stamo hemşiresinin çağdaş rol ve işlevlerine ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Yara ve Bakımı, Stoma-Ostomi Tanımı, Stoma Tarihçesi, Stoma Çeşitleri, Stoma Bakım Hemşireliği, Görev Yetki ve Sorumluluklar, Stoma Bakımı ile İlgili Dernek ve Kuruluşlar, Stoma Malzeme Tanıtımı, Gastrointestinal Sistem Stomaları ve Bakım, Temel Anatomi-Fizyoloji, Stoma Endikasyonları, Stoma Cerrahisi, Stoma Yerleri, Preoperatif Hasta Hazırlığı, Postoperatif Erken Dönem Bakım, Komplikasyonlar, Stoma Bakım Ürünleri, Malzeme Hazırlık ve İşlem Basamakları, Üriner Sistem Stomaları ve Bakım, Üriner Diversiyon ve Stoma Tipleri, Endikasyonları, Cerrahi Uygulamalar, Üst Solunum Sistem Stomaları ve Bakım, Larenjektomi Stoma Endikasyonları. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Stomaya ilişkin temel kavram ve ilkeleri açıklar. |
Stoma bakımını yönetir. |
Stomalı bireyin bakım gereksinimlerini açıklar. |
Stomalı bireylerde potansiyel problemleri ve komplikasyonları açıklar. |
Stomalı bireylerde bakım ve eğitimin sürekliliğinin önemini açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Temel Stoma Bilgisi:Yara ve Bakımı Stoma-Ostomi Tanımı | Anlatım, tartışma |
2 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Stoma Tarihçesi ve Stoma Çeşitleri | Anlatım, gösterme |
3 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Stoma bakım Hemşireliği: Görev yetki ve sorumluluklar, stoma bakımı ile ilgili dernek ve kuruluşlar | Anlatım, tartışma |
4 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Stoma malzeme tanıtımı | Anlatım, Gösterme, Tartışma |
5 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Gastro-intestinal sistem stomaları ve bakım: Temel anatomi-fizyoloji, GIS stoma tipleri, Stoma endikasyonları, stoma cerrahisi, stoma yerleri | Anlatım |
6 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Gastro-intestinal sistem stomaları ve bakım: Preoperatif hasta hazırlığı, postoperatif erken dönem bakım, komplikasyonlar | Anlatım, tartışma |
7 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Gastro-intestinal sistem stomaları ve bakım: Stoma bakım ürünleri, malzeme hazırlık ve işlem basamakları | Anlatım, gösterme |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sınava dahil konuların tekrarı | Anlatım, tartışma |
10 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Üriner sistem stomaları ve bakım: Temel anatomi-fizyoloji, üriner diversiyon ve stoma tipleri, endikasyonları, cerrahi uygulamalar | Anlatım, tartışma |
11 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Üriner sistem stomaları ve bakım: Konduit ve kontinan kutenöz diversiyonlar: Postop hasta bakımı | Anlatım, Gösterme, Tartışma |
12 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Üriner istem Stomaları ve bakım: Komplikasyonlar, evde bakım | Anlatım, Gösterme, Tartışma |
13 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Üst solunum sistem stomaları ve bakım: Temel anatomi ve fizyoloji, larenjektomi stoma endikasyonları, cerrahi uygulama | Anlatım, tartışma |
14 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Üst solunum sistem stomaları ve bakım: Trakeostomi endikasyonları ve cerrahi teknik, stoma alanı gözlem-değerlendirme, bakım | Anlatım, tartışma |
15 | Literatür Tarama, Bireysel Araştırma | Sınava dahil konuların tekrarı | Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Akyolcu, N., Kanan, N. (2015). Yara ve Stoma Bakımı. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi. |
Karadakovan, A., Aslan, F. E. (2011). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Adana: Nobel Kitabevi. |
Kaptan, G., Dedeli, Ö. (2012). Temel İç Hastalıkları Hemşireliği. İstanbul Kitabevi. |
Çetinkale, O. (2008). Yara Bakımı ve Tedavisi, İstanbul Üniversitesi Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Sürekli Tıp Etkinlikleri Sempozyum Dizisi 67, İstanbul. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bütüncül sağlık bakım felsefesine inanır.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Koruyucu, geliştirici, tedavi ve rehabilite edici düzeyde hemşirelik bakımını kanıta dayalı olarak planlar, uygular, değerlendirir, denetler ve kaydeder.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Hemşireliğin temel alanının gerektirdiği ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Birey/aile/toplum sağlığı ile ilgili konularda sorumluluk alır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaşam boyu öğrenme bilinci ile öğrenmeyi sürdürür.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Sağlık ekibinin üyesi olarak disiplinler arası işbirliği yapar.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Toplumsal ve mesleki değerler, etik ilkeler ve yasal düzenlemelere uygun davranır.
|
4 | |||||
2 |
Uygulayıcı, eğitici, araştırıcı, yönetici, savunucu, danışman, kalite geliştirme, işbirliği yapma ve iletişimi sağlama rollerini gerçekleştirir.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 28 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 14 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 156 |
Genel Toplam | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |